Författare Ämne: Lamphjälp  (läst 8689 gånger)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Lamphjälp
« skrivet: ons 30 dec 2009 19:54:45 »
Köpte en lampa idag, men har ingen bild eftersom lampan är kvar på inköpsstället. Den var för stor att få in i bilen  :) Ska hämta den med släp efter nyårshelgen. :P
Undrar om någon möjligtvis kan ge mig något att söka på med hjälp av min beskrivning.
Stor rund, platt marmorskiva till fot. Upp från den, en grov silverfärgad metallpelare ca 70 cm hög. Från ovansidan på den strålar det ut 5-7 smalare, låååånga, runda metallarmar som lätt böjer sig över en bred soffa. I änden på varje metallarm sitter en metallkupa där belysningen kommer underifrån. Jag tror att de var moderna på 70/80-talet.
Jag har inte den ringaste aning om vad jag ska söka efter  ???
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #1 skrivet: ons 30 dec 2009 20:18:13 »
Hittade en bild på nätet på en liknande fast min är silverfärgad.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Lamphjälp
« Svar #2 skrivet: ons 30 dec 2009 20:47:36 »
Finns nog lite olika fabrikat på dessa, har även sett med skärmar i träimitation. Skulle tro att de såldes ända in på 80-talet och möjligtvis även senare.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #3 skrivet: ons 30 dec 2009 21:27:47 »
Ja det kan jag tro  :) Ska se om det står någon märkning i den när jag får hem den. Behöver den inte alls, men den såldes så förbaskat billigt att det blev ett impulsköp  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Lamphjälp
« Svar #4 skrivet: ons 30 dec 2009 22:17:18 »
Glömde skriva det, men jag är rätt säker på att de flesta tillverkades i Italien. Så länge den lyser kan den ju vara bra att ha :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Lamphjälp
« Svar #5 skrivet: ons 30 dec 2009 23:21:54 »
Hm, tror jag har två sådana i uthuset, i varje fall en... den är märkt lyktan. På marmorfot.
« Senast ändrad: ons 30 dec 2009 23:46:13 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Lamphjälp
« Svar #6 skrivet: ons 30 dec 2009 23:45:08 »
Tack för påminnelsen förrästen. Den skulle ju in på dotterns rum, hade helt glömt bort dem.
Måste berätta om i somras när jag fick tre på en gång... var på fotbollkubbens loppis och såg den ena och kom på att den blir nog bra till dottern, som gärna läser och vi hade funderingar på hennes framtida rum redan då. Så den köper jag och den är förstås för stor att bära själv, bilen var en bit bort. Av något skäl stod dock min bror bakom ett av saluborden så jag gick fram och ofredade honom lite lätt.
-vill du hjälpa mig med en grej? Jag skulle behöva bärhjälp till bilen.
jag lät nogsamt bli att tala om till vad... Javisst svarade han och ropade på en tjomme som fick ta över hans "salustånd" och kassan.
-Vad har du köpt? Frågar han.
-Den fula lampan där borta, säger jag. Och pekar på mitt nyförvärv.
-Jaså, säger han och skrattar. Det kunde du väl sagt innan så hade jag sluppit släpa hit den i morse. Nu när vi äntligen gjorde oss av med den, trodde aldrig jag skulle behöva se den igen....
Jag måste ha sett lampan utan att ha sett den MASSOR av gånger?? Den hade varit min brors. Tills idag på mornen när han skänkte den och sen kommer jag -av tusentals människor- och köper just den. Nåja.
Jag kommer hem med mitt nyförvärv. Till dotterns blivande rum då. Och sambon ruskar på huvudet. Tror du verkligen hon vill ha en sån ful åttiotalslampa? Vi hinner ungefär baxa in den i graraget då min telefon ringer. Min syster är i luren.
-Har du köpt Olavis fula lampa?
Ja, jag får ju medge. Hon skrattar gott och säger til mig att jag kan få hennes med. Så har jag två. Det tar två minuter. Då ringer min systers skrattande granne. Och ger mig en till. Så den dagen slutade altså med att jag köpte min brors lampa på loppis och fick två på köpet. Fast jag kommer inte ihåg om vi hämtade dem eller ej. Det slår mig nu. För det var nog den vita hon ville ha. En var vit, en rökfärgad och en silver... Får nog rusa ut imorgon och kolla för säkerhets skull, för annars är det dags att kräva in lite lampor ;). Den rökfärgade är i alla fall märkt lyktan för det såg jag innan jag slog till. Rummet var inflyttningsklart igår, så det är ju lagom tajming... ;)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #7 skrivet: tor 31 dec 2009 00:13:32 »
Ja du Kikabara.........jag vet inte var jag ska ha min. Mycket tacksam för att jag inte slutade upp med tre  ;D ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Lamphjälp
« Svar #8 skrivet: tor 31 dec 2009 01:18:48 »
Ja du Kikabara.........jag vet inte var jag ska ha min. Mycket tacksam för att jag inte slutade upp med tre  ;D ;D

*skratt* Har minsann efterlyst två av mina lampor ikväll. den ena är i varje fall inte hämtad. Men står kvar om jag vill ha den... det var den silvriga. Nu hoppas jag att den vita står utanför med den rökfärgade, för det är nog den vita vi behöver. 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Lamphjälp
« Svar #9 skrivet: tor 31 dec 2009 01:23:26 »
Jag kan i varje fall trösta dig med en sak. Alla säger samma. De ger förbaskat bra ljus!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #10 skrivet: sön 3 jan 2010 12:49:23 »
Jag har för mig att de även fanns på IKEA på 80-talet och då hette "Stråle".

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #11 skrivet: sön 3 jan 2010 21:57:59 »
Ingen skam i den modellen, det är en fräck modern klassiker som passar bra i många miljöer
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #12 skrivet: sön 3 jan 2010 22:01:31 »
Ja, vi fårse vad det är när vi får hem den om ca en vecka när de öppnar igen  :) Försökte så smått prångla på min bror den idag  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #13 skrivet: tis 5 jan 2010 18:01:00 »
Jag har en med... en vit fast med bara två ljusterbara armar inköpt på Blocket för 100 kronor. Den är ganska nätt, och har en platt stålfot - inte marmor.
De finns i överflöd på Blocket - allt från två armar till fem, sex stycken. Från 200 kronor och uppåt, endel galningar vill ha 1000-lappen för de. Och minns jag inte fel så var det en guld/mässingsfärgad med marmorfot... urka!  :o Inte min smak.
Mailade å gubbens vägnar på ett gäng (svarta och vita) bara förra veckan, och de var kvar - gamla som nya annonser.

Lycka till ni som vill ha en.
Varde ljus!
Carro.
Mvh
Carro.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Lamphjälp
« Svar #14 skrivet: tis 5 jan 2010 21:06:05 »
Jag gav 70 spänn  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))