Författare Ämne: Till minne av Ian / Reseda  (läst 28683 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Till minne av Ian / Reseda
« skrivet: sön 28 feb 2010 21:44:13 »
(Jag har inväntat tillåtelse från familjen, innan jag skrivit detta:)

Ian, hos oss Reseda, gick bort vid 04 i fredags, ganska hastigt efter ett cancerbesked.

Jag skriver fortsättningsvis Ian för det är under det namnet hon satt djupast spår i forumvälden, även om hon som Reseda fortfarande är den femte(!) flitigaste skribenten här, fast hon inte skrev nåt den sista tiden.

Jag läste detta sorgliga på Facebook i fredags kväll, då Anja plötsligt var inne och skrev i Ians logg. Jag blev chockad och grät förtvivlat, vem blev inte berörd av Ian?

"Vem ska nu tala om för oss när det är dags att byta till vårgardiner?" skrev Convallaria i min logg på Facebook, när jag nämnde denna forumvän som plötsligt gått bort...

Hur stressade hon oss inte varje höst med att redan ha bakat pepparkakor och lussebullar och fryst in? Hon berättade för mej att en gång hade hon blivit sjuk före jul, och julen blev inte som den skulle, så hon sade sej själv att aldrig råka ut för detta igen.

Så mycket mysigt som vi fått höra om lilla älgskrämman (barnbarnet Ida) eller lilla Ä. som hon gått som, för att inte tala om GGTK, som man efter många om och men förstod betydde Guds Gåva till Kvinnan, att det var maken förstod vi, men vad det stod för?

Och som hon rackade ner vår vurm för de i hennes tycke anskrämliga sakerna från 50- och 60-talet som hon själv varit så glad över att få slänga bort

Men hon lät för den skull inte bli att tipsa oss om att virka mattor av plastband, eller knyta ryor, och alla gamla husmorstips vi fått av henne under åren!

Det finns 1238 roliga inlägg av henne att titta tillbaka på, nu när hon inte finns hos oss längre, något annat finns inte kvar att få.

Det hade varit bättre om vi fått ha dej kvar, men nu gick inte det, så vi får gråta en svätt och tänka på att du vakar över oss, och vi minns hur vi ska ta bort fettfläckar från en tapet och hur en sardingaffel ser ut tack vare dej!

Och humorn, den råa humorn, hennes favoritsmiley var den storflinande:  ;D
Jag gläds åt att kunna läsa sånt som när jag varnade för att en vettvilling skulle ut på E20(jag själv alltså) och köra till pappa i Finland över jul och Ians kommentar var: "Kör försiktigt ADA. Tänk på din höga ålder." En hjärtlig påminnelse om att jag blir ett år äldre dan före julafton, från allas vår forum-mamma.

Du är saknad Ian! Familjen har en tuff period att ta sej igenom nu, våra tankar är med er!


« Senast ändrad: sön 28 feb 2010 21:51:30 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #1 skrivet: sön 28 feb 2010 22:01:08 »
Fint skrivet.

Det är inte förrän det händer som man på allvar inser att allt är förgängligt och oåterkalleligt...

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #2 skrivet: sön 28 feb 2010 22:01:51 »
Hon lämnar ett stort tomrum..

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #3 skrivet: sön 28 feb 2010 22:24:53 »
Fasen Ian. Såhär kan du väl inte göra?
Jag saknar ord. Och minns våra telefonsamtal med värme. R.I.P

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #4 skrivet: sön 28 feb 2010 22:27:49 »
Jag har lite torkade kantareller kvar i en burk som jag fick av Ian och dom ska nu sparas i en finare burk.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #5 skrivet: sön 28 feb 2010 22:29:35 »
Jag vill förmedla samma text som jag nyss skrivit på AntikPrat:

Jag tackar AntikPrat för att jag fick möjligheten och äran att lära känna Ian. Någon gång under 2002 skrev jag mitt första inlägg på AP. Jag frågade om en glaspryl var en äkta Monica Bratt. Diskussionen blev livlig. Vi diskuterade bl a problemen att kunna identifiera just Bratts alster och och svårigheten att få tag i referensmaterial om produkterna. En morgon när jag öppnade tråden fanns ett inlägg från en Ian, där Ian skrev direkt till mig, typ: "Anja om du vill ha äkta Bratt-glas ring mig. Tel.: XXXXXXXXXX"
Jag ringde upp numret. Ian svarade, och jag sa: "Hej det är Anja från Antikprat, du är en modig kvinna du." "Ja, det vet jag väl, men hur kan DU veta det?" - blev svaret!

Jag syftade bara på att Ian bjöd på sitt telefonnummer på www. Jag såg framför mig samtal från en hel massa dårar...  Sådana "petitesser" bekymrade inte Ian.

Vi, och våra familjer, har umgåtts sedan dess. Jag saknar Ian så det gör ont. Vem ska jag nu ringa till när jag behöver råd om barnuppfostran, svampars ev. giftighet, eller när jag bara vill skratta?

