Författare Ämne: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik  (läst 12700 gånger)

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« skrivet: tis 9 feb 2010 22:00:41 »
Hej,
Jag har ett litet bord som har dels ett bränt märke under som betyder Emmaboda Möbelfabrik samt i den lilla lådan så finns en klistermärke med samma text. Att den är svensk har jag förstått. Ytan är inte så fin, den har märken efter glas eller dyligt, jag undrar om jag kan göra något åt det? Jag har provat med ringremover men det har inte hjälpt. Jag tänkte om jag skulle kanske kunna slipa ner en bit och sen teaka in den med teakolja, tror ni att det skulle funka?

Jag funderar på att sälja den också, men jag har inte en susning hur mycket jag skulle kunna ta för den,vad tror du?
« Senast ändrad: lör 13 feb 2010 17:31:46 av Suss »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #1 skrivet: ons 10 feb 2010 08:59:24 »
Vad är det för mått? Jag får nästan känsla av sängbord?

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #2 skrivet: ons 10 feb 2010 09:03:42 »
Det kan ju vara ett sängbord eftersom den har en låda också.
Måtten är 36,5 x 48 cm.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #3 skrivet: ons 10 feb 2010 09:11:02 »
Det kan ju vara ett sängbord eftersom den har en låda också.
Måtten är 36,5 x 48 cm.

Det var snarare att det såg litet ut på bild som fick mig att associera till sängbord. Måttet talar nästan för att det är ett sådant?

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #4 skrivet: ons 10 feb 2010 09:28:40 »
Nu när vi fått det konstaterat att det är ett sängbord, är det ingen av alla som vart inne på denna tråd som har några svar på mina frågor?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #5 skrivet: ons 10 feb 2010 17:10:56 »
Hej, Suss!
Ditt nattygsbord är inte så jättekul i det skick det befinner sig, sen undrar jag lite över om sexkantsskruven till vänster har varit med från början. I bra skick skulle jag få runt 400-500 kr för ett sådant i butiken, du skulle kanske få 200 på Tradera. Hade du haft ett par likadana hade varit värt mer. I nuvarande skick blir det förstås inte mycket pengar för det, men frågan är om du tycker att värt att lägga ner jobb när det handlar om så pass små summor. Försiktig slipning kan hjälpa, det är dock möjligt att ringarna sitter för djupt. Jag har fått bort en del mörka ringar genom att bleka med oxalsyra. Tänk på att fanéren inte är så tjock, det är lätt att slipa igenom i kanterna om man blir lite för ivrig. Viktigt är också att man inte fullständigt dränker det i teakolja, då reser sig faneren.
Mvh
Wanja, som för övrigt ler en smula varje gång jag ser uttrycket "teaka in" :)

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #6 skrivet: ons 10 feb 2010 17:48:47 »
Tack Wanja för ditt svar.
Man behöver ju inte alltid vara så formell, så jag tyckte teaka in passade bra.  ;)

Jag tror nästan att detta lilla bord är ett telefonbord, ju mer jag tänker på det så tror jag det, men jag vet inte, har inte den rätta kunskapen att säga varken bu eller bä.

Ytan är inte fin alls som det är idag. Tror faktiskt att jag ska måla ytan svart med ett mönster samt måla svart nere vid benslutet, och så tror jag att jag behåller den.

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #7 skrivet: tor 11 feb 2010 22:26:12 »
Nu har jag fixat till det lilla bordet, vad tycks?

Endel kommer säkert blir sura på mig som förstört ett 50-60-tals bord men ytan var så ful så det fanns inte mycket annat att göra.
Säg gärna vad ni tycker, det här här inget jag brukar göra på gamla möbler, så detta var ett undantag.
« Senast ändrad: lör 13 feb 2010 17:32:03 av Suss »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #8 skrivet: fre 12 feb 2010 06:46:17 »
Att du målade bordsytan tycker jag blev bra - benen däremot är jag inte lika förtjust i.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #9 skrivet: fre 12 feb 2010 07:30:49 »
Jag kanske borde ha svarat tidigare, men jag har renoverat bord som varit mer förstörda än ditt. Ett hade en brännskada på sig t o m och min erfarenhet är att faneret på äldre möbler är relativt tjockt om man jämför med nyare. En excenterslip och lite tålamod så går det att råda bot på det mesta. Men nu är det ju försent...

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #10 skrivet: fre 12 feb 2010 08:58:51 »
För att vara ett soprumsfynd så är jag ändå rätt nöjd med resultatet. Den kommer att pryda mitt hem fint som ett sidobord till soffan med en blomma på.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #11 skrivet: fre 12 feb 2010 09:04:07 »
Att du målade bordsytan tycker jag blev bra - benen däremot är jag inte lika förtjust i.

Instämmer JJ, men det är svårt detta med renovering ibland kan en duk över ev. "skador" på bordsytor vara den enklaste och finaste lösningen enligt mej. Själen lämnar ibland föremålen då man förändrar dess originalkaraktär och kan lätt få möbeln att kännas helt fel... å då är det svårt att backa processen. Men gillar man det själv så no problems... bara att möbla upp med den därhemma ju.


FDS

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • 50- 60-talsaffär i småländska Alvesta.
    • Visa profil
    • Hemsida
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #12 skrivet: lör 13 feb 2010 01:03:17 »
som svar på om sexkantskruven är original så vet jag med säkerhet att den är det.
har sålt flera uppsättningar såna bord. nu senast i ljus ek. samma mått och likadana. de hade stämpeln SMF under i cirkel. stilen är väldigt mogensen - öresund, jämför med den lilla bänken. kan stämma, då han var på Karl Andersson.

har just nu ett likadant sängbord i teak i butiken. tror det står 225 på prislappen. bra skick.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #13 skrivet: lör 13 feb 2010 01:54:51 »
Tack för infon angående sexkantsskruven, alltid bra att veta :) Hur menar du med Mogensen, dessa bord är ju tillverkade av Emmaboda och inte Karl Andersson?

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Teakbord Emmaboda Möbelfabrik
« Svar #14 skrivet: lör 13 feb 2010 23:11:11 »
Har min dator flippat ur, eller är det fler än jag som inte ser en endaste BILD i detta inlägg?!?!?!?!

Minns jag såg något i första inlägget av skaperskan. Men hade varit intressant att se resultatet, om det blev något att ha (i min mening då. För skaperskan verar ju nöjd.  :) )

Mvh
Carro
Mvh
Carro.