Författare Ämne: Salt-, peppar- och sockerströare  (läst 4118 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
Salt-, peppar- och sockerströare
« skrivet: sön 7 mar 2010 02:32:15 »
Hej!

I mitt barndomshem fanns sådana här salt-, peppar- och sockerströare (den stora baktill användes till socker):



Och så fanns en sorts salt- och pepparströare av mahognyaktigt trä, omkring två centimeter i diameter i botten och någon decimeter höga, svagt koniska, med guldfärgad topp (av plast?), och en halvgenomskinlig propp av plast i botten. Minns jag rätt så var dessa märkta med ett "P" och ett "S" i guldfärg. Saltkaret hade ett hål i toppen, pepparkaret tre hål. Någon bild på de har jag inte kunnat hitta på nätet.

Någon som känner till formgivare, tillverkare, tillverkningsår, hur lång period de tillverkades?
« Senast ändrad: sön 7 mar 2010 02:53:23 av Ficklampan »
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Salt-, peppar- och sockerströare
« Svar #1 skrivet: sön 7 mar 2010 10:03:07 »
Salt & Pepparströare, Pierre Forssell för Gense. Svensktillverkade från 1950-talet.

http://www.got2get.se/index.php?visa_annons=527029AAA6C14E14
« Senast ändrad: sön 7 mar 2010 10:04:53 av Gila »

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Salt-, peppar- och sockerströare
« Svar #2 skrivet: sön 7 mar 2010 11:55:31 »
Hej Gila!

Tack tack så mycket för info om de fina ströarna! Du var väldigt snabb att svara! Och tack också för länken :D!
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Salt-, peppar- och sockerströare
« Svar #3 skrivet: sön 7 mar 2010 15:42:08 »
Varsågod!  :)