Författare Ämne: Coronell-lampa söker kompis  (läst 5877 gånger)

calgot

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Coronell-lampa söker kompis
« skrivet: tis 15 dec 2009 14:49:54 »
Vi köpte en fin lampa i en antikaffär för några år sen. Nu har vårt bord blivit längre så vi behöver en till, likadan!

Lampan är enligt uppgift tillverkad av danska Coronell, inga märkningar nånstans men vi har snackat med någon som sålde mycket av dom förr. Den är ca 28cm i diameter och byggd i stadig plåt :)

Så nu hoppas vi på att det finns någon som har en likadan som ligger och skräpar, eller som har sett en någonstans?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #1 skrivet: tis 15 dec 2009 16:24:30 »
Hej och välkommern till forumet :) Det var ju snopet att lampan vi har var för stor, då lurade jag ju dig till butiken i onödan! Jag håller utkik, hör av mig om jag hittar en - så kan väl du säga till om du får tag på en någonannanstans :)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #2 skrivet: fre 21 maj 2010 08:52:09 »
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=hans&search_category=20&x=48&y=12

Här är det bara 40cm:are fn, men 28:or dyker upp med jämna mellanrum. Jag har en själv fast med teakfanerbitar mellan koppar/prismabitarna. Undrar om det kan vara Coronell det också...
« Senast ändrad: fre 21 maj 2010 13:38:22 av Nisse »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #3 skrivet: fre 21 maj 2010 13:34:59 »
Ja, jag lovade ju göra mitt bästa för att hitta en i rätt storlek, men alla jag köpt in har visat sig vara den stora modellen...

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #4 skrivet: tor 5 aug 2010 12:45:21 »
« Senast ändrad: tor 5 aug 2010 12:48:23 av Nisse »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #5 skrivet: tor 5 aug 2010 13:48:43 »
Men hur är det med dem, är det H.A.J som har designat dem, eller var har ryktet uppstått ifrån? Har sett så olika påståenden om dem.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #6 skrivet: tor 5 aug 2010 14:01:10 »
De salufördes av danska Coronel Electro. Att det skulle vara HAJ är en svårdödad myt som ofta används i syfte att öka intresset och kunna ta mer betalt.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Coronell-lampa söker kompis
« Svar #7 skrivet: tor 5 aug 2010 14:01:48 »
Men hur är det med dem, är det H.A.J som har designat dem, eller var har ryktet uppstått ifrån? Har sett så olika påståenden om dem.

H.A.J ska inte ha något med dessa att göra enligt trådar som verkar härstamma ifrån Antikprat... där och på övriga ställen dementeras att de ska ha något med honom att göra. Jag har inte sett till några andra tillförlitliga källor om att annat skulle gälla. PÃ… Tradera sälj dessa alltid med h.a.j som felaktigt säljargument. Danska Coronel verkar mer troligt iaf då inget annat av h.a.j ens liknar dessa.

Jag har som sagt en med teakbitar som mostvarar den Calgot söker i denna tråd, nu har jag 2 fönsterlampor i exakt samma modell sittandes i vardagsrumets panoramafönster  :) Ena variant av dessa är denna

http://www.tradera.com/Taklampa-koppar-teak-svart-Hans-Agne-Jacobsson-Markaryd-auktion_341180_113372249#pic

och såhär ser mina ut

http://www.tradera.com/Fonsterlampa-design-Hans-Agne-Jakobsson-RETRO-lampa-60-70tal-auktion_341180_114276995#pic

Du ser beskrivningarna  :o som Wanja nämner nedan...
« Senast ändrad: tor 5 aug 2010 14:05:00 av Nisse »