Författare Ämne: Ikkuna Oy  (läst 3403 gånger)

alegni

  • Gäst
Ikkuna Oy
« skrivet: ons 31 okt 2007 00:40:33 »
Hej!

Jag försöker hjälpa en kompis som letar info om

Ikkuna Oy - Riihimäen Lasi (Finland, c.1960–1975)
(årtalen har jag fått av min kompis)

Jag har googlat men inte hittat något intressant, tittat på några sajter men inget som verkar ge någon info. Jag kollade i en finsk ordbok och vet nu att ikkuna betyder fönster men längre än så har jag inte kommit! Det kanske finns finska sajter om Ikkuna Oy men jag kan ingen finska så då är det kört i alla fall!  ;D

Enligt min kompis ska dom ha gjort annat än fönsterglas, under en period i alla fall och det kanske förklarar de årtal som nämns. Kompisen har sett någon listning på Tradera? Det är tyvärr lite svävande men kanske någon här vet lite om detta!

Tack på förhand!

Ingela

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ikkuna Oy
« Svar #1 skrivet: ons 31 okt 2007 01:33:03 »
I Helsingfors universitetsbiblioteks samlingar finns priskuranter från 40-talet, Ikkuna OY i Riihimäki har tre st priskuranter med där med bara fönsterglas som det ser ut som (1941, 42, 43) http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/secure/query.html

MEN Ikkuna OY står med under titeln "fabriker" i Riihimäen lasi:s priskurant från 1943, och jag tippar på att de helt enkelt sedan dess haft en del av Riihimäki glas' produktion. Att du har uppgiften "Ikkuna Oy - Riihimäen Lasi" tyder ju på detta, men årtalen bör korrigeras till 1940-1975 -slutåret kan ju stämma bättre än startåret

Jag kan också översätta från http://www.oph.fi/kulttuuri-ikkuna/esine/lasi/lasitehtaita.html

Citera
Riihimäki 1910-1990 Fabriken tillverkade till en början enkelt hushållsglas, efter hand slipat hushållsglas och kristall. Fönsterglas tillverkades först 1919-1924, maskintillverkning började 1939. Riihimäki har varit betydande som konstglastillverkare. I nuvarande Riihimäki finns Finlands glasmuseum.

Jag utgår ifrån att det är Ikkuna OY som stått för fönsterglastillverkningen som nämns under Riihimäki.
« Senast ändrad: ons 31 okt 2007 09:38:19 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

alegni

  • Gäst
SV: Ikkuna Oy
« Svar #2 skrivet: lör 3 nov 2007 23:45:59 »
Tusen tack för ditt svar.  :)

Jag ska skicka över detta till min kompis!


Ingela