Författare Ämne: Utanförskapet är lockande!!!!  (läst 2388 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Utanförskapet är lockande!!!!
« skrivet: ons 2 dec 2009 17:52:01 »
Nu när vi ser att SAAB håller på att försvinna och kanske så många som 10.000 personer i Sverige riskerar att hamna i utanförskap kan det finnas anledning att fundera över begreppet utanförskap. En frågeställning är: Skulle över 50 % av befolkningen vara arbetslös lider de fortfarande av utanförskap? Kan utanförskap omfatta en majoritet?

Ja begreppet utanförskap introducerades av Calle Bildt. Han använde det i samband med EG-omröstningen 1994. Sverige skulle hamna i utanförskap om vi inte var medlemmar i EU. Man kan därför tryggt konstatera att en helt överväldigande majoritet av världens befolkning befinner sig i utanförskap. Snabbt räknat så ”lider” 97% av jordens befolkning av detta Bildska eller kanske inBildska utanförskap.

Begreppet finputsades och snävades sedan in av Maud Olofsson. Jag fick nog uppfattningen att hon inte riktigt vet vad det betyder eller så betyder det olika saker för henne beroende på var hon är. Hon använder det i alla fall som någon sorts politiskt mantra. Hon är den som använt detta begrepp mest. Det är inte så konstigt eftersom hon egentligen inte riktigt vet vad hon talar om utan bara pratar på. Då känns det skönt att ha en strof som hon själv känner igen i sitt politiska tungomålstalande.

När vi ändå är inne på Maud så är hon speciell. Det är många vetenskapsmän som är intresserade av att undersöka hennes tunga. Många påstår att hennes hjärna är placerad i tungan, bland annat hennes man Rolf. Rolf har för övrigt berättat att ibland när han sover så blir han väckt av att Mauds tunga börja att prata, helt av sig själv. Det är något bibliskt att vara gift med en person som i princip kan prata oavbrutet 24 timar om dygnet, låter Rolf hälsa.

Men kontentan av det hela är att i vissa lägen skulle vi, ja hela Sveriges befolkning, kunna leva i utanförskap. Nja, kanske inte alla, Carl Bildt och Maud Olofsson skulle i alla lägen vara innanför och från sina upphöjda positioner kunna blicka ut över resten av Sveriges befolkning och säga, ”stackare de vet inte vad de missar”.  Med tanke på vilka två som finns där inne så ter sig utanförskapet allt mer lockande, eller hur?


nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Utanförskapet är lockande!!!!
« Svar #1 skrivet: ons 2 dec 2009 21:02:22 »
Tack för den bakgrunden till tjatet om utanförskap! Jag som trodde det var ordkarge Reinfeldt som "uppfann" det. Trodde i varje fall inte att någon kunde använda det mer frekvent än honom (men han har vackrare röst så jag lyssnar väl lite längre på honom än på Maud, även om jag inte vill höra någon av dem egentligen)

Som du beskriver saken - och jag tar för givet att R också är innanför - föredrar jag definitivt utanförskapet. Men det är lätt för mig att säga, som är äkta (?) förtidspensionär, knappast blir friskare, och därmed är lycklig nog att inte hamna på arbetsförmedlingen, även om jag skulle få cancer och bli dödssjuk*. Eller hur jag nu ska resonera.  ::)

*  Om någon har missat: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3279851

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Utanförskapet är lockande!!!!
« Svar #2 skrivet: ons 2 dec 2009 21:36:57 »
Nej jag är nog Alliansregeringens skräckis. Jag är helt utanför för jag har slutat jobba frivilligt. Jag vill inte jobba och har förmånen att ha tillgångar som gör att jag kan välja. Jag förstår inte denna vurm för att man skall arbeta. Tycker det påminner om det man läst om nazisterna och deras arbetsläger. Alliansen håller på att göra om Sverige till ett enda glädjelöst arbetsläger enligt Gulagmodell.

Här har man tillsatt en psykopat som Socialförsäkringsminister, denna Husmark, som plågar livet ur cancersjuka människor med sin vansinniga byråkrati och pappersexercis. Allt för att döende människor skall stappla iväg till sina meningslösa jobb. Den enda skillnaden jag ser mellan Gulag och Alliansens Sverige är att här gäller direktiven alla som är tvungna att lönearbeta för sin försörjning och inte bara politiska motståndare.

Snart kommer vi att få se listor på arbetets hjältar i Allianspressen och runor som denna: . Trots att hon bara hade ett ben och inga händer jobbade hon tills hon stupade död ner med huvudet i skurhinken. För detta kommer hon att belönas med Alliansens medalj i 7:de storleken, som tilldelas alla som dör i sitt arbete.



kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Utanförskapet är lockande!!!!
« Svar #3 skrivet: mån 7 dec 2009 15:39:24 »
Fast egentligen uppfanns inte begreppet utanförskap av någon utav brunskjortorna i marschstövlar, öh, förlåt menar förstås regeringen eller alliansen. Tvärtom förekommer ordet frekvent i sociologiska grundkurser, så när de började använda dem så var det mest för att bevisa att de var belästa i samhälls och beteendevetenskapliga ämnen.
De förstod då inte vad det betydde, utan de måste ha förväxlat begreppet med vad vi andra kallar stupstock, rikedomsförflyttning, eller modern ingenjörskonst /hänvisar till Bauman/ eller något annat gräsligt. Låtom oss alla skalla i kör "Ein zwei, ein zwei, ein zwei! Arbeit macht frei, arbeit macht frei".