Författare Ämne: Sorsakoski-Hackman-Franck  (läst 4733 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Sorsakoski-Hackman-Franck
« skrivet: ons 31 okt 2007 11:04:04 »
I min nyinköpta Franck-bok har jag precis gjort en upptäckt (kanhända en självklarhet för någon mindre amatörmässig).
Bildens Sorsakoski-soppslev och osthyvel (nyligen inköpta på loppisar för 50 cent/st utan någon som helst uppfattning om ursprung) har designats (dvs hela den serien) av Kaj Franck. Det visste jag inte, och det förklarar de hutlösa priserna på förra helgens antikmässa....Varje sådan upptäckt är en aha-upplevelse nästan jämförbar med att hitta ett helt nytt kantarellställe! Själv har jag gjort inköpen drabbad av "nostalgibobban", besticken fanns i min ungdom.(tillverkades 1955-89).
Så ser ni dessa bestick med "randiga" skaft på loppisar (det står Sorsakoski bakpå) så ta vara på dem, de är vackra!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sorsakoski-Hackman-Franck
« Svar #1 skrivet: ons 31 okt 2007 13:54:20 »
Jag misstänkte det var de med nästan ett halvklot till skedblad som jag växt upp med, skedarna alltså lite knepiga att äta med, och kollade Huuto, där gå dessa som Scandia, står det att de heter "scandia" i boken?

Stor bild
http://riemun.huuto.net/auctionimages/6/22/62004ae2a9b48d36f230fb56de1f2-orig.jpg
hör till auktion
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=64278591

Från det ena till det andra såg jag en stor uppsättning Thebe i originalkartonger i Saarijärvi i somras
« Senast ändrad: ons 31 okt 2007 13:56:43 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Sorsakoski-Hackman-Franck
« Svar #2 skrivet: ons 31 okt 2007 16:07:07 »
Ja, serien heter Scandia.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sorsakoski-Hackman-Franck
« Svar #3 skrivet: ons 31 okt 2007 16:28:19 »
Jag håller med om att det är fint för övrigt, fast det ar svårt att äta fint med skedarna som liten, sleven är tämligen fulländad, brukade stå en sån i jordgubbsoppan så den har jag bara goda associationer till :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se