Författare Ämne: Soffa från 60-talet, tror jag  (läst 4190 gånger)

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Soffa från 60-talet, tror jag
« skrivet: tor 5 nov 2009 19:35:54 »
Denna soffa har funnits i min familjs ägo, fast innan jag fanns. Bilden är tagen 1964 och jag förmodar att soffan är från 60-talet. Tycker att den är hur snygg som helst. Jag har försökt att ta bort lite personer på bilden, dock lite klantigt. Finns det någon som känner igen denna typ av soffa? Vart kan den komma från? Och är den från början av 60-talet?
När man tittar på gamla bilder blir man helt salig av dessa fina möbler, men som vad jag tror inte finns kvar längre.
 

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Soffa från 60-talet, tror jag
« Svar #1 skrivet: tor 5 nov 2009 19:49:23 »
Ja det gjordes massor av fina soffor, många väldigt lika varandra men oftast snygga.

En del finns kvar, denna t.e.x som såldes på tradera nyligen.

Någon som vet något om den?
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Soffa från 60-talet, tror jag
« Svar #2 skrivet: tor 5 nov 2009 19:50:13 »
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Soffa från 60-talet, tror jag
« Svar #3 skrivet: fre 6 nov 2009 11:37:58 »
Denna soffa har funnits i min familjs ägo, fast innan jag fanns. Bilden är tagen 1964 och jag förmodar att soffan är från 60-talet. Tycker att den är hur snygg som helst. Jag har försökt att ta bort lite personer på bilden, dock lite klantigt. Finns det någon som känner igen denna typ av soffa? Vart kan den komma från? Och är den från början av 60-talet?
När man tittar på gamla bilder blir man helt salig av dessa fina möbler, men som vad jag tror inte finns kvar längre.
 

Hm, ja, ser typ ut som liket av ett barn under en svepning som färgats röd av blod, plus det döda barnets ande som svävar ovanför alltsammans, mkt morbid bildmanipulering...

Traderasoffan heter fö Monark och är tillverkad av Holms fabriker i Viserum. Min kamera är död så jag kan tyvärr inte lägga in bild på annons, men den finns iaf i Form nr 3 1965. Provsatt den en gång, den var inte vidare bekväm...


Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Soffa från 60-talet, tror jag
« Svar #4 skrivet: fre 6 nov 2009 17:03:44 »
Nja nu var det väll inte det ni skulle titta på, fantisera fram saker, och jag skrev ju att jag gjort det klantigt.
Ingen som vet något om just denna soffa?

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Soffa från 60-talet, tror jag
« Svar #5 skrivet: lör 7 nov 2009 20:17:09 »
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad det är för soffa. Men måste bara säga att den ärr ju skitcool i alla fall. en sån skulle man vilja ha.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Soffa från 60-talet, tror jag
« Svar #6 skrivet: ons 11 nov 2009 14:38:54 »
I min IKEA-katalog från 1958 finns flera liknande soffor. Ingen identisk tyvärr, men jag tror ändå att årtalet stämmer ganska bra fast det är en annan tillverkare.

Jag mixtrade lite i Photoshop, men inser att jag har mycket att lära innan resultatet blir hyfsat!