Författare Ämne: Rihimäki-vas av Helena Tynell  (läst 10264 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Rihimäki-vas av Helena Tynell
« skrivet: tis 8 dec 2009 13:20:57 »
Jag hade en fundering om denna vas, har fått veta att den ska höra till en serie som heter "Lankku", så den ska då heta Lankkumajlakko. Stämmer detta och i så fall, vet någon mer om serien, t.ex. när den formgavs?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #1 skrivet: tis 8 dec 2009 13:53:26 »
Jag har aldrig sett Lankku annat än som flaskor. Denna liknar närmast en flaska som man kapat och slipat ner. Vad säger du Margot?

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #2 skrivet: tis 8 dec 2009 15:27:41 »
Jag har nog inte heller sett en Lankku-vas förrut.
Den är väl inte signerad Helena Tynell, Riihimäen Lasi?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #3 skrivet: tis 8 dec 2009 15:42:36 »
Nej, jag har däremot sett flera sådana vaser, bl.a. en bärnstensfärgad med Rihimäki-etikett. Den var för övrigt högre än denna, men skadad så jag köpte den inte.

På denna sida kan man se en grön, likadan som min:

http://raita.scp.fi/lhkk/huutokauppa/default2.aspx

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #4 skrivet: tis 8 dec 2009 19:57:34 »
Den gröna vasen är lite V-formad.
Din vas är fotad från sidan, men är den inte mera rak på sidorna?
Vid den gröna vasen sägs det inte heller vem designaren är.15cm hög.
Det står bara "lankku", då det vid andra vaser står Kynel, Arkipelago alltså utan dessa
sitationstecken.
Lankku = Planka på svenska.
Jag har tyvärr ingen bok  enbart av Tynell, men i boken Designlasi där det finns en hel del av hennes arbeten, där finns vasen inte.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #5 skrivet: tis 8 dec 2009 21:28:41 »
Nej, Margot, det är nog en synvilla, den gröna på bilden är rak liksom min, båda är dessutom 15 cm. Botten är likadan, tjockleken på godset är lika etc. Den jag såg på en loppis för en tid sedan var högre vad jag kan minnas, men det var samma relief och samma form i övrigt.

Kopplingen till Helena Tynell är det inte jag som gjort, men både "plank"-flaskorna och Pala-vaserna har drag av denna så jag tror inte att det är någon dålig association...vi får kolla runt lite och se om det dyker upp mer info. Om jag passerar loppisen igen och den vasen står kvar, ska jag kolla om det skiljer något mot min blå i övrigt.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #6 skrivet: fre 11 dec 2009 14:52:53 »
Igår var jag och tittade till den bärnstensgula vasen med nagg, tyvärr glömde jag kameran, men det jag kan konstatera är följande:

1) Det är en vas ur samma serie
2) Den är ca 20 cm hög
3) Den har en etikett, en liten rektangulär etikett som det står Made in Finland på. Jag har sett såna etiketter på Rihimäki-föremål tidigare.

På en annan loppis fyndade jag otroligt nog ännu en likadan vas som min blå 15 cm, men denna var färglös, dvs klarglas. Jag tog en bild på bägge vaserna för att ni ska få se!

Mysteriet tätnar... ;D

pik

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #7 skrivet: tis 4 maj 2010 18:21:29 »
Bilden på denna vas finns på Riihimäen Lasis nyprintat prislista-bok med 1970-talets produkter på sida 65.
Den är inte nämnd till Helena Tynell. Har bara två produktnummer: 1591/1592 jag antar dvs två storlekar.

Edit: inte heller står det "Lankku" på boken. Det är kanske man har börjat kalla den så efteråt för den liknar flaskan.
« Senast ändrad: tis 4 maj 2010 18:23:43 av pik »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #8 skrivet: tis 4 maj 2010 22:38:20 »
Bilden på denna vas finns på Riihimäen Lasis nyprintat prislista-bok med 1970-talets produkter på sida 65.
Den är inte nämnd till Helena Tynell. Har bara två produktnummer: 1591/1592 jag antar dvs två storlekar.

Edit: inte heller står det "Lankku" på boken. Det är kanske man har börjat kalla den så efteråt för den liknar flaskan.

Tack! Det var kul att du hittat igen den i en bok, och den finns i två storlekar, jag har sett båda nämligen!
Jag är dock säker att texturen är samma på vaserna och flaskan, så nog är det osannolikt att någon annan skulle ha gjort vaserna om Tynell formgivit flaskan Lankku. 

En annan fråga, var kan man få tag på nytrycka gamla prislistor som den du har?

pik

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Rihimäki-vas av Helena Tynell
« Svar #9 skrivet: ons 5 maj 2010 00:25:08 »
.....

En annan fråga, var kan man få tag på nytrycka gamla prislistor som den du har?

Jag köpte min hos Finska Glasmuseet i Riihimäki.
http://www.suomenlasimuseo.fi/Suomen-Lasimuseo/Ylavalikko/Museomyymala/Kuvastot-nakoispainokset/Riihimaen-lasi-nakoispainos-60-70-lukujen-tuotannosta/

Det är bara lösblad med bilder man har tagit från fabrikens pärmar och ett par prislistor. Inte mycket information men iaf kul att bläddra om. :)