Författare Ämne: Oseriösa auktionsfirmor?  (läst 5021 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Oseriösa auktionsfirmor?
« skrivet: mån 14 dec 2009 16:39:21 »
Det finns ofta fel i auktionsbeskrivningar hos många av de svenska auktionshusen, detta är något som idag märktes tydligt. Jag och många andra mailar ofta rättelser som ofta införs efter kontroll, detta brukar medföra att auktionstiden antingen förlängs eller startas om. Det finns dock en stor auktionsfirma i Stockholm som fungerar annorlunda...
 Ett exempel är ett av dagens utrop, där man attribuerat en möbel till en välkänd formgivare. När jag såg auktionsbilden kände jag mig mycket tveksam till om beskrivningen var korrekt, men jag ville givetvis veta säkert då varan säljs i handeln för runt 25.000 kr. Så, tanken var att pojkvännen skulle åka iväg för att kolla. Det lustiga är att så sent som strax före kl 15 fanns formgivarens namn kvar, men strax därefter hade de tagit bort namnet - dock utan att ändra auktionstiden... Detta är lite skrämmande eftersom risken är stor att budgivningen fortgår när folk fortfarande tror att de bjuder på det de började lägga bud på... Hade man agerat korrekt borde man väl avslutat auktionen och lagt ut den på nytt med nytt utropsnummer och korrekt beskrivning?
Många gånger har varor jag ropat in därifrån varit så illa skadade att de bara är att slänga, "slitage" kan betyda att ett av 3 hyllplan i en ovanlig bokhylla är knäckt på mitten, att glas har genomgående skrickor, att porslin & keramik är limmat - är det bara naggat har man haft tur, och kobratelefoner kan ha sprickor som löper genom hela skalet...
Det detta auktionshus har börjat med det senaste året är att i 90% av fallen sälja "obesiktigade" varor där de skriver Skador/skick: Ingen uppgift. Då är det upp till köparen att besiktiga varan innan bud. Ett ganska oseriöst förfarande enligt min mening, eftersom man fotograferat och mätt föremålet bör man ju ha sett allvarliga skador. Bifogar bild på en typisk sådan skada, denna gång på en Galaxy-fåtölj av Alf Svensson/Yngar Sandström - för övrigt var namnet i auktionsbeskrivningen Alvar Yngström :) Det saknas alltså en stor bit av plasten i stommen... Vad ska jag med den fåtöljen till? Eller vad sägs om ett Frisco av Folke Ohlsson: "Slitage" stod det i beskrivningen, döm om min förvåning när vi hämtat bordet och upptäckte att det förutom diverse repor och fanérskador hade en skruv dragen rätt genom ett av benen!? Detsamma gällde förra veckans inrop på Monacostolar (IKEA/Farstrup), där ett av benen är lagat med skruv... Trist eftersom jag köpte in dem på beställning.
Nä, skärpning där! Vad är era erfarenheter av de stora auktionshusen?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #1 skrivet: mån 14 dec 2009 22:09:39 »
Ja man kan undra hur de tänker t.e.x på den firman du nämner genom att inte göra det...:)

Min erfarenhet av dem är att ska man köpa något så bör man ha sett objektet på plats...

Jag tror inte ens de använder det oftast lite mildare uttrycket "visst slitage" så slitage kan verkligen betyda allt från, behöver bara putsas till när du kommer hem så får du slänga föremålet...

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #2 skrivet: mån 14 dec 2009 22:14:29 »
Jo, men om man måste åka och titta på sakerna försvinner ju liksom hela idén med ha dem upplagda på nätet... Ikväll hade de dessutom server error i 20 minuter, vilket gjiórde det omöjligt att lägga bud. I sådana fall tycker jag att en förlängning av auktionstiden borde ske per automatik.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #3 skrivet: mån 14 dec 2009 22:14:39 »
Kunderna som handlar av dem via nätbud bör kolla upp skicket på plats, risken är att många inte gör det och att priserna blir alldeles för höga i förhållande till föremålens skick, samt att auktionshuset i längden börjar förlora kunder.
 Precis som du skrev så drar det åt en viss oseriositet.
 Jag tror inte att det spelar någon roll att de sedan skriver att det är upp till var och en att själva undersöka föremålen...

