Författare Ämne: Verner panton??  (läst 4649 gånger)

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
Verner panton??
« skrivet: fre 30 okt 2009 20:54:30 »
Är detta tyg som är ute på Tradera verkligen designat Verner panton?? Har för mig att Ikea gjort detta...dock i samma stil som Mr Panton....

http://www.tradera.com/VERNER-PANTON-Stort-tyg-Klassiker-retro---auktion_101411994

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Verner panton??
« Svar #1 skrivet: sön 1 nov 2009 22:36:33 »
Äntligen kan jag svara på den frågan, jag trodde också att det var Panton, tills någon upplyste mig om att det var IKEA, hon hade köpt det i början av 2000-talet. Jag hittade det senare i en IKEA-katalog, tyget heter "Paulina Cirkel" och ingår i kollektionen "Paulina" där troligen flera formgivare bidragit, bla. Maria Winka. I katalogen jag kollade i var ingen formgivare angiven för just detta tyg...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Verner panton??
« Svar #2 skrivet: mån 2 nov 2009 11:15:39 »
Jag har också sett uppgiften att det skall vara panton tidigare, om det INTE är det, var kommer villfarelsen ifrån? Verkar vara ett spridd missuppfattning? Jag har sett tyget i verkligheten, och visst är det fint; jag får massor av ideer som man skulle kunna göra med det...

Men de pantontyger jag har sett har gett en annan upplevelse, även när jag inte vetat vad det är... ; sist jag såg ett pantontyg så tog det fullständigt andan ur mig, det var så absolutelily not average, medan det på länken liksom bara kittlar lite. Kan jag beskriva upplevelseskillnaden så?

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Verner panton??
« Svar #3 skrivet: mån 2 nov 2009 20:20:23 »
Panton har gjort ett tyg som detta Ikea-tyg har tydliga influenser från. Just nu har jag inte hittat något foto på det...men har sett tidigare och Pantons tyg kom först, sen Ikeas "kopia" som nu florerar på Tradera.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Verner panton??
« Svar #4 skrivet: mån 2 nov 2009 22:38:33 »
Det enda tyger jag hittat som liknar detta IKEA-tyg är från Collection Universa från 1963. Tygerna som är aktuella heter En (1), Tre (3) och Fire (4).

Eftersom det inte går att länka till bilderna (Flash) gör jag skärmdumpar och lägger in här...

Kolla själva på denna Panton-sajt, enligt den finns samtliga av hans tyger med här:

http://www.vernerpanton.com/