Sov gott min modigaste vän.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #6 skrivet: sön 28 feb 2010 22:47:02 »
Liksom Anja väljer jag att använda samma ord som på AP. Det är så jag känner.........

Jag är så förbannad
Han har stulit min vän
Hon som jag mailade med
Pratade, skrattade och grät
tillsammans med
Hon med sina tokiga infall
som ofta lockade till skratt
Hon kommer inte att få mig till att skratta mer
inte trösta och ge råd när jag är ledsen
Han stal henne utan förvarning
Allt mitt hat, min vrede och min ånger
tillägnar jag denne
vars namn är Cancer
Dock, minnet av en fantastisk kvinna
och vän finns alltid kvar i mitt hjärta
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #7 skrivet: sön 28 feb 2010 23:14:56 »
Ian. Jag vet inte hur det funkar det här med att vara död. Jag har funderat men har liksom inte kommit på nåt jag riktigt kan förlika mig med. Men om, ifall du på något sätt kan förnimma det jag nu tänker och skriver så vill jag egentligen bara säga ett litet men betydelsefullt ord, ordet jag aldrig kläckte ur mig medan du fanns kvar här. Så därför, alltför sent men ändå.... tack. Tack för alla skratt du skänkt mig under de här åren, skratt och skrivarglädje när jag som allra allra mest behövde det.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Kicki

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #8 skrivet: sön 28 feb 2010 23:40:20 »
Hej mina vänner!
Här har ni Ians barn och älgskrämmans mamma.
Tusen tack för de fina orden om min älskade mamma och min allra bästa vän i hela världen. Hur ska jag orka leva utan henne och vem ska jag nu ringa till när lilla Ä gör alla tokigheter?

Kan någon tala om för mig vart jag hittar alla tokerier mamma har skrivit.. för det kan jag ju räkna ut med den där bak att hon har skrivit ett och annat. ;D
Det skulle vara roligt att läsa för mig och säkert tycker de andra i familjen det också.

Mamma finns på facebook för den som är intresserad.

Anja: Förlåt för Monica Bratt glasen
Du ska få ett som minne av mamma bara för att jag tycker så mycket om dig och det gjorde mamma också

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #9 skrivet: sön 28 feb 2010 23:46:32 »
Hej Kicki

Klicka här http://www.retroforum.se/index.php?action=profile;u=36;sa=showPosts så har du alla hennes inlägg, nyast först (så vill du ta det från början klickar du på sidan 83)  klickar du sen på rubriken kommer du till tråden/sammanhanget

Kram Ada
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kicki

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #10 skrivet: mån 1 mar 2010 00:50:46 »
Hej Ada!

Tusen och åter tusen tack! <3

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #11 skrivet: mån 1 mar 2010 21:27:47 »
Jag gör som Anja och kopierar i stort sett den text jag skrev på Antikprat.

Detta är trist, förbaskat trist helt enkelt. Att inte längre få läsa hennes insiktsfulla inlägg om, inte bara prylar, utan även om hur det har varit Sverige och paralleller till dagens samhälle. Ian var en av de mest allmänbildade personer jag har haft nöjet att ha kontakt med. Fast det jag uppskattade mest hos Ian var hennes vidsynthet. Hon var en av de få personer som det, trots åsiktsskillnader, gick att föra en vettig diskussion med.

Det här känns extra trist därför att hon var en person som både engagerade sig och brydde sig inte bara om andra människor utan även om samhället i stort. Hennes engagemang i kyrkan, motorföreningar och annat visar på en människa med ett stort och gott hjärta. En person med ett så stort och gott hjärta kommer att finnas kvar i våra tankar så länge vi lever.

Mina tankar går nu till hennes närmaste och framför allt till hennes barnbarn Ida. Jag är ledsen.

Kicki

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #12 skrivet: tor 11 mar 2010 12:43:51 »
Ada: Nu har jag skrivit ut alla 83 sidorna... roligt att läsa hehe

Undrar just vart min råa humor kommer ifrån ::)



Mamma... jag saknar dig så oerhört mycket! :'(
« Senast ändrad: mån 17 maj 2010 23:12:06 av Kicki »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #13 skrivet: fre 12 mar 2010 14:16:37 »
Hedras den som hedras bör, våra tankar är med anhöriga och vänner.

Alltid sorgligt när någon när och kär lämnar en.   :'(

Ps. Man behöver inte känna någon personligen för att visa medkänsla, för bortgång drabbar oss alla förr eller senare och förenar oss därför.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Till minne av Ian / Reseda
« Svar #14 skrivet: tor 18 mar 2010 22:32:44 »
Ada: Nu har jag skrivit ut alla 83 sidorna... roligt att läsa hehe

Undrar just vart min råa humor kommer ifrån ::)



Mamma... jag saknar dig så oerhört mycket! :'(
Jag har sagt det förut, men jag säger det igen, Ida får du låsa in när hon närmar sig 14-års ålder till hon är 21. För att undvika en hel skrälldus med killar utanför dörren, vill säga! Domherren var Ians fågel... Nu grät jag en skvätt igen.