Författare Ämne: Fulaste bilen  (läst 80100 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #30 skrivet: tis 6 nov 2007 11:46:45 »
Man behöver inte vara särskilt rik för att köpa en Jaguar, kostnaden ligger i att ha två bilar, garage och liknande. Sen är det ju inte fel att ha intresse av och en viss kunskap om hur bilen ska skötas, det går ju knappast att bruka den som vardagsbil och lämna på verkstad för allting.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #31 skrivet: tis 6 nov 2007 12:18:08 »
Nåja, den drar väldigt mycket soppa, resverdelar kostar skjortan och för att byta ganska enkla saker måste man plocka loss hela skärmar etc - plus att jag naturligtvis inte kan meka överhuvudtaget... Min plan är i själva verket att skaffa en Jaguar S-type PLUS en man som vill och kan meka.
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #32 skrivet: tis 6 nov 2007 22:47:07 »
En bil som jag tycker är jätteful är Hundai med den tvärt avhuggna bakdelen, årsmodell 2000. Finns senare modell också har jag hört.  Fick tips om att de är trevliga och prisvärda när jag skulle byta bil. Höll på att dåna vid blotta åsynen av skrället.

Solvargen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #33 skrivet: lör 17 nov 2007 16:23:13 »
Vilken bil som är fulast är nog inte lätt att säga. Det är med bilar som med människor, att de som kanske inte är de snyggaste kan vara ruskigt charmiga ändå. ;)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #34 skrivet: tis 20 nov 2007 23:06:08 »
de som inte är de snyggaste kan vara ruskigt charmiga ändå. ;)

Med en Simca 1100 spelar det ingen roll. De har varken utseende eller charm!  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #35 skrivet: tis 20 nov 2007 23:58:39 »
bästa med den är väl att man kan öppna dörren med konservöppnare om man tappat nyckeln :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Fulaste bilen
« Svar #36 skrivet: ons 21 nov 2007 09:20:11 »
 Hade en Simca 1100 TI, 1400cc motor 87hk +lyxigt utförande...Kul kärra men var inte färdigutvecklad...Den hade dubbla 2-ports Weberförgasare, alltså samma motor som Simcas sportbil...
Vid byte av brytarspetsar så var det nödvändigt att, justera ventiler, sedan tajma tändinställning, sedan koppla upp 4st vacummanometrar på förgasarna för funktionen var ju 4-port, sedan trimma på 11 skruvar tills att man hade jämna värden och rätt varvtal...3 timmar senare borde allt vara klart för provtur! En "sån" bil glömmer man inte i första taget!!
 Man hade som "standard" 3 olika franska tillverkare på elsystem, så inte var den lätt att tas med inte, men den gick som ett skållat troll ::)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #37 skrivet: ons 21 nov 2007 11:49:17 »
Kas, vacuummätare är för amatörer! Har du inte synkat förgasare med ena änden av en slang i örat och den andra i förgasarhalsen?
Funkar faktiskt riktigt bra att lyssna på insugningsljudet, även små justeringar hörs direkt.
Likaså att lyssna på lagerljud i motorn med en skruvmejsel, men det är en annan historia :D

kas

  • Gäst
SV: Fulaste bilen
« Svar #38 skrivet: ons 21 nov 2007 13:11:19 »
 Jo Brader T de har jag, men eftersom jag är en snål typ på tillfälliga utlägg, så hade jag tillgång till klass:0,3 manometrar, med 120mm stor tavla, så det var inte svårt att rigga upp dom på en bräda och trimma upp balansen...Naturligtvis lyssnar jag på motorn, men inte med sämre än stetoskop...
 Använde förövrigt samma utrustning till min fd. Honda F 750cc 1982 årsmodell...Vad som är allra viktigast med flerförgasarsystem är att nivå i flottörhus är lika, annars så skiter det sig! 8)
 Ska man "elda" på vägen då ska allt vara skysst ;D

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #39 skrivet: ons 21 nov 2007 14:55:35 »
Minns en lite kul episod om det där med flottörnivå. Vi var på backtävling mitt ute i ödebygden och bilen ville inte gå rent. Efter en stunds felsökning konstaterades att det var en av förgasarna, Weber 45:or,  flödade. Det var bara att plocka av flottörhuset och ta ur flottören, konstatera att det läckt in bensin i den så den hade sjunkit. Vad göra? För det första att hitta ett mikroskopiskt hål i flottören hur gör man det? Att få ur bensinen är nästa problem. Jag vet hur man gör, vet du? När hålet väl var funnet skulle det lödas, men med vad? Elverk och lödkolv ingår ju inte direkt i verktgsuppsättningen vid ett litet backrace i skogen. Jag knallade omkring lite på gärdet som fungerade som depå och fick syn på en minibuss med XXX rörservice eller liknande, kollade med killen om han hade gassvets. Jodå, det fanns, så det var bara att ljumma till en skruvmejsel och smälta igen hålet. Sen var det bara att plocka ihop grejerna och fortsätta racet.

kas

  • Gäst
SV: Fulaste bilen
« Svar #40 skrivet: ons 21 nov 2007 16:05:37 »
 Jo, man håller den så att den blir torr, då är hålet inte neråt...Sen vrider man sakta tills man känner eller ser vätskan, eller är fräck och värmer med en tändare eller liknande, hursomhelst racet är ju redan förlorat för alla kan ju inte en sådan otur! :o

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #41 skrivet: ons 21 nov 2007 16:49:03 »
Tändaren är det effektivaste, under förutsättning att det är mässingsflottörer förståss, indikerar hålet och tömmer på bensin på en gång.
I just det här fallet var racet inte förlorat, två av tre försök räknades, så det var lönt att reparera.
Verkar som du inte är borta när det gäller att skruva kas, är det på hobbynivå eller yrkesmässigt? Tävlat något?
För min del höll jag på med rally, som kartläsare och mekaniker, men det är snart 20 år sen.

kas

  • Gäst
SV: Fulaste bilen
« Svar #42 skrivet: ons 21 nov 2007 19:11:55 »
 Tyvärr aldrig haft råd med sånt när jag var ung, jag hade säkert blivit toppelitoppförare på mc om man hade haft en bra ekonomi då! Jag åker ifrån dom flesta på landsväg även idag fyller snart 70! Vad beror de på, jo, man måste ha god uppsikt och köra med framförhållning och så klart min medfödda motorik +talang...Vi får se hur länge jag lever? Jag brukar bränna till Ö-vik på knappt 3 timmar ca: 40 mil, på natten såklart då, med Ducati 998. Väl mött på vägen... ;D 
 Har du varit och tjuvkikat på dragspel nu igen? ???
« Senast ändrad: ons 21 nov 2007 19:13:32 av kas »

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #43 skrivet: ons 21 nov 2007 21:38:37 »
Det är inte du som är "Ghostrider" då?  ;D Sett den här från Gävle, på en skoter?
http://www.youtube.com/watch?v=QPveBZ6SekE
Man ska väl inte glorifiera sånt här, men i lönndom kan jag tycka att det är lite ball 8)

Nej, jag har INTE tjyvkikat på dragspelen, hur kan du tro det?





nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Fulaste bilen
« Svar #44 skrivet: ons 21 nov 2007 21:56:14 »
Pssttt............jag tycker också det va ballt 8)  att inte jag har hört om detta tilltag som bor så nära :o