Författare Ämne: Mjölredare plast  (läst 17322 gånger)

anhyan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Mjölredare plast
« skrivet: mån 29 okt 2007 22:30:32 »
Hej alla,

Jag hoppas att någon av er skall veta var jag kan hitta en mjölredare av en viss typ. Jag gissar att den är från -60 eller 70-talet den blir större högre upp i sektioner om cirka 2cm och har ett lock som jag antar även kan användas som citrus-press. Jag har sett den både hos min mamma under min barndom samt hos min pojkväns föräldrar. Någon som vet var den tillverkats, vad den heter, formgivare samt var man kan få tag på en?

/Hanna

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #1 skrivet: tis 30 okt 2007 10:44:59 »
Hej och välkommen till forumet, det känns son du pratar om den modell jag köpt hem till min utflyttade son, det finns en standardmodell som man nog kan köpa här och där ännu, men den jag tänker på är liksom kantigare och vassare i utformningen, knallgult lock har min sons.

Jag köpte lite diverse burkar och den på loppis för 5 kronor st den gången, loppisar med hyllor med plastpryttlar är vad man får hålla utkik efter tror jag

Finns det nåt annat bra namn på prylen, någon? Ingen träff alls på google, och hur skulle man hitta den på tradera t ex?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #2 skrivet: tis 30 okt 2007 11:40:16 »
Min amma använde den till att blanda vinegrätt i också, så vi sa nog dressingsskakare, fast jag har inte prövat att googla på det. Våran hade ljusblått lock - jättefin....
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #3 skrivet: tis 30 okt 2007 12:21:28 »
Jag hänger nog inte med på hur den ser ut. Bild någon? Eller bildgoogla och lägg in en länk.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #4 skrivet: tis 30 okt 2007 12:36:03 »
Det är ju så svårt att hitta, men om man kombinerar denna citruspress
http://skaraplast.se/produkt.php?id=417&bild=175
med denna "skakbägare" (som jag inte tror har "citrusdel" utan bara är en skakis)
http://skaraplast.se/produkt.php?id=23&bild=158
så kommer man nära den modellen jag tänker på

(skakbägare är inget bra sökord heller)

det är nog en nyare uppfinning än dessa ovan att kombinera skakburk med citruspress

tillägg:

tror det är föregångaren till denna vi söker
http://www.hammarplast.com/?id=1311&page=1&fileid=2496&folder=3467&productid=7310541280018&FolderSearch=
"redningsbägare"

« Senast ändrad: tis 30 okt 2007 13:12:23 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

anhyan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #5 skrivet: tis 30 okt 2007 19:00:47 »
Ja, den på länken längst ned är ganska lik. Den jag tänker på är lite mer långsmal och kantigare i formen, men idén på formen är densamma.

anhyan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #6 skrivet: tis 30 okt 2007 19:17:38 »
Jag hittade en som var relativt lik på denna länk: http://www.simonsen.se/upload/SThushall.pdf sidan 16 i PDF:en. Problemet är att den som vill ha den är väääldigt petig med att det är precis en likadan som hon har. Så jag är fortfarande intresserad av orginalet

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #7 skrivet: tis 30 okt 2007 19:49:47 »
Jo men det är den från Hammarplast som jag hade i sista länken förut, det ser man på bilden här:

http://ebutiken.simonsen.se/artlist_detalj.asp?PageNr=2&artnr=250812

jag har den själv här hemma också

om min son har rätt modell, kan vi gärna sälja den riktigt billigt, men det får jag inte reda på ännu på ett par dagar
(har för mej att det är räfflad ytterkant på locket, låter det bekant?)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #8 skrivet: tis 30 okt 2007 22:14:24 »
Kan det vara en tupperware produkt igen??

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #9 skrivet: tis 30 okt 2007 22:55:21 »
Jag har en sådan. Förmodligen fått den av mamma. Den är suverän när man vill fixa en sås, av t ex stekskyn, utan klumpar. ;D Men vad "heter" den?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #10 skrivet: tis 30 okt 2007 23:36:34 »
Tupperware kallar dem shaker.

anhyan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #11 skrivet: fre 2 nov 2007 21:50:24 »
Nu har jag lyckats ta reda på att det är Nils Johan som producerat dem. Samma som gör de där genomskinliga kaffeburkarna med blommor på och "skruv"-lock i samma färg. Dock väldigt svåra att hitta. Enligt min mamma är detta den bästa shaker som gjorts så man kan ju fråga sig varför de nte börjar produceras igen?i

Ada; är din shaker i fin form så köper ajg den gärna om du inte ska ha för mycket för den.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #12 skrivet: fre 2 nov 2007 22:31:13 »
tror det finns flera som tillverkat genomskinliga burkar med blommor på men jag vet vad du menar

jag köpte såna burkar tillsammans med denna skakburk, ska kolla dem om det står nils johan, har inte besökt sonen än
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #13 skrivet: fre 9 nov 2007 12:49:37 »
Jag glömde kolla de andra burkarna vad det var för sort, men nu har jag i alla fall denna skakburk/redningsbägare på bild

Det som står är "EMBEE PRODUCTS, MADE IN GT BRITAIN" och det känns som det finns en exakt likadan i stort sett som är Hammarplast, denna kändes inte som ett original när jag tog i den, den gula plasten är lite mjukare än jag har en minnesbild av från ett par årtionden tillbaka
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

anhyan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Mjölredare plast
« Svar #14 skrivet: ons 21 nov 2007 22:23:33 »
Jaa! Det är precis den! Är det någon av er som vill sälja så köper jag den gärna! Ge ett prisförslag.

tack!