Författare Ämne: OLD  (läst 19105 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Fann bilder på originalet/ursprunget från 1956 dvs "U56 Elisabeth" som jag lägger in i tråden. Den är rätt så tuff den också i sitt utförande tycker jag. Sälens "flaps" som hänger över kanten på teakstommen tycker jag gör/ger mycket men de rena linjerna i U56:an (framförallt bakifrån) är helt underbara också...

Designad 1956 och samma år utställd på Copenhagen Cabinet Makers' Guild Exibition. Tillverkad och märkt av Christensen & Larsen. Litteratur: Grethe Jalk, 'Dansk Møbelkunst gennem 40 aar', vol. 4, p. 48-49. Stolen blev känd när drottning Elisabeth II och prins Philip köpte några exemplar under deras besök i Köpenhamn 1958.


« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:36:07 av Nisse »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Den är jääääää-litt läcker den här godingen!! Grattis!

mrsandlund

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Jag har en likadan, i gott skick, fast klädd i tyg. Verkar vara originaltyg, grått till färgen. Vilket är värdet på en sådan och hur gör man om man vill sälja den utan att bli lurad? Vart vänder man sig?

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Jag har en likadan, i gott skick, fast klädd i tyg. Verkar vara originaltyg, grått till färgen. Vilket är värdet på en sådan och hur gör man om man vill sälja den utan att bli lurad? Vart vänder man sig?

Kul, grattis! Jag har kollat prislägen på både tyg och lädervarianter en tid nu och en handlare (exklusiv) hade en till salu, omstoppad med nytt tyg för 18.500kr... en annan en med kass stoppning och slitet/skadat läder 10.000kr sen beror det givetvis på efterfrågan/samtidiga intresserade budgivare av din variant vid auktionstf. Typ Lauritz.com på webben annars någon auktoriserad auktionskammare i större stad bör väl vara passande. Lycka till!

Ps. Lägg gärna ut en bild på din också här!

Ha D

mrsandlund

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej igen!
Brorsan var på Älvsjömässan i helgen och såg att de sålde två stycken i svart skinn för 62 000 styck! Låter ju väldigt dyrt... Är det så att de skinnklädda är värda mer?

Tror ni att min fåtölj är en "Sälen" eller är det en annan OPE-modell? Den ser ju lite annars ut bakifrån.
« Senast ändrad: tis 23 feb 2010 10:23:50 av mrsandlund »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Låter otroligt med det styckepriset isf men jag kan varken dementera eller bekräfta. Det vet bara de som var där  ;)

Personligen tror jag lädret kan betinga ett högre pris utifrån alla stolar/soffor jag sett via auktionssiter på webben där de också funnits i tygvarianter.

Visst är din stol en OPE/Sälen  :) Kul att få se den, tackar! Om tyget är original vette sjuttsingen, isf borde ju det vara lite slitet och ha den sedvanliga etiketten under/i framkant på sittdynan "OPE". Ser original ut iaf... men det kanske någon annan kan bättre.

Nedan några bilder ifrån Lauritz på några som gick där tidigare i år...märkta OPE och sålda som Sälen.
« Senast ändrad: tis 23 feb 2010 13:09:38 av Nisse »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Jag tycker att det skiljer en hel del mellan dessa två!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
JJ har rätt, de är absolut inte likadana. Enklast är att titta på armmstödens svängning och rundning sett bakifrån. Men fin är den ändå :)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Men, jämför ni med Elisabet-stolen som Nisse lade upp ovan?
Här är ju den riktiga Sälen-stolen: http://www.deconet.com/product/89923/Seal_chair_by_Ib_Kofod-Larsen

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Det har du helt rätt i, jag fick hjärnsläpp :)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Jag var på mässan och såg de 2 sälarna och jag tror att priset var för paret, de var i mintcondition, alternativt mycket bra omklädda, i skinn var de, svart.

F.ö. fanns det mycket stringhyllor på mässan, de användes mestadels för att ställa saker i för visning men de flesta var till salu, givetvis var det mycket annat mer kvalitativt men rätt mycket inte allt för exklusiva saker tyckte jag.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Jag var på mässan och såg de 2 sälarna och jag tror att priset var för paret, de var i mintcondition, alternativt mycket bra omklädda, i skinn var de, svart.

F.ö. fanns det mycket stringhyllor på mässan, de användes mestadels för att ställa saker i för visning men de flesta var till salu, givetvis var det mycket annat mer kvalitativt men rätt mycket inte allt för exklusiva saker tyckte jag.


Spännande och intressant, blev det nåt litet köp eller?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Nej inget köp, säljarna alltför prismedvetna (läs stockholmspriser) för att jag skulle handla, men bra underhållning, alltid kul att se bra konst från t.e.x Claes Moser (antikrundan) och liknande gallerier.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Fanns det något från Luxus på mässan?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Jag såg inget Luxus,  efter en stund infinner sig mäsströttheten, då brukar tunnelseendet komma, så jag registrerade nog inte allt...men jag hade absolut lagt märke till deras mer skrymmande lampor...
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x