Författare Ämne: Renovering av bord  (läst 26168 gånger)

olalid

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Renovering av bord
« skrivet: tor 7 jan 2010 01:06:55 »
Hej,

Vi har precis hittat ett bord på blocket som vi slog till på.
Det är ett matbord, troligen 60-tal, jag tror det är i teakfanér med oljad yta.

Jag tror att bordet under årens lopp fått ett antal behandlingar med något möbelvax eller liknande, för bordskivan har en beläggning av något genomskinligt, segt material. Försiktigt slipning verkar fungera för att få bort det, men tips om hur man går tillväga på annat sätt tas emot tacksamt, att slipa fanér är ju trots allt inte något man gärna gör alltför mycket :)

På utdragsskivorna kan man se att bordet från början haft en mycket mera markerad ådring i träet. Ã…drorna är nästan svarta.
Är det någon som vet hur man åstadkommit denna typ av effekt från början, och om det är möjligt att återställa den? Kan man betsa och förvänta sig att få denna effekten?

Visserligen kan man vad det verkar få bordsskivan att se betydligt trevligare ut bara genom att slipa rent och olja in den, men det kommer att fortsätta vara mycket tydligt att den är mycket blekare än utdragsskivorna, så det vore intressant att veta mera om vad man skulle kunna göra.

Bifogar ett par bilder för att visa skillnaden.

Tacksam för tips.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Renovering av bord
« Svar #1 skrivet: tor 7 jan 2010 06:48:07 »
Teak bleks lätt av solljus och jag vet inte om det går att få det mörkare igen pga detta. Eller så kan utdragsskivorna ha varit mörkare än resten från början - avsiktligt eller oavsiktligt.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Renovering av bord
« Svar #2 skrivet: tor 7 jan 2010 10:14:21 »
Utdragsskivor brukar nästan alltid ha en liten annan nyans än bordskivan. I alla fall på de bord i teak jag ägt.
Bordsskivan kan idag vara lackad eller mäjligtvis bonad med nåt vax eller så. Om ytan är fin och det inte är en massa repor och ringar och skit så skulle jag nog bara ta herdins möbelolja och olja in bordet. Den oljan innehåller lite vax som fräschar upp de flesta ytor.

Annars brukar jag ganska ofta slipa ner bordsskivor och antingen lacka eller olja. För ett par veckor sedan köpte jag ett soffbord som det var en hel del rispor i. Jag slipade ner hela bordet och lackade med halvmatt interiörlack från herdins. Bordet blev som nytt. Detta var ett teakbord där bordskivan var av fanér. Dock ska man vara sjukt försiktig när man slipar så man inte slipar ner fanéren. Framförallt i kanter där det är lätt att slipa för mycket. Oftast är fanéren bara 2-3 millimeter tjock så det är inte mycket att slipa. Bara så att man får bort ytskiktet.

Att betsa ett teakbord skulle jag inte ge mig på, tror inte det blir så lyckat.
Men ett nyoljat eller lackat teakbord blir bra mycket mörkare än vad det är obehandlat.

Tipset från min sida är att testa olika behandlingar på bordets undersida då det ofta brukar finnas fanér även på undersidan.

Mvh. K.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Renovering av bord
« Svar #3 skrivet: fre 8 jan 2010 13:45:37 »
Jag körde med Yes diskmedel på en disksvamp (sparsamt med både vatten och yes) och "putsade/slipade/löste upp" allt på ytan med den grova sidan på svampen (det är skumeffekten du söker inte rinnighet av blandningen).

All gammal "behandling/olja/vax" och allt som tidigare gjorde ytan "ful" såsom ringar och misfärgningar löstes upp och kunde lätt torkas utav med en lätt fuktad mjuk wettexduk efteråt.  :o

Jästrans va skitigt (gråsvart) sörja det blev att torka bort. Efteråt såg ytan ut som ny och oljades in direkt igen med teakolja (precis som med läder sugs detta in bättre med lätt fuktad yta rengjord av vatten osv).

OBS! MÄRK VÄL att fanér:en kan lossna (limningen släpper) i värsta fall vid för mycket väta under för lång tid!!! Så var snabbhet och sparsamhet med vatten/diskmedel är A och O ... sen bara njut av resultatet när allt är klart.  ;D

Ps. Som du säger slipa i all ära men absolut inte mer än nödvändigt och när det är enda alternativet som kvarstår...


Lycka till!


Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Renovering av bord
« Svar #4 skrivet: mån 25 jan 2010 20:07:39 »
Först måste du avgöra om ytan är lackad eller inte.
Om det är lackad och du vill helrenovera ytan är slipning i princip enda lösningen.
Slipmaskin är att föredra, kräver lite vana och förståelse för hur trä är uppbyggt i fibrer.
Att slipa fanér är ju som nämnt inte så lätt, men inte omöjlgt. Börja försiktigt och fortsätt försiktigt är ett bra tips.

Efter slipning rekommenderas lacking av trärent teak. Matt eller halvmatt klarlack, vattenbaserat fungerar bra.
Om du först vill mörka ner ytan går det bra att betsa den för lacking. Kräver också lite vana för att få det jämnt och fint, men övning ger färdighet. Efter betsen torkat så lacka i minst tre lager. OBS! Ytan måste vara torr och dammfri innan lackning inleds.

STORT OBS! Efter första lacklagret torkat MÃ…STE ytan mellanslipas eftersom träfibrer som väts reser sig som taggar! Slipa med ett fint papper typ 180. Sedan dammtorka och lacka 1-3 lager till.

Om du inte har lust att slipa och lacka så kan du snabbt förbättra stausen på en lackad ytan genom att behandla den med medlet Baolin. Torka först av ytan med duk och diskmeldel så allt löst fett och smuts försvinner.
Du kan ävan använda UTSPÄDD målartvätt. Låt sedan ytan torka.

Därefter lägger du ut Baolinvätskan flödigt över ytan. Jag använder en manuell tryckspruta. Låt sedan medlet verka 10 min till 1 timmer, eller mer vid svåra vatten eller spritfläckar.
Därefer poleras ytan med en luddfri duk, eller ett FINT stålull. Baolin tränger ner i lacken och klarar av mycket mer än man kan tro.

Lycka till!

Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.