Författare Ämne: OLD  (läst 19055 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
OLD
« skrivet: tor 10 dec 2009 14:43:20 »
.
« Senast ändrad: ons 9 feb 2011 10:13:25 av Nisse »

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Alltså, är jag helt ute och cyklar här - men är inte det där "Seal Chair" av Ib Kofod-Larsen? Från OPE?
Brukar gå för en smärre förmögenhet. Senast jag såg några i bra skick på Lauritz var de värderade till 25.000kr. Styck. Men de var i exceptionellt skick.
Finns några ute på Lauritz.com nu, sök på Seal så får du fram dem.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Vill gärna se fler bilder innan jag törs uttala mig, men nog ser det ut att vara det :)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Jovisst är det den.

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Meh! Det var ju jag som tog det först! Och så tackar du alla andra...

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Flera stora :-*  :-* :-* :-* till dej thisismycat, Prydnomannen  :D och en till dej Wanja också givetvis.

Jag har precis varit inne på Lauritz.com och genom att etiketten som visas där på exemplaret med svart skinn är densamma som på vår stol tillika placeringen så är detta en Seal Chair med/i "naturskinn/läder" istället. Tänk att en arbetargrabb kan få göra ett fynd nångång också  :)

Jag undrade när vi hämtade den över just "OPE" på etiketten... (konstig benämning på en stol från Troeds isf) där ser man vad okunskap om historian runt det man är intresserad utav. Men maggropen sa att det var en utav de vackraste möbler jag sett irl iaf och att vi skulle få köpa den att ha i vårt hem nästan fick mej att gråta. Vi älskar designen från tiden både jag och min hustru...

Jag förstår då/nu varför "kännaren" ville köpa den direkt som besökte vår MT då vi trodde det var en Troeds och inte visste om pengavärdet i dess nu korrekt konstaterade historia. Märk väl att den är inte oskadad utav tidens tand utan har små "defekter/slitage" i både skinnet och träet... så den lär inte betinga några 25.000kr i värde iaf... men vad gör det när den är så älskad och vacker!

Den ska få hedersplatsen bredvid "matsalsmöblerna" från 1954, där man kan sjunka ner mellan tagningarna och konversera med gästerna och njuta av tillvaron.

Ska hålla kollen på vad den landar på den där med svart skinn nu på lauritz  ;) av ren nyfikenhet.

Tack än en gång alla engagerade och intresserade på denna site!  :D


Ps. Ska lägga upp några bättre bilder på den när den är klar och hemma igen (då med en ny bättre digitalkamera också).

Kul Nisse, Grattis...den där känslan kan nästan bara äldre besjälade möbler framkalla  :)
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Rent spontant utan att ha sett din stol live så skulle nog jag säga att du har minst 10-12 tusen i värde där, minst i alla fall, den är i skinn och ser rätt fin ut även om du säger att den har några defekter.
 

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Tack!
Kan inte så mycket, men har själv suttit och dreglat över just de stolarna - fast i svart skinn. Men jag kommer aldrig någonsin ha råd att köpa en...

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Stort grattis Nisse!
Även jag reagerade när jag såg bilden!
Kunskap är makt... annars finns Internet och Retroforum.  ;)
Jag håller fullständigt med dig i din kommentar om att möbler borde hamna i hem där de älskas. Själv har jag jättesvårt att släppa något, men är nu tvungen på grund av förvaringsmöjligheter... eller snarare brist på det.  >:(
Lycka till i ditt/ert shoppande.

//Carro
Mvh
Carro.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Jättekul, Nisse, jag hoppas att ni får med er många godsaker hem :) Angående att sälja till handlare så förstår jag vad folk menar, men samtidigt måste ju vi också köpa in våra varor någonstans, annars är det ju svårt att ha butik :)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Kofod-Larsens fåtölj "Sälen" i teak är den svenska versionen av Elisabeth U-56 som tillverkades i Danmark (som debuterar på de danska snickarmästarnas utställning 1956). För OPE, Olof Persson fåtöljindustri i Jönköping, ritar han fåtöljerna Ã…re och Sälen.

Det tillverkas också en "modell 800" med hög ryggdel samt nackkudde i exakt samma stil (recliner).
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:36:34 av Nisse »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg

istället för en handlare som ska bjuda lågt och ta in stora pengar för hela rasket.

Sådär tänkte jag också innan jag själv startade eget företag. Dedäringa jäddrans handlarna som köper billigt och säljer dyrt, oseriöst eller hur? Sen lärde jag mig den hårda vägen att en handlare har en helt annat verklighet. Att "vinsten" inte är en vinst, utan att den betyder, moms, skatt, sociala avgifter och utgifter, ex i form av lokalhyror, försäkringar, omkostnader och liknande... . Och att överlevnad är en lyx ungefär. Och att en lokal förmodligen innebär allt mellan sådär en 10000-30000 per månad, utan att passera gå- och att det måste täckas först innan allt annat börjar ticka. Och att vi inte lever i samma världar direkt.

Idag är jag nog mer frustrerad över alla som handlar som privatperson, för försäljning utan att göra rätt för sig, inte minst när det gäller moms och skatt etc. Det är skitlätt att göra sig en hacka om man köper för en hundring och säljer för halva "marknadsvärdet" som privatperson -snabba pengar- , så ärligt talat det man väljer bort när man envisas med att handlare inte skall "göra vinst" är samhällets intäkter, och man bidrar till svarthandel istället.

Jag inser idag att jag har varit rent ut sagt korkad när jag har tyckt att handlare är soeriösa och har missunnat dem sina pålagringar av priser! I längden förlorar alla på det tänkandet, just för att skattemedel trots allt försörjer hela den sociala apparanten och hela statens budget.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Hej

Läst och förstår vad du menar! Jag säger det igen, det var ironiskt tänkt och skrivet.
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:35:16 av Nisse »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Hej Kikarbara!

Läst och förstår vad du menar! Jag säger det igen, det var ironiskt tänkt och skrivet  ;) Jag t.o.m. dokumenterar framtidens skola irl genom ENTRIS som pågått sedan 2006 genom mitt jobb (entreprenörskap i skolan). Helt rätt och alldeles för sent påkommet i Sverige. Jag har t.o.m. tänkt starta eget en gång i tiden men en bilolycka satte stopp för det tyvärr... omvärdering utav framtida val gjorde att jag backade från den idén. Jag önskar alla egenföretagare all lycka och framgång men själv åker jag hem runt 16.00 som löntagare och njuter var dag av min fritid/frihet. Var och en blir salig på sin fason... tur att vi är olika och... Ja é int bitter  ;D

Vi önskar dej och de dina en riktigt fin helg... sköt om er i verkligheten!


Ps. Detta kanske skulle diskuteras vidare om det behövs i en annan del av forumet... va vet jag va vet jag.



=)! No hard feelings, jag bara kommenterade sakfråga.

Jag minns med viss saknad den tid av livet där jag gick till mitt jobb under avgränsad tid och inte behövde bekymra mig om lönen för den kom som en klocka på kontot varje månad! Vad enkelt det livet var, tänk att jag inte förstod det?? :)