Författare Ämne: Vad heter denna!  (läst 6166 gånger)

realdaniel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Vad heter denna!
« skrivet: fre 4 dec 2009 15:28:36 »
Jag har länge undrat vad denna saken på Dr Levanders skrivbord från filmen Sällskapsresan heter.
Och hur får jag tag på den??..Hjälp!
Du kanske har en :)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Vad heter denna!
« Svar #1 skrivet: lör 5 dec 2009 12:36:15 »
Jag har frågat min kille som är ”filmexpert” och han vet vad det är (jag har också sett filmen men det var länge sen) men vad den heter är omöjligt att komma på! Poppis på 70-talet, relaxande, två vätskor med olika densitet… Vi har googlat men ej hittat något liknande. Själv har jag nog kvar en liknande pryl men i den är det sand. Typ en tavla som man vänder på och så singlar sanden ner och bildar ett landskap. Underbart att titta på! Men ramarna höll inte tätt så vätskan dunstade. Men jag tror alltså en finns kvar här, för den funkade lite grand. Tror knappast den gör det nu. Dessa köpte jag och en syster på avenyn i Göteborg, på 80-talet gissar jag.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Vad heter denna!
« Svar #2 skrivet: lör 5 dec 2009 14:29:36 »
En enormt kul fråga tycker jag, underbart att du har gått och funderat på detta.

Nu inser jag att det nästan låter som jag är ironisk/sarkastisk, men så är det absolut inte, nu vill jag också ha ett svar på detta....:)

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad heter denna!
« Svar #3 skrivet: mån 7 dec 2009 15:27:02 »
är det evighetsgrunkan ni menar? som vågor som böljar fram och tillbaka? Det var inte länge sedan jag såg den i en katalog, kan ha det i åtanke om jag ser den snart igen.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Vad heter denna!
« Svar #4 skrivet: mån 7 dec 2009 16:51:11 »
Samma här, tror att Teknikmagasinet eller något liknande ställe haft dem för inte så länge sedan. Letade dock på deras hemsida när frågan ställdes utan resultat. Har surfat runt en del men hittar inga ledtrådar om vad en sådan manick kallas...

realdaniel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Vad heter denna!
« Svar #5 skrivet: mån 7 dec 2009 17:08:41 »
härligt att ni hjälper till!!!
..någon av er kanske tänker på denna: http://www.roligaprylar.se/Sand-tavla.html . men den menar jag inte.

realdaniel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Vad heter denna!
« Svar #6 skrivet: mån 7 dec 2009 17:11:25 »
Jag har efter lite pyssel fått Lasse Ã…bergs mejladress så nu har jag skickat frågan till honom.
jag lovar att kopiera hans svar här...om jag får något.
/Daniel

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Vad heter denna!
« Svar #7 skrivet: mån 7 dec 2009 17:18:50 »
Dolph Lundgren vet kanske? Han försökt bevisa att han hade någon sorts akademisk merit (i kemi?). Stod och blandade vatten och lacknafta? i en pet flaska, i ett eller annat soff program.

Det finns en ganska ful ny version som kallas Tranquil Tide Machine.
« Senast ändrad: mån 7 dec 2009 19:32:42 av luxo »

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Vad heter denna!
« Svar #8 skrivet: mån 7 dec 2009 20:05:03 »
Japp, sandtavlan var det jag berättade om, ungefär som den i länken, men jag visste att det inte var den du menade. Försökte bl a hitta någon väg att hitta ett namn att söka på. Men kul att se att den finns (fanns kanske eftersom det är problem, vilket det var med våra också). Killen min var också ut på teknikmagasinet men denna såg han ej (sandtavlan).

Spännande att se om någon får/hittar ett svar!