Författare Ämne: Någon som känner igen soffan?  (läst 9764 gånger)

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
Någon som känner igen soffan?
« skrivet: tis 26 jan 2010 12:57:58 »
Jag spontanropade in en soffa för ett tag sedan. Skulle gärna vilja veta om någon har koll på vad det är för soffa och årtal och så.
Soffan är väl en dagbädd skulle jag gissa. Benen och träet på baksidan är i lackad ek. Omärkt och förträffligt skön.
Tyget är kanske lite väl skrikigt för min del och lite smutsigt så jag tänkte klä om soffan.

Är det någon som känner igen soffan eller har några ledtrådar om ålder osv. så hade det varit grymt.

Ursäkta de dåliga bilderna. Lite prickar finns också i bilderna efter skit på kameralinsen.

Mvh. Kallekanin.
« Senast ändrad: tis 26 jan 2010 13:00:17 av kallekanin »

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #1 skrivet: tis 26 jan 2010 20:04:52 »
Mogensen gjorden en del dagbäddar i samma stil, men denna är troligen inte hans design. Sent 60-tal, tidigt 70-tal? Kan vara IKEA...?
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #2 skrivet: tis 26 jan 2010 20:48:19 »
Mogensen var ju inte helt fel. Men konstruktionen i trä är helt annan.
Tyget var ju ganska likt, dock.
Kanske min är en Ikeakopia.

Hittade denna Mogensen:


Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #3 skrivet: ons 27 jan 2010 08:26:25 »
Hallå Rabbit!

Äre inte synd å sumpa originaltyget tycker du trots sin skrikighet  :) Är det inte direkt utslitet så kan säkert en möbeltvättmaskin med rengöringspreparat (hyres oftast hos kemtvättarn) göra underverk. Någon har ju trots allt tänkt till vid skapandets dagar för möbeln och dess fulla karaktär tycker jag bara möblerna har i sitt urpsungsskick.

Den är ju skitsnygg ju  ;)

Ps. Har fått hem våra Dux:ar (Florence) från 50-talet med ny stoppning i sittdelarna... deras originaltyg ska tvättas nu för att få bort lite "solkig" känsla dom har. Brukar bli toppenresultat med en sådan proffsmaskin och möblerna blir som "nya" igen.

Ha en fortsatt toppendag!

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #4 skrivet: ons 27 jan 2010 10:21:42 »
Tyget är tyvärr slitet och sönder på något ställe. Sen är det rent av lite äckligt också. Så tyvärr måste jag klä om den. Det krävs också för att jag ska kunna använda soffan i vårt vardagsrum. Dock kan jag inte komma på vad jag ska ha för tyg.


Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #5 skrivet: ons 27 jan 2010 11:56:30 »
Tyget är tyvärr slitet och sönder på något ställe. Sen är det rent av lite äckligt också. Så tyvärr måste jag klä om den. Det krävs också för att jag ska kunna använda soffan i vårt vardagsrum. Dock kan jag inte komma på vad jag ska ha för tyg.



Synd men är det ett måste så är det... här finner du bra möbeltyger iaf och ett stort sortiment att välja och vraka i. Bara att finna "den röda tråden" då i ditt vardagsrum vad gäller färgval/mönster till det nya tyget.

http://www.nevotex.se/commerceportal/default.asp?PageNo=DEFAULT

Värt är iaf att välja ett riktigt möbeltyg som tål att användas... för trots allt vill man ju att det ska hålla och vara fint en längre tid (om man inte väljer principen EKTORP o.s.v. från IKEA t.e.x.).

Vi kollar själva efter lite stolstyg till våra matsalstolar f.n. orangefärgat och grovt vävaktigt är det som sitter där (original från 1954)... då katterna fått för sej att där kan man "vässa" klorna  :'(  ;) Nåt i samma stil får det bli ändå på det nya...

Lycka till!


kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #6 skrivet: ons 27 jan 2010 20:51:26 »
Ja, katter känner man till. Det är därför man skaffar hund. Och så lär man hunden att attackera katten om den klöser på soffan. Funkar skitbra. Vår katt klöser aldrig på soffan mer.  :)

Möbeltyger är så jädra dyra bara. Har kollat lite på möbeltyger på Stoff och stil. De kostar max under hundralappen metern. Billigt har jag förstått. Men vette sjutton vilken färg jag ska ha. Man är så färgskadad av den soffan man redan har. Och så ska jag skaffa mig en ny symaskin. Min förra husqvarna från -54 började brinna för ett tag sedan.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #7 skrivet: ons 27 jan 2010 21:47:58 »
Hmmm möbeltyger från Stoff & Stil...och förresten...alla "möbeltyger" för under hundralappen
är inte speciellt slitstarka....

Satsa istället på ett riktigt möbeltyg...dyrt, javisst men hållbart.

Och som sagt...Nevotex har ju, men dom säljer ju inte direkt till privatpersoner vad jag vet.
Sen har du Sydtextil, Svanefors, Boråstextil....mm...mm...

Kolla hos möbeltapetserare, eller nån större tygaffär som har riktiga möbeltyger istället.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #8 skrivet: ons 27 jan 2010 21:59:52 »
Två hundra spänn ska det vara. Hundra spänn är kanske lite väl billigt.

http://www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_id=4494


Man har ju hört att andra möbeltyger kostar runt en 800 kr metern och uppåt.


Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #9 skrivet: ons 27 jan 2010 22:42:46 »
Jag tycker inte att det var något vidare stort utbud på Stoff & Stil... Det roligaste är ju givetvis att hitta ett tyg "från tiden" mn då får du hålla koll på Tradera och hoppas på tur. Vad gäler möbeltyg som skall användas på något med en förväntad livslängd som är längre än dagens IKEA-möbler tycker jag definitivt att det är värt att satsa på kvalitet.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #10 skrivet: ons 27 jan 2010 22:52:27 »
Klart att kvalité lönar sig, men om man har lite pengar och aldrig har klätt om en soffa tidigare så är nog billigt sofftyg en bra idé.
Klä om en enklare stol kan ju inte vara så svårt men är inte riktigt säker på att min soffklädning kommer bli helt perfekt.

Att lägga 800 kr på tyg eller 3000 kr är ganska stor skillnad, tyvärr.

Men om man verkligen gillar soffan och senare hittar ett bättre tyg så kan man ju faktiskt lägga lite mer pengar och klä om soffan ännu bättre andra gången.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #11 skrivet: ons 27 jan 2010 22:57:05 »
Ja, ur kostnadssynpunkt förstår jag dig fullständigt :) Men om du har tålamod och inte alltför bråttom kan det vara en bra idé att kolla Tradera och loppisar med jämna mellanrum.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen soffan?
« Svar #12 skrivet: fre 29 jan 2010 13:02:46 »
Jo, ska man ha möbeln själv (och kanske vill att småttingarna ska ärva dessutom) så kostar det att "renovera"... och kärleken övervinner ju allt förstånd (precis som när frugan överöses med diamanter titt som tätt *fnissar*) så skulle iaf jag bli ledsen när det rasar sönder efter en tid och i den bleka efterklokheten ljus se uttrycka     #&%#¤&"#¤"/&(/)=)?=(/?)(//&%¤%¤%##¤¤%¤#¤%#¤ = jag skulle ha valt det lite dyrare tyget ändå... *blink*

Ja du finner nog säkert råd när stunden kommer, iaf lycka till!