Författare Ämne: Reimyre allihop?  (läst 6767 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Reimyre allihop?
« skrivet: mån 18 jan 2010 12:35:35 »
Glaset i mitten är etikettmärkt men har även lite tunnare fot samt är grundare än de andra två. Finns det kopior på dessa eller är det variationer i tillverkningen?

DelailaSimson

  • Gäst
SV: Reimyre allihop?
« Svar #1 skrivet: mån 25 jan 2010 15:36:54 »
Hej!
Jag skulle vilja veta vad uranglas är för något och om det är farligt ihop med mat???

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Reimyre allihop?
« Svar #2 skrivet: sön 16 maj 2010 09:16:43 »
Glaset i mitten är etikettmärkt men har även lite tunnare fot samt är grundare än de andra två. Finns det kopior på dessa eller är det variationer i tillverkningen?
Hmm, intressant fråga. Jag har 6 st. röda sådana glas. Höjden/tjockleken på fotplattan är ca 4-5 mm. Jag fick dessa av en kompis för många år sedan när jag började samla på, framför allt Monica Bratt, men även andra glas från R-mye. Ingen av glasen har någon etikett. Skulle inte förvåna mig om det är frågan om "senaretillverkade" kopior ?

Andra glas jag har, som jag med säkerhet vet är från R-myre och tiden runt 50-talet, har alla en tunnare fotplatta!


Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Reimyre allihop?
« Svar #3 skrivet: sön 16 maj 2010 09:27:07 »
Hej!
Jag skulle vilja veta vad uranglas är för något och om det är farligt ihop med mat???
Din fråga har hamnat i fel tråd.

Det finns en del information om Uranglas på nätet. Mycket är på tyska eller engelska, men här hittade jag en översatt info från wiki:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium_glass

Jag läste en artikel i Antik & Auktion för några år sedan (minns tyvärr inte vilket år el nummer) där författaren tonade ner "riskerna" med uranglas i hemmen. Mobiltelefoner och andra prylar runt oss är farligare! Själv serverar jag likör ur fantastiska uranglas på hög fot från R-myre! Ska se om jag kan fixa fram ett foto på raringarna!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Reimyre allihop?
« Svar #4 skrivet: lör 28 aug 2010 14:37:17 »
Jag tror det finns två varianter från Reijmyre. Dels den äldre med djupare färger och tjockare fot, dels en lite mer genomskinlig med tunnare fot, men det är samma form. Jag har för mig att de nyare fick namnet "Jolly".
Allt går.