Författare Ämne: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige  (läst 19114 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« skrivet: lör 12 dec 2009 09:56:10 »
Hej!

Gino´s verk fanns och finns ännu i många svenska hem, men omnämns sällan eller aldrig tidigare "publikt"  :-\ .  Jag minns alla de svarta negrer och negresser som han skapade i gips med blanka halsband och örhängen i äkta "guld" som man trodde som barn. Mystiska och mycket annorlunda på sin tid...  :)

Jag handlade en till oss här hemma via tradera efter att via ett annat forum fått kontakt med hans dotter via mejl, där hon verifierade "äktheten" i just det exemplaret. Efter trevlig korrenspondens och ny kunskap ville jag lyfta fram hans insatser inom konsten då han helt klart är värd det. Jag skickade det lilla jag kunde verifiera till Wikipedia...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gino_Manca

Så vackra skapelser är väl värda att nämna. Tydligen är han mycket större i Norge där han var verksam innan han flyttade till Sverige.

Fler än jag borde ha kommit i kontakt med hans verk på endera eller andra sättet under tiden!?  ???

Har fler än vi figurer mm av honom därhemma idag?




Ps. Kanske flyttas tråden till "Övrigt" det får admin bestämma.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #1 skrivet: tis 29 dec 2009 09:01:15 »
 ??? En liten undran, vilka signaturer han satte på sina verk...


...jag har sett några med fullt för och efternamn utskrivet (bara versaler) samt någon "GIMAN" som påstås ska vara hans också!?

Katter märkt "Guy" ser också misstänkt likt Ginos verk... vore bra att få verifierat av ngn om dessa också är hans skapelser. Någon?


på antikviteter.net i forumet finns också lite om honom.

« Senast ändrad: tis 9 feb 2010 08:43:37 av Nisse »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #2 skrivet: fre 29 jan 2010 12:50:10 »
Lite signaturer av nämnde.

Utstuderat G ...och han citat (frågan ställd till säker källa):

Hur signerade han sina verk versaler, fullt utskrivet namn osv?

- På olika sätt. Oftast med fullt utskrivet namn eller G Manca och sällan med bara initialer. Lite slängig signering...



« Senast ändrad: fre 12 feb 2010 13:30:32 av Nisse »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #3 skrivet: fre 29 jan 2010 13:55:23 »
Här kommer några exempel på bild skapade av Gino varav 1 vi har i egen ägo (kvinnan med barnet på ryggen).


Tomte, Katt...


Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #4 skrivet: tis 2 feb 2010 11:48:16 »
Fler Gino Manca...

Priserna dom gått för, i bildens namn...

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #5 skrivet: tis 9 feb 2010 08:29:25 »
Katterna gjordes i 3 storlekar i samma stil/utseende. 28cm hög, 32cm, 38cm hög

Svansen ligger på höger sida om katten på den som är 28cm och 32cm.

Svansen på vänster sida om katten på 38cm storleken.

------------------

Troll, katter, afrofigurer är generellt alla signerade men inte tomtarna eftersom han gjorde dem på uppdrag av en fabrik i Tyskland.
« Senast ändrad: tis 4 maj 2010 10:57:29 av Nisse »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #6 skrivet: mån 3 maj 2010 11:36:17 »
Familjen är nu samlad därhemma :D Ska bara se till att inte de 2 livslevandes ser till att dessa far i golvet bara  ;D


SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #7 skrivet: tis 4 maj 2010 08:59:10 »
Trevlig info!
Har själv en grön katt som står och blickar ut i köksfönstret. Har även haft ett gäng sköna negresser, men just nu har jag nog ingen som är signerat Manca... men lätt en favorit som jag nu vet namnet på!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #8 skrivet: tis 4 maj 2010 11:13:48 »
Trevlig info!
Har själv en grön katt som står och blickar ut i köksfönstret. Har även haft ett gäng sköna negresser, men just nu har jag nog ingen som är signerat Manca... men lätt en favorit som jag nu vet namnet på!

En "Manca" intresserad till... va kul. Visst är hans "negresser" fantastiskt vackra. Jag kikar vidare efter "ett par" (kvinna, man) till väggen och nån skulptur 50cm ca, kvinna med vattenkrus/urna typ... får se vad framtiden har att erbjuda.

