Allmänt > Fria diskussioner
Oseriösa auktionsfirmor?
Wanja:
Nisse, jag har också råkat ut för oseriösa försäljare på Tradera. Glas som kommer fram i skärvor pga att man inte använt packmaterial, saker som varit trasiga och TEJPADE, saker där delar saknas. Jag har dessutom råkat ut för säljare som pga att de "mått dåligt" inte klarat av att skicka varan på över 2 år trots betalning på över 500 kr. Värst var nog ändå en säljare i Danmark som lyckades lura mig och många andra till att betala runt 1000 kr för elektriska öppna spisar utan att sedan leverera. Att få kontakt gick inte heller.
Jag tycker dock inte riktigt att man kan jämföra Tradera med auktionshusen; på Tradera är det den enskilde säljaren som saluför sin vara medan auktionshusen är företag som förväntas agera professionellt.
prydnomannen:
Ska och ska agera proffsigt..., det är inte ett statiskt skeende i stil med något som är lagstadgat typ trafikljus med enkla regler, det är människor det handlar om, människor med fel och brister men säkert med ljuspunkter emellanåt.
Vad det gäller firmor som också drivs av människor (än så länge mestadels..) så kan man absolut ställa högre krav på dem tycker jag.
Firman som Wanja pratar om har valt att lägga ribban lågt när det gäller vissa förfaranden men skryter själva nu om att de har sålt fler föremål än någonsin tidigare så det kanske har gett resultat enligt deras sätt att se på det hela och de har väl måste man säga, lyckats kapa åt sig marknadsandelar rätt så bra de år de nu funnits, sen kan jag själv tycka att de slarvar med att visa upp/beskriva skicket på varorna/objekten, särskilt om de säljer saker som borde monteras ihop för att merparten av de potentiella kunderna överhuvudtaget ska kunna förstå vad som erbjuds.
Detta kräver förstås både tid och utrymme så det rationaliseras bort gissar jag på men om jag sålde t.e.x en bokhylla från 50 talet via denna firma så skulle jag som kund ogilla starkt att min vara inte exponeras korrekt även om värderingen inte är så hög.
Jag gissar att många av de inlämnade föremålen kommer från äldre människor eller deras släktingar som kanske inte har varken tid eller intresse att följa upp eller sätta sig in i hela processen.
Att det fungerar på detta viset gör samtidigt att Antikhandlare kan göra större förtjänst på sämre exponerade varor från auktionshus, inköp för att sälja vidare m.a.o. Sedan så finns alltid fyndkänslan kvar för privatpersoner som kanske därför lockas mer frekvent och kanske blir ett negativt beteende eller egenhet hos en firma i slutänden något positivt för dem själva.
Det uppstår alltid mycket spännande att tänka på i förhållandet mellan tid och pengar och dess inbördes prioriteringar...Retro och Antik handlar väldigt mycket om dessa 2 saker på många olika sätt.
/PM
Gila:
--- Citat från: Nisse skrivet ons 16 dec 2009 12:11:21 ---Wanja, ALLA oavsett firma eller privat ska väl agera proffsigt :o .
Klipparkulturen och mammon har totalt saboterat allt vad heder heter och står för... många unga tror säkert heder är ngt man kan äta eller fanns på stenåldern... :D
... F-n råna panschisar (pensionärer) blir väl ett yrkeval snart och det kommer säkert ett gymnasie för det med (usch du hemska tanke).
--- Slut citat ---
Och ALLA, oavsett ålder borde förstå att inte dra alla unga över en kam...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion