Författare Ämne: Anjas dockhus  (läst 25569 gånger)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #30 skrivet: mån 10 dec 2007 09:29:29 »
Avsaknaden av leksaker när vi var liten är nog anledningen till att vi drar på oss en massa samlarprylar nu när vi är vuxn............äldre ::)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #31 skrivet: mån 10 dec 2007 21:36:47 »
Jag har aldrig haft ett dockskåp, mina söner har heller inga haft, det är på något sätt för pilligt för mig. Jag lekte indianer och vita med byns pojkar, tills jag någon gång i 12-13-årsåldern inte dög längre....för att plötsligt att par år senare duga igen...fast då som ett annat slags squaw..
Men dockskåp, var det. Utan att alls vara insatt i detaljer, har jag förstått att det i dockskåpsvärlden är skillnad på möbler och möbler, precis som i det riktiga livet. Jag har en oöppnad förpackning med dockskåpsmöbler, men misstänker att det kan vara importvara. Sådana är väl inget att ha?

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #32 skrivet: mån 10 dec 2007 21:53:43 »
Anja, förstår att din barndom var jobbig,så många i dina kläder har hamnat i ett vuxenträsk med hysteriska köp av barbiedockor på Tradera, med diverse kläder , skor mm.
Så många andra barn som ej fick köpa barbie, har idag inhandlat små hundar som tröst för sin olyckliga barndom.Det är däför så många små hundar får skämmas över sina töntiga kläder som deras ägarinnor ivrigt  virkar och stickar.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #33 skrivet: mån 10 dec 2007 22:46:58 »
JAG fick minsann framleva hela min barn/ungdom utan Barbie. DET har satt sina spår minsann  ;D

De här Bratz-dockorna tycker jag är vederstyggliga och vägrar att köpa. Har även lyckats få Lilla Ä att tycka att de är fula.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #34 skrivet: tis 11 dec 2007 09:59:55 »
JAG fick minsann framleva hela min barn/ungdom utan Barbie. DET har satt sina spår minsann  ;D

De här Bratz-dockorna tycker jag är vederstyggliga och vägrar att köpa. Har även lyckats få Lilla Ä att tycka att de är fula.

Finns hur många sorter som helst av Barbieplagiat som inte kommer i närheten av kvaliteten på Barbie, en sort heter Minx och ser väldigt epiga ut :o

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #35 skrivet: tis 11 dec 2007 21:09:08 »
Nisse 8, titta på Bratzdockor ska du se vad jag menar med fula.  De har ett mycket märkligt utseende.    Det är inga Barbiekopior. Alla Barbiekopior är skönheter jämfört med Bratz.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #36 skrivet: tor 13 dec 2007 10:58:44 »
Denna Barbie, hon har sannerligen skapat debatt sedan hon såg dagens ljus, 1959. Intressant, inte minst för att hon för varje ny variant, varit och är resultatet av sin samtids ideal. Om en hypersmal midja och toppiga bröst var ett dåligt föredöme kan man undra vad en alldeles för stor skalle samt ännu större mun säger om dagens ideal. Hela Bratz är enligt mig ett stort missfoster. Förmodligen låter jag idag som min Mor lät när jag ville ha min första Barbie, det fanns inte mycket gott att säga om henne:-) Nåväl, jag fick min Barbie och då var det bra. Lekte aldrig med henne, hon var liksom inte kul. Jag hade med trånande ögon sett kusiners dockor och alla småpryttlar som hörde till. Vill minnas att just de små accessoarerna var vad som var faschinerande för mig. Miniväskor, skor, halsband osv.

Det är möjligt att vi som samlar försöker återskapa en barndom som vi inte hade men jag tror inte ett dyft på det. Kanske för en del men absolut ingen generell förklaring till samlandet. Däremot tror jag det är en vanlig förklaringsmodell till kvinnligt samlande. En man som samlar på pipor, kopplar man det till något tidigt trauma med en piprökande farbror eller? En man som samlar på guldmynt, ett bevis på en barndom i elände och armod?


Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #37 skrivet: tor 13 dec 2007 14:47:39 »
Håhåjaja och jag som samlar på tillbringare, skåp, askar och annat man kan ha saker i - jag längtar antagligen tillbaka till tryggheten i livmodern...
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #38 skrivet: tor 13 dec 2007 16:14:28 »
Jag samlar pyttesmåtomtar i biskvi. Det måste betyda att jag har "tomtar på loftet",

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #39 skrivet: tor 13 dec 2007 17:38:04 »
Tror jag ska rekommendera tråden till Lars Norén, han kan måhända få uppslag till någon ny pjäs. Då har vi förutom alla andra bidrag gjort en kulturell insats!  ;D
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #40 skrivet: tor 13 dec 2007 22:38:28 »
Inte konstigt alls att jag är den jag är, som samlar på emaljerat från kockums , porslin från Anita Nylunds - Vår lilla stad , Pippis småtallrikar från Rörstrands, samt Mumins småtallrikar från Arabia.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #41 skrivet: mån 17 dec 2007 18:06:42 »
Inte konstigt alls att jag är den jag är, som samlar på emaljerat från kockums , porslin från Anita Nylunds - Vår lilla stad , Pippis småtallrikar från Rörstrands, samt Mumins småtallrikar från Arabia.

får vi se nåt av din samling Vår lilla stad, ängla?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Anjas dockhus
« Svar #42 skrivet: mån 17 dec 2007 21:50:34 »
Såklart Ada! Ska försöka skicka det i morgon kväll.