Författare Ämne: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.  (läst 8707 gånger)

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« skrivet: mån 28 dec 2009 19:30:19 »
Hej på er,
och god fortsättning.

Jag har ett problem, eller jag och jag. Försöker ge en bild på antikprat-sidan. Men efter en kommentar i en länk i juli i år så har jag visst blivit spärrad med min IP-adress! Kanske passade inte kommentaren vad vet jag?!
Hursom, försöker i samma tråd, den heter "SIDEBOARD 50/60-tal" få in denna bilden nedan av ett äkta, märkt sideboard från TROEDS. Bilden på det sideboardet personen frågar om är nog detsamma, men annan färg på benen. Sedan i det inlägget var det också en länk till Tradera på ett sideboard som också sades vara Troeds men där ingen bild på märkning delgavs folk som frågade. Men det ser liknande ut som "mitt".
Tacksam om någon här kan vidarebefodra detta, då jag inte kan dela med mig. Hoppas infon hjälper de som den behöver.
Märkningen hade jag inte fotat innan jag sålde denna byrå, men den var av papper påklistrad på baksidan och texten TROEDS syntes väl trots att pappret nötts och delvis slitits bort. Ingen brännmärkning alltså.

Tusen tack för hjälpen, och om någon läste den förra länken jag nyss skrev så hoppas jag ingen hann kopiera in den texten till det andra forumet. 
//Carro
Mvh
Carro.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #1 skrivet: mån 28 dec 2009 19:48:18 »
Jag tyckte väl det var nåt.. du tog bort ett inlägg och skrev om?

Jag ser inte skillnaden mot ditt, bortsett att de andra tvä har svartmålad benställning, och den ena mässingstassar, proportionerna stämmer tycker jag.

Antikprat har nog spärrat hela ip-nummerserien på grund av nån annan, de brukar göra sånt, då de vet att ip-nummer kan bli automatiskt utbytt.

Här blir man inte avstängd, om man inte är filippinsk reklamspammare eller så :)  

Jag lägger ingen bild där hos konkurrenten men ska se vad man kan göra.
« Senast ändrad: mån 28 dec 2009 20:39:00 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #2 skrivet: mån 28 dec 2009 20:59:30 »
Hej Ada,
tack för jag får vara kvar.  ;D
Jo jag skrev om inlägget här, för jag hade varit för snabb (som vanligt) och inte granskat och jämfört bilderna. Som du säger så tycker jag med de är likadana, och jag tyckte det var skillnad förut - men tittade om. Och skrev om inlägget. =) Är inte sämre "skit" än att jag kan ändra mig (både här och där, refererat till mitt förra inlägg i juli där)!

Någon spammare är jag inte, och blir ingen heller. Och jag förstår fullständigt om ingen kommentar blir där av dig. Jag bemödar mig inte heller längre att kommentera (mest på grund av de, alltsomoftast, otrevliga svar och kommentarer man får där) men nu hittade jag bilden på sideboardet i en extern hårddisk här hemma och ville sprida lite kunskap.
Sen så är vi nog några i detta trevliga och öppensinnade forum som kikar där med, och kanske kanske så är någon lika hjälpsam. ;)

Tack för ordet.
Carro
Mvh
Carro.

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #3 skrivet: mån 28 dec 2009 21:05:43 »
Känner mig schizofren som svarar på mitt egna sista inlägg.
TACK ADA!
Ser du länkat in detta inlägg på du-vet-vilken-sida. Kul! =) Hoppas de snarstuckna kommentatorerna bara stannar där de redan är.  ::)

Mvh
Carro
Mvh
Carro.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #4 skrivet: tis 29 dec 2009 11:53:48 »
Hej på er,
och god fortsättning.

Jag har ett problem, eller jag och jag. Försöker ge en bild på antikprat-sidan. Men efter en kommentar i en länk i juli i år så har jag visst blivit spärrad med min IP-adress! Kanske passade inte kommentaren vad vet jag?!
Hursom, försöker i samma tråd, den heter "SIDEBOARD 50/60-tal" få in denna bilden nedan av ett äkta, märkt sideboard från TROEDS. Bilden på det sideboardet personen frågar om är nog detsamma, men annan färg på benen. Sedan i det inlägget var det också en länk till Tradera på ett sideboard som också sades vara Troeds men där ingen bild på märkning delgavs folk som frågade. Men det ser liknande ut som "mitt".
Tacksam om någon här kan vidarebefodra detta, då jag inte kan dela med mig. Hoppas infon hjälper de som den behöver.
Märkningen hade jag inte fotat innan jag sålde denna byrå, men den var av papper påklistrad på baksidan och texten TROEDS syntes väl trots att pappret nötts och delvis slitits bort. Ingen brännmärkning alltså.

Tusen tack för hjälpen, och om någon läste den förra länken jag nyss skrev så hoppas jag ingen hann kopiera in den texten till det andra forumet.  
//Carro

Hej Carro!

Tråkigt med avstängningen :/ Voffor gör di på dette vise!!!

 :) Jag kommenterade på nämnda (konk.) site det där med tradera å ingen verifikation innan vårt deltagande i budgivning där och då... så vi avböjde att buda då vi inte hade bekräftelse på annat sätt. Det missas en hel del med sådant i beskrivningarna på objekten (bilder mm) vilket föranleder till att säljarna missar en hel del budgivare/intressenter.

