Författare Ämne: Fulaste bilen  (läst 80048 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #90 skrivet: sön 14 dec 2008 20:19:38 »
Jajamensan.En 120 Rapid.Coupé. Öppningen till "motor"huven sitter i B-stolpen.När man omsider hittat öppningen till koffertluckan fram visar det sig att huven fälls åt sidan.Inte framåt eller bakåt.Ståtade med aluminiumblock och gjutjärnstopp.En ganska bra bil om man bortser från motorn som krävde mycket skötsel och service.

Så var även fallet med den här gamla klassikern som också var klart bättre än sitt rykte:

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #91 skrivet: sön 14 dec 2008 22:06:27 »
Jag överlåter åt läsekretsen att uttala sig om följande åkdon.Jag läste rubriken och postade där JAG tyckte det passade sig.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #92 skrivet: sön 14 dec 2008 22:46:19 »
Jag överlåter åt läsekretsen att uttala sig om följande åkdon.Jag läste rubriken och postade där JAG tyckte det passade sig.

Hm. Nu fick jag problem. Innebär "fult" det samma som "frånstötande, avsmakligt, och oattraktivt"? För personer som mig, som har ett avvikande skönhetsideal, så kan jag lika gärna tänka tvärtom. "Den är så ful så en sån måste jag ha". Jag kan ärligt talat ha samma inställning till människor många gånger. De som anses "vackra och tilltalande" är inte det i mina ögon och sådant som andra uppfattar som oattraktivt är underbart, vackert och utstrålar skönhet för mig.... har jag förstått. Så jag kan därför inte egentligen uttala mig om vad som är fult eller vackert när jag tänker efter, för jag brukar ställa till det tvärtom i sista ändan. (något som är "vackert/bildskönt" kan bli väldigt ovackert när jag tittat på det ett tag, dessutom).

Jag tyckte att bilen -som inte är en skönhet- är en liten goding! Och ja, jag hade nog gärna ställt något sådant i mitt garage.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #93 skrivet: sön 14 dec 2008 22:50:45 »
Jaha, det har spårat in på ryssvagnar. En sån här har jag ägt, ingen direkt skönhet, men inte det fulaste heller. Min var också orange som på bilden och troligen intagen som flyttgods till Sverige från Finland. Matreco som var generalagent för ryssbilar sa att de aldrig tagits in av dem. Liiiite pyssligt med reservdelar om man säger så. Lyckades iaf fixa bromsarna med delar från en sextiotals Opel och en god vän med svarvkunskaper.

Bilden kommer från: http://www.a-c-d.dk/brochurer/EUROPE/RUSSIA/moskvitch_elite_71.jpg

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #94 skrivet: sön 14 dec 2008 23:02:55 »
Nu saknar jag bara en Lada med. Och får massor av tonårsvibes, och nostalgiska vibrationer överallt. Den ensamma resan till släkten i finland som femtonåring, med det lappländska raggargänget som bestod av en plymouth och arton lada-bilar, eller något sådant... målet var att åka och titta på hurriganes i Pello. Och väl i pello, hurriganes spelar och vad gör konsertbesökarna? Dansar humppa och tango förstås. Till hurriganes.... *skrattar*. Men roligt var det.

Veckan efter tittade vi på Kirkka. Och det var samma danser som gick av stapeln, men det kändes förstås väldigt mycket mer passande. Jag sörjde då att vi inte har den här danskulturen här hemma, att det kan skilja så mycket är svårt att förstå?

Nu får jag väl ovett av församlingen här för att jag blev ot igen. Men jag måste ju avsluta min berättelse med att jag antogs ha fått en skruv lös när jag kom hem. Jag ville nämligen ha en illgrön lada, och tja, den dåvarande pojkvännen tyckte förstås inte att jag uttalade att ladan var snyggare enligt min mening än hans buick -59:a  ;D

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #95 skrivet: sön 14 dec 2008 23:49:00 »
Nu saknar jag bara en Lada med. Och får massor av tonårsvibes, och nostalgiska vibrationer överallt. Den ensamma resan till släkten i finland som femtonåring, med det lappländska raggargänget som bestod av en plymouth och arton lada-bilar, eller något sådant... målet var att åka och titta på hurriganes i Pello. Och väl i pello, hurriganes spelar och vad gör konsertbesökarna? Dansar humppa och tango förstås. Till hurriganes.... *skrattar*. Men roligt var det.