Jag har varit runt en hel del själv i afrika och finner den delen utav världen intressant.
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:45:01 av Nisse »

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #9 skrivet: tis 4 maj 2010 11:22:33 »
Ja det är riktig kvalité, inget snack om saken!
Kvinnan med kruset har jag sett ett otaligt gäng av, men det var ett tag sedan sist... men lätt något jag kommer att införskaffa vid tillfälle!

Själv har jag aldrig varit i dessa trakter, men nog är det kul och spännande med udda ting från långväga kontinenter! Kan tänka mig att det var häpnadsväckande när det kom till Sverige från början, men jag tycker det börjar tunnas ut med vad man hittar på loppisarna numera  :P
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #10 skrivet: tis 4 maj 2010 14:12:13 »
*suck* jag har aldrig vetat att det var samma upphovsman men de svarta tre varianterna har jag haft, (plust några till) men alla har gått i bitar under årens lopp. Den stående antsiktsbysten (som var ganska stor) hade jag två av, en på vardera ända av en hylla högst upp... Min förstfödde lärde sig vid ett obevakat ögonblick klättra och lyckades välta hela hyllan. Han gick oskadd ur det hela (men förskräckt förstås) men bysterna var ett minne blott. Så det var roligt att  se dem ur nostalgisynpunkt. De två väggbysterna var några av morfars samlingar, skälet till att jag själv samlade på mig ett gäng från första början. Men nu har jag bara ngn enstaka kvar. Flytt-på-flytt mm tog till sist ut sin rätt, och jag upptäckte att det var svårt att dutta till nagg utan att det syntes så det blev återvinningen för dem till sist.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #11 skrivet: mån 10 maj 2010 09:15:42 »
*suck* jag har aldrig vetat att det var samma upphovsman men de svarta tre varianterna har jag haft, (plust några till) men alla har gått i bitar under årens lopp. Den stående antsiktsbysten (som var ganska stor) hade jag två av, en på vardera ända av en hylla högst upp... Min förstfödde lärde sig vid ett obevakat ögonblick klättra och lyckades välta hela hyllan. Han gick oskadd ur det hela (men förskräckt förstås) men bysterna var ett minne blott. Så det var roligt att  se dem ur nostalgisynpunkt. De två väggbysterna var några av morfars samlingar, skälet till att jag själv samlade på mig ett gäng från första början. Men nu har jag bara ngn enstaka kvar. Flytt-på-flytt mm tog till sist ut sin rätt, och jag upptäckte att det var svårt att dutta till nagg utan att det syntes så det blev återvinningen för dem till sist.

Jjust därför jag tycker så mycket om dom... att dom kunnat överleva flyttar, barn o husdjur mm. Jag tycker personligen att just negrerna och negresserna är mycket välgjorda och vackra (helst de helsvarta och ej de färggladare varianterna), det finns inget oproportiornerligt eller "kantigt/slarvigt/amatörmässigt" alls i hans verk utan syns direkt att det är Gino´s. Mkt välarbetat och äkta linjer i allt.
Håll hårt i de du har kvar  ;)
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:43:59 av Nisse »

Fiskkvinnan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #12 skrivet: mån 10 maj 2010 20:10:04 »
Visst brukade man kalla italienska invandrade för gipskatter just på grund av att många av dem var så duktiga på att göra stuckaturer?

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #13 skrivet: tis 27 jul 2010 09:22:19 »
Visst brukade man kalla italienska invandrade för gipskatter just på grund av att många av dem var så duktiga på att göra stuckaturer?

Det känner jag inte till  ??? Vad är kopplingen i detta uttryck?  :)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gino Manca 1920-1985, (50) till 1960-talsikon i Sverige
« Svar #14 skrivet: tis 27 jul 2010 09:24:21 »
1 dag kvar på en fin signerad katt av nämnde ... passa på för dom är jäkligt fina. Jag har köpt 2st av samma säljare i ypperligt skick. Denna verkar också vara i fint skick!

http://www.tradera.com/Gipskatt-G-Manca-1962-Retro--auktion_2024_115257149#pic