Författare Ämne: IB Kofoed Larsen signatur??  (läst 12935 gånger)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
IB Kofoed Larsen signatur??
« skrivet: sön 7 feb 2010 19:27:06 »
Med risk för att det blir lite tjatigt med fåtöljer, men jag "fyndade" denna häromdagen för en femtiolapp. Synd nog så verkar den vara omklädd, men jag tror ändå att det är en Ib K Larsen, har googlat och av de jag fått fram som är lika så sägs det vara en sådan.

Nu hittade jag en brännmärkning under men det är svårt att se vad det står. Ser ut att vara ett L och ett A. Hur ser hans märkning ut??


thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #1 skrivet: sön 7 feb 2010 19:30:02 »
Men nu har jag väl ändå rätt - det där är väl IKEA? Se denna tråden:
http://www.retroforum.se/index.php/topic,3339.0.html

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #2 skrivet: sön 7 feb 2010 19:42:01 »
Jag tror inte det är en Ikeafåtölj om du menar Kolding. Den är designad av Erik Wörts och ser inte riktigt lika ut. Rätta mej om jag har fel där.

Det jag  har gått efter är bl a  var "skruvhålen" sitter och tittar man på denna bild så sitter dom på samma ställen som på min.

http://www.designsofmodernity.com/furniture.html

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #3 skrivet: sön 7 feb 2010 20:24:52 »
Jag har tittat och tittat och ser absolut ingen skillnad på dem. Finns det något mer belägg för att det skulle vara en Ib Kofod Larsen?
Jag vet inte, men att skruvhålen syns, det känns mer som IKEA. Fast det är en fin fåtölj, det är det.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #4 skrivet: sön 7 feb 2010 21:24:40 »
Jag tror inte det är en Ikeafåtölj om du menar Kolding. Den är designad av Erik Wörts och ser inte riktigt lika ut. Rätta mej om jag har fel där.

Det jag  har gått efter är bl a  var "skruvhålen" sitter och tittar man på denna bild så sitter dom på samma ställen som på min.

http://www.designsofmodernity.com/furniture.html
Den med gröna dynor längst ner är en Ikea Kolding av Wörts Kolding som de försöker kränga som Kofoed Larsen. Har vi inte ett produktblad som talar om att den tillverkades i ek och teak, och med olika dynor, jag mätte min dessutom så jag visste att soffan definitivt stämde med måtten från produktbladet.

Får jag gissa att bakre pinnen under sitsen är trekantig? Den som skruvas i bakre skruvhålen

Lägger till produktbladet här


Drog iväg ett mail till firman som har fel uppgifter också
« Senast ändrad: sön 7 feb 2010 21:48:45 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #5 skrivet: sön 7 feb 2010 22:03:19 »
Nej, finns ingen trekantig pinne någonstans...

Om du tittar på min fåtölj så är det 2 synliga skruvhål på sidostyckena och ett på bakre benet som håller i stödbrädan för ryggen.
När jag jämför med bilden ifrån http://www.designsofmodernity.com/furniture.html ,fåtöljen längst ner till vänster på sidan, så ser min exakt likadan ut, förutom dynorna då.

Sedan undrar jag om någon vet hur hans möbler signeras, och hur signaturen ser ut.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #6 skrivet: sön 7 feb 2010 22:07:20 »
Jag tror Ada menar att firman är ute och cyklar.
Det var därför jag undrar om du har något mer belägg för att det är Ib Kofoed och inte en Ikea-stol?

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #7 skrivet: sön 7 feb 2010 22:10:42 »
Haha..ja nu förstod jag vad hon menade...
Då måste dom ha ändrat ihopsättningen under tidens gång..då det är synliga skruvhål på min fåtölj..annars är de ju oerhört lika varandra...men jag funderar ff på signaturen.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #8 skrivet: sön 7 feb 2010 22:17:34 »
Nu har jag även mätt...höjden är 68 cm, bredd 72 cm om man mäter det bredaste stället mitt över armstöden, annars är ryggen 55 cm bred och sitthöjden 27 cm i framkant och sittdjupet är 57 cm  så det stämmer ju ingenting med de mått som anges i produktbladet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #9 skrivet: mån 8 feb 2010 01:32:28 »
Jag förstår att det vore trevligare om det var en Ib Kofoed Larsen, men tänk efter nu, är det troligt att det är skruvhål synliga på hans verk, eller är det troligt at IKEA tillfört skruvar i sin design? Jag kan intyga att soffan jag hade kändes väldigt osäker bara ihop"bankad" så skruvar är förståeligt att det tillkommit

Jag frågade om bakre brädan var trekantig?* Kan tillägga att sitsen i såna fall vilar på järn i framkanten och ryggstödet vilar ovanpå, låter det som en bekant konstruktion trots att det jag beskriver är utan synliga skruvar?

*Tar tillbaka detta då en soffa som i ryggen ser ut som min med den övre längsgående brädan inte ser ut att ha en trekantig undre bräda http://www.retroforum.se/index.php/topic,2658.0.html




Nu får du  inte ta illa upp, men jag tror du mätt utan dynor, föreställ dej också att originaldynorna är stabila med resår i mitten, så det är befogat att mäta inklusive dem.

« Senast ändrad: mån 8 feb 2010 01:43:33 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #10 skrivet: tis 9 feb 2010 16:02:02 »
Drog iväg ett mail till firman som har fel uppgifter också

Nu har firman ändrat, men de skriver inte ut att det är IKEA. Hö hö hö

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #11 skrivet: tis 9 feb 2010 18:12:50 »
Nu har firman ändrat, men de skriver inte ut att det är IKEA. Hö hö hö
Inte illa, ofta låter de bli för de vet precis vad det betyder i pengar, t ex mailade jag en japansk sajt om att de hade kryddburkar som inte var "familjen Pepparsson" utan de berömda kopiorna, de ändrade inte, det danska designmuseet kallar fortfarande bordet av Schiever-Abeln för Wikkelsös, trots att de fått Antikvärldenartikeln, osv
« Senast ändrad: fre 12 feb 2010 22:52:02 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #12 skrivet: tis 9 feb 2010 18:22:48 »
Ja du har rätt Ada :-), jag gick ju efter den bilden, och jag mätte utan dynor, tänkte inte på det. Men jag funderar ff på märkningen.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #13 skrivet: tis 9 feb 2010 19:04:35 »
Hur är märkningen gjord? På bilden ser det ut att vara skrivet med blyerts, och då kan det ju vara vad som helst... Ägare, köpare som stolen ska levereras till, monteringsanvisning...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: IB Kofoed Larsen signatur??
« Svar #14 skrivet: fre 12 feb 2010 22:54:31 »
Ja du har rätt Ada :-), jag gick ju efter den bilden, och jag mätte utan dynor, tänkte inte på det. Men jag funderar ff på märkningen.

Jag vil tillägga tycker den är riktigt bra i stilen och känslan, hade jag haft plats och jag inte haft bättre nytta för pengarna hade jag behållt soffan jag hade.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se