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #4 skrivet: mån 14 dec 2009 22:16:36 »
Jo, men om man måste åka och titta på sakerna försvinner ju liksom hela idén med ha dem upplagda på nätet... Ikväll hade de dessutom server error i 20 minuter, vilket gjiórde det omöjligt att lägga bud. I sådana fall tycker jag att en förlängning av auktionstiden borde ske per automatik.

Javisst, definitivt.

Dålig business i längden
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #5 skrivet: tis 15 dec 2009 17:35:34 »
Nisse, jag har också råkat ut för oseriösa försäljare på Tradera. Glas som kommer fram i skärvor pga att man inte använt packmaterial, saker som varit trasiga och TEJPADE, saker där delar saknas. Jag har dessutom råkat ut för säljare som pga att de "mått dåligt" inte klarat av att skicka varan på över 2 år trots betalning på över 500 kr. Värst var nog ändå en säljare i Danmark som lyckades lura mig och många andra till att betala runt 1000 kr för elektriska öppna spisar utan att sedan leverera. Att få kontakt gick inte heller.
Jag tycker dock inte riktigt att man kan jämföra Tradera med auktionshusen; på Tradera är det den enskilde säljaren som saluför sin vara medan auktionshusen är företag som förväntas agera professionellt.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #6 skrivet: lör 19 dec 2009 19:23:35 »
Ska och ska agera proffsigt..., det är inte ett statiskt skeende i stil med något som är lagstadgat typ trafikljus med enkla regler, det är människor det handlar om, människor med fel och brister men säkert med ljuspunkter emellanåt.

Vad det gäller firmor som också drivs av människor (än så länge mestadels..) så kan man absolut ställa högre krav på dem tycker jag.
Firman som Wanja pratar om har valt att lägga ribban lågt när det gäller vissa förfaranden men skryter själva nu om att de har sålt fler föremål än någonsin tidigare så det kanske har gett resultat enligt deras sätt att se på det hela och de har väl måste man säga, lyckats kapa åt sig marknadsandelar rätt så bra de år de nu funnits, sen kan jag själv tycka att de slarvar med att visa upp/beskriva skicket på varorna/objekten, särskilt om de säljer saker som borde monteras ihop för att merparten av de potentiella kunderna överhuvudtaget ska kunna förstå vad som erbjuds.

 Detta kräver förstås både tid och utrymme så det rationaliseras bort gissar jag på men om jag sålde t.e.x en bokhylla från 50 talet via denna firma så skulle jag som kund ogilla starkt att min vara inte exponeras korrekt även om värderingen inte är så hög.
Jag gissar att många av de inlämnade föremålen kommer från äldre människor eller deras släktingar som kanske inte har varken tid eller intresse att följa upp eller sätta sig in i hela processen.

Att det fungerar på detta viset gör samtidigt att Antikhandlare kan göra större förtjänst på sämre exponerade varor från auktionshus, inköp för att sälja vidare m.a.o.  Sedan så finns alltid fyndkänslan kvar för privatpersoner som kanske därför lockas mer frekvent och kanske blir ett negativt beteende eller egenhet hos en firma i slutänden något positivt för dem själva.

Det uppstår alltid mycket spännande att tänka på i förhållandet mellan tid och pengar och dess inbördes prioriteringar...Retro och Antik handlar väldigt mycket om dessa 2 saker på många olika sätt.

/PM



`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Oseriösa auktionsfirmor?
« Svar #7 skrivet: lör 19 dec 2009 19:29:17 »
Wanja, ALLA oavsett firma eller privat ska väl agera proffsigt  :o .

Klipparkulturen och mammon har totalt saboterat allt vad heder heter och står för... många unga tror säkert heder är ngt man kan äta eller fanns på stenåldern...  :D

... F-n råna panschisar (pensionärer) blir väl ett yrkeval snart och det kommer säkert ett gymnasie för det med (usch du hemska tanke).

Och ALLA, oavsett ålder borde förstå att inte dra alla unga över en kam...