Författare Ämne: Antikmarknad i Billnäs, Finland?  (läst 3592 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Antikmarknad i Billnäs, Finland?
« skrivet: tor 25 feb 2010 13:39:38 »
Jag fick just en inbjudan till Billnäs Antikmarknad som går av stapeln i juli. Är det någon som har varit där? Hur är den? Ett dilemma är ju förstås att jag inte talar finska  ::) Hur är det med svenskkunskaperna i det området? Tacksam för feedback, måste lämna svar nästa vecka!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Antikmarknad i Billnäs, Finland?
« Svar #1 skrivet: tor 25 feb 2010 14:32:22 »
Hei Wanja, längs i stort sett hela kust-Finland klarar du dig hyfsat på svenska. Billnäs är en sk svensk-trakt och närheten till Helsingfors gör att en stor del av kunderna kommer därifrån. Du behöver nog inte bekymra dig! Dessutom talar medelålders-yngre engelska, det är bara en del av de äldsta som har problem med detta.
Det finns många försäljare från Sverige på Juthbacka-marknaden i Nykarleby, och de klarar sig alldeles utmärkt utan att kunna ett ord finska. Klart du ska åka!  :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Antikmarknad i Billnäs, Finland?
« Svar #2 skrivet: tor 25 feb 2010 14:36:09 »
Tack för infon, Moses :) Jag ska se över ekonomin innan jag bestämmer mig, det blir ju en del pengar som går åt till mässan och boende. Har du varit på den mässan? Hur ser prisbilden ut på 50-70-talsprylar i Finland jämfört med Sverige?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Antikmarknad i Billnäs, Finland?
« Svar #3 skrivet: fre 26 feb 2010 22:02:12 »
Nej, jag har inte varit på Billnäs-mässan, men väl på andra liknande. Jag skulle vilja påstå (rätta mig om jag har fel) att prisnivån på 50-60-talgrejer i Finland ligger högre än den i Sverige, undantaget då väldigt "svenska" grejer. Det finns naturligtvis de finländare som känner till dem också, men jag tror att om du har ett utbud av typiska retrosaker, utan pristoppar som kan gå hem i Sverige, men inte nödvändigtvis är så kända i Finland, så kan du göra det riktigt bra. Har du dessutom finska formgivares grejer, så kan du göra det riktigt bra.
Jämför man prisnivån på Huutonet med Tradera, så talar det nog sitt tydliga språk.

Suss

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Antikmarknad i Billnäs, Finland?
« Svar #4 skrivet: fre 26 feb 2010 22:25:49 »
Hej Vanja,

Jag har besökt ett antal antikhandlare och loppisar i Finland och överlag så är priserna bra mycket högre där än här. Man får känslan av att ta med sig saker härifrån till Finland för att sälja. Men å andra sida så får många saker också stå kvar i butiken, osålda. Jag besökte en gång en butik i Borgå där de hade ett pelarbord från 40-talet, de som går här i Sverige för ca 200kr, där hade de en prislapp på 100€. Det är sällan jag gått ut från en loppis eller antikhandlare i Finland med saker i handen.
« Senast ändrad: fre 26 feb 2010 22:43:18 av Suss »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Antikmarknad i Billnäs, Finland?
« Svar #5 skrivet: sön 28 feb 2010 16:44:30 »
Pratade med en man med finskt ursprung i loppiskön idag. Han sade att svenskt glas och porslin är väldigt svårsålt i Finland. Finlandssvenskarna köper men finnarna vill ha finska grejer.