Veckan efter tittade vi på Kirkka. Och det var samma danser som gick av stapeln, men det kändes förstås väldigt mycket mer passande. Jag sörjde då att vi inte har den här danskulturen här hemma, att det kan skilja så mycket är svårt att förstå?

Nu får jag väl ovett av församlingen här för att jag blev ot igen. Men jag måste ju avsluta min berättelse med att jag antogs ha fått en skruv lös när jag kom hem. Jag ville nämligen ha en illgrön lada, och tja, den dåvarande pojkvännen tyckte förstås inte att jag uttalade att ladan var snyggare enligt min mening än hans buick -59:a  ;D
Härlig story Kikarbara..


edit: Ada justerar så kommentaren kommer utanför citatet
« Senast ändrad: mån 15 dec 2008 00:00:46 av ada »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulaste bilen
« Svar #96 skrivet: mån 15 dec 2008 09:15:03 »
Här fick jag problem, för egentligen skulle den varit under rubriken "drömbilen".  :D
Visst är den bara helt bedårande och underbart fin??  8)

Bilden lånad/stulen från sidan:
http://www.cars-directory.net/gallery/vaz/21011/1978/vaz_21011_893169_p.html

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #97 skrivet: sön 21 dec 2008 13:16:44 »
Förutom några detaljer var Vazarna(Lada i SF) ganska hyfsade bruksbilar.Minns dock den bottenlöst urusla kvaliteten på alla gummidetaljer och de loppiga elsystemen.Det var nu ingen stor operation att byta dessa delar till västerländska av fungerande kvalitet.

Minns också att så gott som alla Lador försvann från Finland i ett nafs när muren föll och ryssarna vallfärdade för att återta sina klenoder.

Hittade en bild på den där skojiga ratten jag nämnde tidigare.Och här låter vi som bekant även udda vara jämnt ibland.Tur det. :D

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #98 skrivet: fre 16 jan 2009 21:55:11 »
Av en slump hittade jag den här, det var nog bland det jävligaste jag sett!

http://globalmotors.net/blog/wp-content/uploads/2008/03/corvette-limo-1-1.jpg

flathead_cat

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #99 skrivet: ons 11 feb 2009 23:39:45 »
Som ny medlem får jag väl säga att porche 914 är bland det fulaste jag sett :) :)
Enda nackdelen med mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar...

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #100 skrivet: ons 22 apr 2009 17:24:39 »
Hej!

Den fulaste bil jag kan komma på är den Östtyska Trabanten...



Saxat från Wikipedia:

Trabanten togs fram under 1950-talet som Östtysklands svar på Västtysklands Volkswagen. Trabantens karosspaneler (skärmar, dörrsidor mm) gjordes av en speciell hårdplast sk duroplast, på grund av den stora råvarubrist som rådde i Östtyskland. Efter tidiga varianter kom i början av 1960-talet den Trabantmodell som kom att se likadan under hela den resterande DDR-tiden, nämligen Trabant 601. Trabanten var mycket liten och blev snabbt omodern. Motorn var tvåcylindrig och av tvåtaktstyp. Utvecklingen under den resterande tillverkningstiden sträckte sig enbart till några få detaljer. Den fanns även i en kombi-version. Ett populärt namn på bilen i väst var "leukoplastbomber". Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trabant

Avslutar inlägget med att bjuda er på denna höjdare, ala Trabant!

Car towing another car in Czech republic goes horribly wrong

 ;D /Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #101 skrivet: fre 24 apr 2009 21:52:20 »
Nee nu e du taskig :( jag tycker trabbyn e fin

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #102 skrivet: sön 26 apr 2009 19:46:36 »
Ha-Ha!

- Helst när den går av på mitten...  :D
Jag skrattade så jag höll på trilla ur stolen första gången jag såg klippet!

Hejhopp

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.