Författare Ämne: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???  (läst 15758 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Hej

Kan någon via mina bifogade bilder tipsa om hur att få dessa varmt röda igen på ett bra sätt vore jag tacksam. Givetivis hade dessa en underbar effekt en gång i tiden mot det vitmålade putsbruket och gråa marmorn osv... jag skulle verkligen vilja ge vår spis från 1954 den "glöd" den gav en gång även utanför eldstadens värme...

« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:22:39 av Nisse »

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #1 skrivet: sön 7 mar 2010 08:21:37 »
Hej Nisse!

Ett tunnt skikt röd (värmehärdig) färg kanske? Men, om man får fråga det... blir det inte ett väldigt "trist" intryck med alla tegelstenarna i samma kulör?

Annars tänkte jag att ett sätt vore att försiktigt sandblästra teglet, om ytan/färgen på det "mattats" med åren?

Lycka till!

/Ficklampan
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #2 skrivet: sön 7 mar 2010 12:06:12 »
För bästa resultat är det nog bäst att rådfråga en fackman som har kunskaper om detta. Det är inte så kul (eller billigt) att återställa om man gör fel och det råkar bli sämre än det var från början.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #3 skrivet: sön 7 mar 2010 12:06:21 »
Jag tycker teglet ser fint ut, prova att fräscha upp putsen mellan istället, då förhöjs även teglets färg, ljusare puts och teglet framstår som mörkare och rödare.

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #4 skrivet: ons 10 mar 2010 10:35:35 »
Hej

Det finns ju preparat för rengöring kopplat till kaminer/spisar men dessa tror jag är mer för att få bort sot och dyligt och har inget med finishen i tegel att göra som jag är ute efter.



« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:21:28 av Nisse »

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #5 skrivet: ons 10 mar 2010 12:46:11 »
Jag tycker det är sååå fint som det är! Du har väl hört om Shabby chic? http://sv.wikipedia.org/wiki/Shabby_chic

Det står inget om just gammalt tegel men min tanke är att det absolut inte ska fixas till, hellre tvärtom. Det ser lite för fint ut redan. Det är alltså min tanke men visst är jag starkt påverkad av inredningsmagasin jag läser. Och vetskapen om att Shabby chic är inne. Annars är jag inte särskilt inne men detta gillar jag faktiskt skarpt.  :)

Ska se om jag hittar något exempel på nätet, ur någon tidning jag nyss läst.

Luchur

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #6 skrivet: tor 11 mar 2010 15:54:39 »
Det finns ett speciellt medel att köpa som heter klinkerrent, säljs i de flesta affärer som säljer kakel och klinkers. De har även en cealer som hindrar smuts och fett att tränga in i teglet. Det fungerar bra och ger ett fräscht nytt rött resultat  :)

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #7 skrivet: tor 11 mar 2010 17:23:04 »
Annars använder man saltsyra för att "tvätta" av tegel om man fogar om och bruket mellan teglet har kladdat, vilket det gör.
Säljs nog inte nuförtiden, men jag använt detta på utsidan av huset med gott resultat. Det blir riktigt rent.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Tegelfräschör: Hur att "lyfta" det röda i en "öppen spis" tegel???
« Svar #8 skrivet: fre 12 mar 2010 14:06:15 »
Det finns ett speciellt medel att köpa som heter klinkerrent, säljs i de flesta affärer som säljer kakel och klinkers. De har även en cealer som hindrar smuts och fett att tränga in i teglet. Det fungerar bra och ger ett fräscht nytt rött resultat  :)


Låter intressant, ska kolla och fråga lite runt denna lösning/produkter. Jag gillar ju den där djupa röda härliga originalfärgen som teglet har och finner den passande i spistyp/stil vi har.

Prydno o Nilit ni är för goa  :) chabbar chict tycker jag  :D

« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:20:39 av Nisse »