Författare Ämne: fler pingis rack  (läst 4590 gånger)

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
fler pingis rack
« skrivet: lör 21 nov 2009 15:11:44 »
Upptäckte att det fanns seriös pingis kunskap här på forumet, så ett par frågor, vad är detta för rack (beklagar verkligen bild kvalitén och att någon satt maskerings tejp över dekalen)?
På det till vänster sitter 3 stjärnors cobra gummi och på det högra stiga två stjärnors. Sen undrar jag vilka bollar som hör till asken? Och till sist är detta bara kuriosa saker?
All info uppskattas.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: fler pingis rack
« Svar #1 skrivet: lör 21 nov 2009 18:10:14 »
Den vänstra racketen är en tidig Stellan Bengtsson med s.k nailed handle, dvs två små spikar(huvudlösa dyckert) är dragna genom handtaget som armering för att inte handtagslamellerna skall lossna från stommen.Det är inget hopkok av nån hemmapulare, fabriken tillverkade dem så.

Den racketen har(haft) den gula dekalen med ett "S" under bilden på Stellan och är sällsynt, men betingar ändå inga skyhöga priser någonstans om inte allt är i orörd
originalkartong.

Den högra är en Stiga 2000 från mitten av 70-talet.Den första greppvänliga(anatomiska) racketen, som kom till när det inte längre kom fram några nya stjärnor som bar upp en egen racket.Eller så ville fabriken slippa betala royalties... Kanske bådadera?

Den är inte särskilt ovanlig och betingar några hundralappar i bästa fall.När du nämner att den har ett tvåstjärnigt gummi blir jag dock osäker.Kanske har nån limmat över handtagshalvorna på en ** racket,bytt gummin eller så ser jag fel och det är en Marita Neidert-stomme som nån filat till.

Tag ett bättre foto eller lägg racketen i scannern och posta bilden så skall du få ett säkert svar!

Bollarna i Alsér-kartongen skall vara gula Stiga 38mm.Nya, moderna pingisbollar är 40mm sedan några år tbx.

**/Den övertejpade dekalen i botten på handtaget kan du strunta i.Det är SBTF:s godkännandemärke bestående av två gula racketar på blå bakgrund.Under många år var alla tävlingsspelare tvungna att visa upp sin racket före match och fanns då inte detta märke blev racketen bannlyst.En regel som fick till följd att det såldes lösa vattendekaler som kunde limmas på vilken brödspade som helst. I samlarhänseende är DEN dekalen därför helt oväsentlig.
« Senast ändrad: lör 21 nov 2009 20:50:43 av Nastamuumio »

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: fler pingis rack
« Svar #2 skrivet: sön 22 nov 2009 10:43:43 »
Man tackar, här är lite fler bilder, stiga "2000" ser helt orörd ut (oanvänd).
Då Stellan racket är i så-där skick är det väl mest kuriosa (att spara en generation till kanske).
Är det sant att Kjell Johansson använde kanten på sin racket? Är det tillåtet?

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: fler pingis rack
« Svar #3 skrivet: sön 22 nov 2009 12:23:16 »
När jag tänker och tittar efter har jag själv en racket med rött, tvåstjärnigt gummi av Hans Alsérs design så det är bara nåt som fallit i glömska hos mig.

På sidan av handtaget finns en kod i form av en bokstav och två siffror instansade i träet.Denna kod berättar när racketen är tillverkad och hur många lager(fanér) den består av.(Intressant vid försäljning då proffsköparna vet precis vad de vill ha).

Min Alsérracket på bilden har koden C14.

Det där med Kjells hammare är en seglivad skröna och myt.Kanske han gjort det på ploj nångång men hans explosiva forehand kom till när han gav bollen en extra knuff gm att även ladda handleden som en pisksnärt i slagögonblicket.Han var duktig på att maskera detta slag.

En annan spelare, Jörgen Persson, blev sedermera en mästare i att maskera sina slag.Motståndaren visste aldrig om det kom en rak eller diagonal projektil.
En viss Waldner är inte heller oäven i den konsten, men för honom är det nog mer
en stundens ingivelse.


Svaret på din fråga glömde jag .Det ÄR tvivelsutan ett Stiga 2000.

För att inte vara alltför partisk och publicera endast Hasse Alsérs spade tar vi även bäste vapendragarens och- på hemmaplan- antagonistens.

Hammarens egen slägga från 1973.Huruvida det är just denna spade som var i semifinal 1971 eller final 1973 vet jag inte.Men jag fick den personligen av "Hammaren".

Intressant är dels att han customiserat bladet gm att jacka bort trä, dels att han INTE
använde de finaste,dyraste och snabbaste belagen Mark V utan istället Cobra*** för att få bättre kontroll och bollkänsla.
« Senast ändrad: sön 22 nov 2009 13:09:44 av Nastamuumio »