Författare Ämne: IKEA - Danska designers 50-60tal?  (läst 9475 gånger)

adamengs

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
IKEA - Danska designers 50-60tal?
« skrivet: tor 3 dec 2009 13:17:12 »
Vilka danska designers arbetade med IKEA under 50 och 60-talet? Har ett par sjyssta teakstolar från IKEA och dom är från mellan 1959-1961. Vad tror ni? Finns det någon katalog med gamla IKEA-möbler och desginers IKEA samarbetade med?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: IKEA - Danska designers 50-60tal?
« Svar #1 skrivet: tor 3 dec 2009 14:46:13 »
I min katalog från 1958 finns det danska teakmöbler. Jag skall titta efter om det står formgivarens namn någonstans. Läste i någon antiktidning som är ett par år gammal om IKEA, och där nämns nog detta har jag för mig.

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: IKEA - Danska designers 50-60tal?
« Svar #2 skrivet: fre 4 dec 2009 09:17:50 »
Det skulle förvåna mig storligen om det gick att hitta formgivare, danska eller andra, i de gamla Ikeakatalogerna. Fast exakt hur det förhåller sig är jag förstås inte bombsäker på.

 Ett av Kamprads adelsmärken är ju motståndet mot namgivna formgivare i katalogerna, även om han har fått vika sig de senaste decennierna, och då med "egna" formgivare. Det är mycket sällan externa formgivare från det stora designvasaloppet som pågick under 50- och 60-talen (FF) förekommer i Ikeas kataloger, om de nu förekommer överhuvudtaget.

Poängen med Ikea är otroligt låga priser som man uppnår genom att dels rakt av sno säljande design (som omarbetas lätt) från marknadens ledande formgivare, dels att slå ut tillverkarna mot varandra genom att pressa inköpspriserna. 

 Kanske det enda inköpta befintliga designobjektet som Ikea befattar sig med är mig veterligen Vico Magistrettis plastlampa Telegono som faktiskt Ikea introducerade i Sverige i slutet av 60-talet. Men jag vet inte i vilken grad Magistretti  lyftes fram i katalogen.     

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: IKEA - Danska designers 50-60tal?
« Svar #3 skrivet: fre 4 dec 2009 18:29:18 »
Men nog är vissa namngivna, t ex Erik Wörts - tänker då på soffan som Ada hade och skrivbordet "Exklusiv" som jag själv har i butiken.

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: IKEA - Danska designers 50-60tal?
« Svar #4 skrivet: lör 5 dec 2009 12:33:00 »
Visst är så att några slank (hm) igenom, och att formgivarna skymtar här och var i Ikeas äldre kataloger, fast oftast på sista raden i de lite äldre katalogerna. Jag ser också Erik Wörts i min äldsta Ikeakatalog från 1977, bla med en grovhuggen kopia av något som för tankarna till Norells safaristol Sirocco.
Det är detta kopierande som tynger Ikea och som enligt Kamprad var en medveten arbetsmetod för företaget. Men ibland skapar man egna möbler som inte bara är formmässigt bra utan också blir stora framgångar på marknaden. i 77:an ser jag t ex rullbordet Strajk av Thomas Jelinek, en mycket enkel sak som blev en stor framgång under många år. Strajk finns fotfarande kvar i 1985 års katalog.
Tord Björklunds vitrinskåpe Skanör (heter Stockholm i vissa årgångar av katalogen - tryckfel) är en annan framgång som man bl a mycket ofta ser som utställningsmonter hos antikhandlare på mässor och i butikerna.
Bokhyllan Billy ska vi inte tala om, fast det är väl mer en funktionell fullträff än ett designobjekt. "Bokhyllan Billy" gav 321 träffat på Blocket (Ikea gav 5565 träffar).
Sentida pallen Benjamin av Lisa Norinder, förvisso en slags kopia men så fin att den klarar sig på egna ben.
 Köksstegen/pallen Bekväm av Nike Karlsson (2000-talet) blev en jättehit där Ikea är förebild för andra möbelföretag.  I de senaste katalogerna har ju formgivarna flyttats fram med  såväl namn som porträttbild i anlutning till produkterna.  
« Senast ändrad: lör 5 dec 2009 13:54:39 av HgF »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: IKEA - Danska designers 50-60tal?
« Svar #5 skrivet: mån 7 dec 2009 07:02:14 »
Nu har jag tagit mig tid och kollar igenom mina kataloger från -58 och 65.

1958
Följande möbler anges som dansktillverkade:

Soffa+fåtölj - Esbjerg, Farstrup
Fåtölj - Diana
Soffbord - Köge
Matbord - Nyborg
Matstolar - Klint, Gedser, Pige, Ole, Korsör, Jens

Ingen av dessa har formgivare angivna. Inte ens fabriken är angiven - på ett ställe står att tillverkare är "en av Danmarks största möbeltillverkare".


1965
Dansktillverkade:

Fåtölj - Hero
Soffbord - Volga
Matsol - Monaco, Della (samma modell heter Klint i -58ans katalog).


På flera ställen står "danskinspirerad" eller "dansk design, svensk kvalitet" och detta betyder då att den har en dansk formgivare men är tillverkad i Sverige. Följande danska formgivare anges i de fallen:
Arne Wahl-Iversen (-58 och -65), Erik Wörts, Preben Fabricius och Kaj Kristiansen (dessa tre endast i -65)

Annars anges formgivarens namn endast i undantagsfall. Bengt Ruda är mest frekventerad, men även Gillis Lundgren namnges ibland.