Författare Ämne: Fulaste bilen  (läst 80029 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #75 skrivet: mån 1 dec 2008 18:53:59 »

Fiat hade en bil som hette 600 men den blev för liten när familjen växte.
En tokrolig konstruktör förlängde helt sonika ekipaget och vips var s-t-r-e-t-c-h
limousinen uppfunnen.(Det här är inget hemmabygge,den såldes sådär)


En sådan fiat har jag gått och blängt på nu i mer än tjugofem år... den är helt nerplockad, men ägaren vägrar att sälja... är det inte småtrist? Me like den här lilla minibilen. Helt klart ett passande fordon för mig och min hund, att han inte begriper detta?? (inte strechmodellen dock utan den lilla yttepyttebilen).

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #76 skrivet: mån 1 dec 2008 18:57:41 »
Det tycker jag absolut du borde fått..om jag hade fått åka med  ;D

Nämen jag har inte gett upp. Jag lyckades inte att få exet (barnens far) att moderera en sådan eller ens ta en dylik över våra gamla sletna trösklar, men skrattar bäst som skrattar sist, sonen är snart färdigfostrad och inte helt usel med en lackspruta i hand  ;D Inte kan han väl förneka sin gamla mor, eller hur?

Asså, ärligt, jag har inte haft en egen rolig bil på år och dar.... kanske dags att hitta sig själv igen? Min sista var gröna faran, en gammal luftkyld folkabuss, som tyvärr brann upp (började brinna under färd, det höll på att gå riktigt riktigt illa, som tur var under uppstart och inte under någon hastighet; det gick riktigt riktigt snabbt innan den var helt övertänd!). Efter den har bilar varit fortskaffningsmedel för mig, tidigare var de mer en förlängd arm. Hm. Jag har nog min lista med gamla drömbilar någonstans...

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #77 skrivet: mån 1 dec 2008 19:04:15 »
Huuvva Kikarbara det därmed folkabussen väcker hemska minnen..vi hade en sån mitt ex o jag som oxå tog fyr..tack godegud var han ensam i bilen o hann ut  när det hände..för det gick fort så vart den övertänd..otäckt som tusan o se ungarnas bilbarnstolar i det nedbrända vraket efteråt.... :(.        mitt häftigaste bilköp var en Morris Minor med flak..

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #78 skrivet: mån 1 dec 2008 19:19:10 »
Huuvva Kikarbara det därmed folkabussen väcker hemska minnen..vi hade en sån mitt ex o jag som oxå tog fyr..tack godegud var han ensam i bilen o hann ut  när det hände..för det gick fort så vart den övertänd..otäckt som tusan o se ungarnas bilbarnstolar i det nedbrända vraket efteråt.... :(.        mitt häftigaste bilköp var en Morris Minor med flak..

Det var en riktig pärs. Jag var själv inte med utan satt på en marknad och målade barn, när jag såg en likadan bil som min en bit bort på väg ut från parkeringen. Va tänkte jag, är de här fortfarande, de hade ju åkt iväg tidigare, två män, fem barn. Kikade en gång till och såg att det inte var min, för den här hade tonade rutor vilket min inte hade. Sen hörde jag sirenerna och såg lågorna stå flera meter upp. Sprang dit, och hör folk skrika att det finns barn kvar i bilen. Jag fick nervbryt, flera personer pratade om att man inte hunnit få ut alla och att parkeringen skulle spärras av, fler brandbilar kom till plats, polis och jag hann inte dit tillräckligt snabbt, kändes det som. Jag hade tuggummi under fötterna och allt gick i ulterapid. Jag såg sambon och kamraten och tre av barnen. Då brast jag fullständigt. Fullständigt fullständigt fullständigt, då mitt yngsta och äldsta barn saknades i samlingen....

Det skulle sedan visa sig att de hade skickat iväg äldsta sonen för att köpa en glass till sin lillasyster för att lillasyster skulle slippa se eländet. Hon var inte så gammal då.

