Författare Ämne: Två teakstolar från höng stolefabrik  (läst 3823 gånger)

retro.

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Två teakstolar från höng stolefabrik
« skrivet: tor 5 nov 2009 20:25:03 »
Hej!

Köpte dessa två stolar på auktion för ett tag sedan.Har försökt leta mer info om dessa men har inte hittat något.På ena stolen finns en mkt svag stämpel som troligtvis är Höng stoelfabrik och en tydlig stämpel med "B 114". På den andra stolen står det endast ett "B".Jag betalade 400 kr/st och tyckte nog att det var ett bra pris men det skulle kännas roligare om man visste lite mer om dem.
Tacksam för all info, även det liila!!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Två teakstolar från höng stolefabrik
« Svar #1 skrivet: fre 6 nov 2009 06:51:45 »
Inte mycket men här är iaf något:

http://www.deconet.com/decopedia/maker/202/Høng_Stolefabrik

Alla stolar på sidan är formgivna av Erik Kirkegaard så chansen är ganska stor att det även är så med din.
« Senast ändrad: fre 6 nov 2009 06:53:38 av JJ »

retro.

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Två teakstolar från höng stolefabrik
« Svar #2 skrivet: fre 6 nov 2009 08:44:24 »
Tack för ditt svar JJ. Jag är lite inne på samma spår men det jag stör mig på är att mina stolar känns lite "sämre".
 Fina stolar i all ära men de känns lite enklare i utförandet.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Två teakstolar från höng stolefabrik
« Svar #3 skrivet: fre 6 nov 2009 13:51:52 »
Jag tycker inte riktigt att det känns som att stolarna är tillverkade av Höng... Är du säker på att det är det som står på stämpeln? Fick först en känska av Kai Kristiansen men hittade inte denna stol när jag letade inatt. Erik Kirkegaard tycker jag inte att det känns som.

retro.

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Två teakstolar från höng stolefabrik
« Svar #4 skrivet: fre 6 nov 2009 20:53:27 »
Trevligt forum!Mycket hjälp direkt.Tack Wanja! Pga. lite orutin så har jag ej kikat på stämpeln med förstoringsglas men jag är lite sådär halvsäker på att det är höng...har försökt mig på att ta en bild där en som vet hur en höng stämpel brukar se ut kanske kan fantisera sig fram till att det är det!!

Det som liknar en "kringla" i mitten till vänster...skall väl var ett "H" som börjar lite utanför en cirkel...höng i lite skrivstil och sedan stolefabrik under detta.Under loggan tycker jag även att det står made in denmark...
Lite flummigt men jag hoppas att någon fattar vad jag menar.