Författare Ämne: Uranglas, vad är det?  (läst 19436 gånger)

DelailaSimson

  • Gäst
Uranglas, vad är det?
« skrivet: mån 25 jan 2010 15:39:55 »
Hej!
Vet du vad uranglas är för något? Är det farligt ihop med mat?
Hälsn Kim

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Uranglas, vad är det?
« Svar #1 skrivet: mån 25 jan 2010 21:12:38 »
Hej!
Vet du vad uranglas är för något? Är det farligt ihop med mat?
Hälsn Kim

Delaila, om du lägger en egen tråd med tydlig rubrik kommer någon som kan att svara på frågan!

Fixade eget ämne av frågan /Ada
« Senast ändrad: tor 28 jan 2010 20:31:48 av ada »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Uranglas, vad är det?
« Svar #2 skrivet: sön 31 jan 2010 17:05:18 »
Både uranglas och keramik med uranglasayr innehåller nån uranoxid (lite osäker här, inte kemist). Särskilt keramik har påvisbar radioaktivitet när man mäter med Geigermätare. I förhållande till den naturliga bakgrundsstrålningen är det inte att bry sig om. Råkar man dock ha en tunna med uranglasyrpulver som står och skräpar (som en keramikervän till mig har), ska man kontakkta SSI för råd om hur det ska tas om hand. Tidigare var man skyldig att bekosta omhändertagandet, men nu har lagen ändrats.
Uran användes framförallt under 30-talet som färg i glas och på keramik. Uranglas är rilktigt läckert tycker jag. I USA finns många samlare.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Uranglas, vad är det?
« Svar #3 skrivet: mån 1 feb 2010 18:24:22 »
Man ser om det är äkta uranglas om man belyser det med .... något, för då ser det riktigt självlysande och radioaktivt ut

Nån som kan fylla i vad det är för ljus man bestrålar med för att få fram det?

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Uranglas, vad är det?
« Svar #4 skrivet: mån 1 feb 2010 18:42:13 »
det är uv-ljus man behöver

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Uranglas, vad är det?
« Svar #5 skrivet: tis 6 apr 2010 10:01:41 »
Vill bara tillägga att uv-ljus inte är det säkraste sättet att kolla uranglas, det är i mina ögon helt värdelöst då det i regel räcker att ett material har rikligt med pigment för att det skall fluorescera. Det bästa är att kolla med en geigermätare som tidigare nämndes.
Uranglas är fint och har en spännande historia att berätta, men att servera mat på det hade jag aldrig gjort! Precis som att man inte skall dagligen dricka vätska ur kristall som kommer från trakter där det är rikt med bly i marken eller handskas med uppstoppade djur eller låta barn peta på dem då de i regel är preppade med arsenik!
Men enstaka föremål av ämnen som kanske inte är helt nyttiga har väl ingen dött av?  ;D
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.