Författare Ämne: Välkommen till Retroforum!  (läst 38732 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Välkommen till Retroforum!
« skrivet: fre 31 aug 2007 20:53:13 »
På Retroforum är tanken att det ska gå att fråga "vad är detta för något?" "vem har designat?" "vad kan det vara värt?" och få svar, allt efter vad de andra på forumet har för kunskaper. Det kan gå fort eller dröja ett tag innan någon tittar förbi som har svaret (det går att kryssa i så man får ett mail när man får ett svar!), tips kan också lämnas om VAR man kan få svar.

Och varför inte lägga in foto på sina loppisfynd bara för glädjen att visa upp vad man fyndat, och vet man nåt om fyndet är det bara att berätta. Det är med samlad kraft som kunskaperna ska öka. Det finns så mycket falsk information ute på Tradera t ex. Allt rött glas är inte av Monica Bratt, allt glas med gubbar eller andra figurer är inte Erik Höglund. Vaser falsksigneras för att verka vara Vicke Lindstrand, ja ni vet hur det ser ut.

Jag har själv lagt upp prylar här i forumet som jag själv har fotat och har mer eller mindre vetskap om som en start (fler kommer), jag ser helst att man inte använder andras foton, det gäller att länka till sidan på nätet man hittat ett föremål man vill prata om, istället för att lägga bilden här i sådana fall (det är fullt tillåtet att ladda ner bilder till sin egen dator)

Inget är för simpelt att fråga om, inget är heller för fisförnämt, här finns plats för allt, så skriv ett inlägg!

Kram Ada
« Senast ändrad: lör 1 sep 2007 00:06:37 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Qruella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #1 skrivet: lör 8 sep 2007 10:54:20 »
Tror det kommer bli ett roligt forum här!

Är medlem på "precis en sån" men det är så mycket gammalt dravel som jag inte är ett dugg intresserad av. ;)

Mina intresseområden är plast och bestick, finns hur mycket snyggt som helst och det är lätt att fynda sånt på auktioner och loppisar!

Och som redan nämt ovanför så tror folk att det är Bernadotte som designat allt möjligt när de lägger ut plast och bestick på Tradera... STÖN!

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #2 skrivet: lör 8 sep 2007 11:28:50 »
Hej
Här har ni en till som hittat hit och som håller till på PES, jag är väl ingen "Retronisse" men tycker detta forum är ett bra komplement till Antikforum :)
Jag använder samma nick på alla forum som jag använder så folk vet vem jag är, hoppas få stort utbyte av detta forum.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #3 skrivet: lör 8 sep 2007 11:40:21 »
Glömmde att tacka för inbjudan till detta forum ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #4 skrivet: lör 8 sep 2007 12:00:14 »
Tror det kommer bli ett roligt forum här!

Är medlem på "precis en sån" men det är så mycket gammalt dravel som jag inte är ett dugg intresserad av. ;)

Mina intresseområden är plast och bestick, finns hur mycket snyggt som helst och det är lätt att fynda sånt på auktioner och loppisar!

Och som redan nämt ovanför så tror folk att det är Bernadotte som designat allt möjligt när de lägger ut plast och bestick på Tradera... STÖN!

Välkommen Qruella, jag ser fram emot lite plast och bestick, sånt gillar jag själv :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #5 skrivet: lör 8 sep 2007 12:00:52 »
Glömmde att tacka för inbjudan till detta forum ;)

Du är så välkommen så!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #6 skrivet: lör 8 sep 2007 14:34:15 »
Tror det kommer bli ett roligt forum här!

Är medlem på "precis en sån" men det är så mycket gammalt dravel som jag inte är ett dugg intresserad av. ;)


Samma här! Med all respekt för "gammalt dravel", så är det mycket där som inte intresserar mig.

Själv har jag i första hand en 60-talsfetisch. Jag är intresserad av det mesta från den eran, allt från vinylskivor och kläder till porslin, möbler o.s.v. :)
Jag tackar och bockar också för inbjudan!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #7 skrivet: lör 8 sep 2007 15:28:41 »

Själv har jag i första hand en 60-talsfetisch. Jag är intresserad av det mesta från den eran, allt från vinylskivor och kläder till porslin, möbler o.s.v. :)
Jag tackar och bockar också för inbjudan!

Fetischister är alltid välkomna :) Vi får se till att lägga ut maxat med ögonfröjd, för allas vår tillfredsställelse :)
« Senast ändrad: lör 8 sep 2007 17:14:18 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #8 skrivet: lör 8 sep 2007 16:20:33 »
Jag är mest intresserad av 50- till 70-talsprylar, och tycker detta verkar bli ett bra forum! Besöker mest antikprat och PES, men där blir det för få intressanta inlägg, speciellt om 60- och 70-tals prylar.
Jag köper mest glasvaser -både svenskt och finskt, samt porslin, bestick, plast och keramik.

Har rätt nyligen startat en blogg där jag lägger ut nyfyndade prylar, kika in om ni har lust!
http://50till70.blogspot.com


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #9 skrivet: lör 8 sep 2007 17:21:08 »
Välkommen, skön blogg du har, Tony, jag måste bara fresta dej med en bild jag tog nyss som kommer att göra dej grön av avund :)

De vanligaste träffarna på "retroforum" leder till forum som handlar om retrospelmaskiner som atari, amiga, commondore 64, nintendo, därför har jag funderat på en sån kategori också

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #10 skrivet: lör 8 sep 2007 17:34:30 »
hehe, ja lite frestad blev jag nog =) Såg att det hade gått en på tradera för 100 pix, vilket låter väldigt billigt. Eller?

melker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #11 skrivet: sön 9 sep 2007 00:56:06 »
Jätte tack förinnudan samt ett nytt forum för "våra" intressen...

//Melker ;)
//Melker Bäckman

kina_p

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #12 skrivet: sön 9 sep 2007 08:37:55 »
Hej o tack för inbjudan!
Finns oxå på PES som flera andra här. Mitt/mina intressen ligger nog mest ibland 50-70 tals smycken. Allra helst Palmberg och brons, då. Fast även silver typ Palmberg, Alton eller både och  :D
Iofs gillar jag mycket olika pryttlar och samlar på en del (antagligen för mycket) glas, grisar, smycken som sagt, ja allt som jag tycker är vackert...

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #13 skrivet: sön 9 sep 2007 10:39:50 »
Hej och tack för inbjudan!
Har kollat runt lite här nu och jag tror att det här forumet kan passa mej riktigt bra.
PES i all ära, men mycket flaskor/glas blir det, och det är väl inte mitt huvudintresse om man säjer så.
Men jag tror att de båda forumen kan komplettera varandra ganska bra.
Vad är jag då intresserad av? Keramik tycker jag är spännande, framförallt svensk men även en del dansk,
kan inte så mycket än men jag lär mig från diverse forum och internet i övrigt.
Retro och nostalgiprylar är ju kul det med, grejerna man minns från 60- och 70-talet
Samla på något ska man ju göra också, i mitt fall är det ugglor i alla möjliga material och former.
Får räcka så med presentationen av mej, har ju varit med på PES ett tag så en del kanske känner igen mitt nick.

// Brodertuck

Reseda

  • Gäst
SV: Välkommen till Retroforum!
« Svar #14 skrivet: mån 10 sep 2007 14:21:39 »
Tack för inbjudan till forumet. Hoppas det kommer att bli välbesökt och ROLIGT