Författare Ämne: "CYKEL"  (läst 5279 gånger)

kas

  • Gäst
"CYKEL"
« skrivet: sön 11 nov 2007 21:03:41 »
 Här kommer bilder på Jopon som är lite äldre än Admin, försedd med hallelujabroms i baknavet, lättkörd som en stor hoj och naturligtvis fällbar!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: "CYKEL"
« Svar #1 skrivet: sön 11 nov 2007 21:47:46 »
nu försöker du väl ändå fjäska in dej :) jag tänker såna vikbara cyklar fanns när jag var i tioårsåldern

googla på jopo cykel och klicka på "cachad" vid en artikel i Österbottningen,
(artikeln är borttagen tydligen men annars hade länken varit www.osterbottningen.fi/gen/1065686.asp)
Citera
Jopo är en äktfinsk cykel som tillverkas av Helkama. Ordet Jopo betyder jokaisen polkupyörä (cykeln för alla) och är resultatet av en namntävling 1964 som lockade 28 000 deltagare.
I början på 60-talet sjönk cykelförsäljningen drastiskt i takt med att bilar och mopeder blev allmänna. Cykling betraktades ännu inte som en motionsform. Flera cykelföretag gick omkull. Helkama hittade då på en helt cykelmodell med mopedlik ram och små hjul. Jopo var en unisexcykel eftersom den lanserades 1965 som en ungdoms- och barn men också kvinno- och manscykel.

...så jag är faktiskt lite äldre än cykeln, fast det beror å andra sidan på att jag är född lite för tidigt efter bröllopet :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: "CYKEL"
« Svar #2 skrivet: sön 11 nov 2007 23:24:06 »
 Men, men inte visste jag att Du var så gammal!!! Denna är köpt i Märsta hos Eric Jansson, Cykel Sport
 1969, men den är bra att åka på, förutom bromsen. :o