Författare Ämne: bo fajans?  (läst 3135 gånger)

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
bo fajans?
« skrivet: sön 22 nov 2009 18:49:27 »
Jag antar att det här är bo fajans, (men kanske bara en begåvad keramiker vid namn bo?).
Vem kan fromgivaren vara? Det finns något som ser ut som ett stort "G" syns inte på bilden och är väldigt difust i verkligheten.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: bo fajans?
« Svar #1 skrivet: fre 27 nov 2009 15:47:18 »
Ja det är Bobergs Fajansfabrik som gjort den. Jag tycker dessutom att det ser ut att vara Ewald Dahlskog som är formgivare, det sista är lite gissning. Troligen från runt 1940. Just den här matta glaseringen på de här föremålen av Bo tycker jag är underbar. De påminner om Artus van Briggle, mästaren på mattglasering. Underskattade objekt.

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: bo fajans?
« Svar #2 skrivet: lör 28 nov 2009 09:18:40 »
Man tackar, Ewald Dahlskog hörs intressant, och den här visuellt mjuka glasyren är verkligen förförisk, diskret men samtidigt laddad.
Det är verkligen sorgligt att ingen tar ett helhets grepp på äldre svenskt porslin och keramik. När kunskapen och intresset finns, man kunde kanske förvänta sig en gemensam aktion från stat och näringsliv. Här finns formgivnings historia, som med reativt liten ekonomisk insats,  kunde användas för att skapa ett brett tillgängligt referens bibliotek (som inte var begränsat till någon enskild samling). Nu kanske jag som novis har missat något, skicka då gärna en länk.