Mått urpsrung och skick och all verifikation möjligt ter sej naturligt att framföra men så är icke fallet tyvärr. Vi har personligen definitivt blivit försiktigare i våra inköp då mycket är allt för tvivelaktigt beskrivet.

Vissa ljuger ju så det knakar bara för att tjäna en slant också dessutom, och det på helt okunniga men nyfikna nybörjares bekostnad (tillsammans med hela den seriösa marknaden givetvis).

Kan nog tro att Troeds tillverkat denna sideboard i olika versioner under tiden... vore konstigt annars så fin den är i grundkonstruktionen och så populära dom var då (som nu) :) Vi gillar allt med svarta ben/mässing och string  :D


God fortsättning och ett gott nytt år till er alla!


« Senast ändrad: ons 30 dec 2009 07:31:47 av Nisse »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #5 skrivet: tis 29 dec 2009 14:59:01 »
Att det råder en viss ovisshet är fullt förståeligt, titta på bilden som JJ skannat från en IKEA-katalog 1959 i denna tråd: http://www.retroforum.se/index.php/topic,2648.0.html

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #6 skrivet: tis 29 dec 2009 19:21:28 »
Framförallt innehåller den länkade tråden en reklambild på en Troeds Trio
Det står att sockeln kan vara i teak i svart eller naturfärg
Jag tror tradeaauktionens är en riktig också måtten stämmer
http://www.tradera.com/Trio-Sideboard-i-teak-Bra-Bohag-Troeds-Nils-Jonsson-RETRO-auktion_104009515
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #7 skrivet: ons 30 dec 2009 07:30:04 »
Jag undrar hur det står till med rättigheter till foton på webben, kan man skanna in vadsomhelst ur vilken katalog som helst och publicera själv utan att fråga? Själv skulle jag vilja att det var så med "vårt" intresse att få dela med sej utav alla bilder på möbler och annat man har (skulle kunna bli ett fint kartotek att botanisera i på den egna hdd:n ju)  ::)

Och blir lika glad över alla som läggs ut... materialet är ju inte vanligt eller lätt att komma över!

Egna bilder tagna på egna grejjer kan ju ingen säja nåt om... men vad säjs om NK:s möbler publicerade i ngn annan tidning... kan jag ladda ner den och ladda upp här? (eller bara länka in?)

En firma som "lagt ner" har ju också rättigheterna under en ganska lång tid efteråt till sitt eget material...

Jag har själv en originalkatalog från Luxus (50-tal) tex som jag skulle kunna dela med mej utav på webben om det var lagligt men firman lever ju ännu. Tänk all info man skulle kunna dela och lära utav om man fick... vilket man inte får (stor gråzon i kunskap om vilket som gäller i olika situationer) till större delar pga coyright´s lagarna.

Svårt detta, vad vet ni (eller vill delge utav er kunskap inom området)?

Jag vill lära mej mer tillika många andra intresserade!

Snygg sideboard för dryga 300 spänn förresten  ;D Lampan ovanpå är heller inte så tokig  :D
« Senast ändrad: ons 30 dec 2009 07:33:32 av Nisse »

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #8 skrivet: ons 30 dec 2009 11:44:10 »
Jag har själv en originalkatalog från Luxus (50-tal) tex som jag skulle kunna dela med mej utav på webben om det var lagligt men firman lever ju ännu. Tänk all info man skulle kunna dela och lära utav om man fick... vilket man inte får (stor gråzon i kunskap om vilket som gäller i olika situationer) till större delar pga coyright´s lagarna.
Maila Luxus och fråga. Kan tänka mig att de gärna vill att den ska kopieras. Gratis reklam  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #9 skrivet: ons 30 dec 2009 12:02:25 »
Maila Luxus och fråga. Kan tänka mig att de gärna vill att den ska kopieras. Gratis reklam  ;)

Sant Gitzie!

Kan vara så... la just bud på några nya kataloger också...  :)

Får se vad tråden "ger" kommentarmässigt i ärendet... allt kräver ju sin tid och engagemang... vore kul om fler hade intresset och vilja, möjlighet på alla sätt.

"Konkurrerande" siter (eller bara andra intressesiter) verkar att vara lite mer stelbenta och mindre frekventerade utav engagerande "admins".


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #10 skrivet: sön 3 jan 2010 12:46:36 »
Att det råder en viss ovisshet är fullt förståeligt, titta på bilden som JJ skannat från en IKEA-katalog 1959 i denna tråd: http://www.retroforum.se/index.php/topic,2648.0.html

Jag var nog inte tillräckligt tydlig i det inlägget, men bilden kommmer från ett gammalt nummer av FORM. Jag har sett flera annonser i andra nummer men är inte säker på om det är samma modell eller en annan. Sitter på biblioteket just nu så jag kan inte kolla det direkt.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #11 skrivet: sön 3 jan 2010 19:07:17 »
Troedsbyrån ja, men IKEA-möblerna är väl från katalogen  ???

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sideboard Troeds svarta dörrar, bild.
« Svar #12 skrivet: mån 4 jan 2010 06:50:18 »
Jovisst, det stämmer. Jag såg först inte att jag hade lagt in en bild därifrån också.