De hade startat och inte sett de första lågorna utan det var en bil som hade signalerat. När de tittade bak såg de lågorna och när de öppnade skjutdörren för att få ut alla barn på en gång, (lillasyster satt i bilstol fram som tur var så det var en vuxen bak) så nästan exploderade det hela, det tog inte två minuter innan den var övertänd. Hade de varit i fart hade de förmodligen aldrig hunnit stanna. Det var riiiktligt läskigt. Min nästa folkabuss blev en vattenkyld kan jag säga.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #79 skrivet: mån 1 dec 2008 19:27:56 »
Fyyyyy satan (förlåt Ada) ...vad hemskt..jag kan inte ens föreställa mig..jag förstår att det gick fort för min exman berättade hur vår var övertänd o formligen exploderade på bara nån minut..han hade precis tankat fullt dessutom..tack gode gud  att dina ungar o man hann  ut

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #80 skrivet: mån 1 dec 2008 19:32:54 »
Fyyyyy satan (förlåt Ada) ...vad hemskt..jag kan inte ens föreställa mig..jag förstår att det gick fort för min exman berättade hur vår var övertänd o formligen exploderade på bara nån minut..han hade precis tankat fullt dessutom..tack gode gud  att dina ungar o man hann  ut
Jadu, jag tackade alla de gudar jag kunde uppbringa den gången att alla hann ut som var i bilen. Tyvärr så fick vi aldrig reda på vem det var i bilen som signalerade åt dem, men jag är helt säker på att den chaufförens uppmärksamhet -han måste noterat första lågan eftersom de inte gjorde det själva- räddade livet på dem alla. Hade de rundat hörnet så hade de kommit upp i fart, och han blinkade mitt i så att säga. Det var änglavakt, inget annat.

Man kan väl säga att "Gröna faran" gjorde skäl för sitt namn om inte annat... *pust*. Bokstavligt talat.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #81 skrivet: mån 1 dec 2008 19:38:49 »
Ja ibland så tror man på högre makter..det e då visst o sant..

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #82 skrivet: mån 1 dec 2008 22:12:18 »
Det finns en del bilar som i åtminstone nån mening förtjänade ett bättre öde.
När inte budbäraren kom fram kunde ju omöjligtvis budskapet göra det heller.
Längesen jag såg en sån här senast.Kanske skulle man stannat vid prototypmodellen.Den
kunde åtminstone förväxlas med en reko lådbil och en bollhorns-tuta kräver ju ingen ström...

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #83 skrivet: tis 2 dec 2008 00:04:23 »
En sådan fiat har jag gått och blängt på nu i mer än tjugofem år... den är helt nerplockad, men ägaren vägrar att sälja... är det inte småtrist? Me like den här lilla minibilen. Helt klart ett passande fordon för mig och min hund, att han inte begriper detta?? (inte strechmodellen dock utan den lilla yttepyttebilen).

Du vet väl att femhundran funns i en nytillverkad retroversion?

http://www.fiat.se/templates_fiat/NewsItem.aspx?Itemid=5493

Ronge

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #84 skrivet: tis 2 dec 2008 10:05:56 »
Själv har jag den gamla fina modellen av 500:an och jag ÄLSKAR den bilen! Funderade ett tag i somras på att sälja den men jag har inte hjärta till det. Den ger ett garanterat leende på både mina och andras läppar =)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #85 skrivet: tis 2 dec 2008 10:09:07 »
Själv har jag den gamla fina modellen av 500:an och jag ÄLSKAR den bilen! Funderade ett tag i somras på att sälja den men jag har inte hjärta till det. Den ger ett garanterat leende på både mina och andras läppar =)

Grrrr, vad läcker den är!! Tänk att få sätta tänderna i denna...

Dr.Lamaar

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #86 skrivet: sön 14 dec 2008 18:27:52 »
Mitt första inlägg på detta trevliga forum, hej alla! Här känner jag att jag måste försvara brevbärarbilen Tjorven, som ju formgavs av Rune Monö. Denne industridesigner skapade också bla ICA:s fina logotyp. Jag tycker nog att han gjorde ett bra jobb jämfört med "lådbilsprototypen", och bilen var på många sätt en föregångare till våra dagars högbyggda familjebilar. Tyvärr blev Tjorven-sagan väldigt kort, och idag finns bara runt tio bilar kvar som rullar. Bifogar en bild på min egen 69:a som är röd och alltså ingen f.d postis utan köptes ny av en radiohandlare i Malmö.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #87 skrivet: sön 14 dec 2008 19:11:37 »
Ã…h är det han som gjort denna

är det värt all respekt :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #88 skrivet: sön 14 dec 2008 19:27:24 »
Det är skoj med udda bilar.Har haft ett gäng såna just för att ingen annan villl ha dem.Många bilar dissas pga små detaljfel och hamnar på tippen långt i förtid.
Möjligast många i Sverige ville under långa tider endast ha Volvo eller Saab men nu är de Svarte Pettrar som ingen vill ta i med tång.

Såhär i skydd av anonymitet vågar jag därför bekänna att jag faktiskt ägt de här bilarna och har haft mycket roligt med dem.Som bonus har även andra haft roligt Ã…T dem:

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #89 skrivet: sön 14 dec 2008 20:08:39 »
är den gula en skoda eller vad???