Författare Ämne: Bodaforsmöbler  (läst 3200 gånger)

maslon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Bodaforsmöbler
« skrivet: tor 8 apr 2010 19:40:02 »
Har hittat en möbel från bodafors som enligt inköpskvittot från 1956 kostade 630 kr och heter Skåp teak 1-103. Enligt min åsikt ser det ut som ett bufféskåp eller barskåp men det jag skulle tycka vara intressant är om någon kan säga vem som är formgivaren bakom denna möbel.

En bodaforsstämpel sitter på höger dörr och eftersom vi hittat några matsalsmöbler även dem från Bodafors där formgivaren är Bertil Fridhagen tror jag även skåpet ev kan vara skapat av honom men har inte sett något liknande.

Hoppas någon kunnig kan ge mig tips på formgivaren.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bodaforsmöbler
« Svar #1 skrivet: tor 8 apr 2010 21:33:51 »
Här är en möbel av Fridhagen. Ser inte lådhandtagen lite lika ut?

http://www.deconet.com/decopedia/object/15411/Low_sideboard_by_Bertil_Fridhagen

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Bodaforsmöbler
« Svar #2 skrivet: fre 9 apr 2010 11:19:34 »
I en liten bok om Bodafors står det att man kan kontakta Bodafors Möbelhistoriska Arkiv (Emåns ekomuseum)
Tel.0380-370376
Jag har inte forskat i saken, men de har kanske en hemsida??

starla81

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Bodaforsmöbler
« Svar #3 skrivet: fre 9 apr 2010 13:36:27 »
I en liten bok om Bodafors står det att man kan kontakta Bodafors Möbelhistoriska Arkiv (Emåns ekomuseum)
Tel.0380-370376
Jag har inte forskat i saken, men de har kanske en hemsida??

Jag har varit där och tittat och kan rekommendera ett besök! Jag och min mamma var där för ca 2 år sedan och vi fick gå runt i arkivet alldeles själva och titta på originalritningar av Carl Malmsten och annat material. Det fanns bl.a. kataloger från Bra Bohag, förstås, men också från andra möbelföretag.
Helt galet att de lämnade oss själva att gå och rota! Det var ju fullt av värdefulla saker som lätt kunde ha hamnat i fel händer.



maslon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Bodaforsmöbler
« Svar #4 skrivet: fre 9 apr 2010 19:21:09 »
Här kommer lite mer bilder om någon känner igen detta skåp. Denna gången med en stämpel som sitter på höger dörr. Stämpeln är Röd omkring och så står det bodafors med svart text.