Författare Ämne: Import keramik Ãœ / Ãœbelacker Zierkeramik  (läst 3448 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Import keramik Ü / Übelacker Zierkeramik
« skrivet: sön 14 mar 2010 22:26:15 »
Den här lilla... kannan? Ja, någon sorts kanna måste det vara trots ringa storlek och avvikande form. Någon som kan berätta vad den kan vara till? Samt den här lite båt-trekantiga skålen. Någon som känner igen loggan? Import står det, så att det torde vara utriktiskt antar jag förstås.
« Senast ändrad: sön 14 mar 2010 22:52:22 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Import keramik Ü / Übelacker Zierkeramik
« Svar #2 skrivet: sön 14 mar 2010 23:10:18 »
Nu är jag säkert ute och reser helt, men från samma fabrik hittar jag den här på ebay:
http://cgi.ebay.de/Grosse-50er-Jahre-Schale-TOSCA-von-U-Keramik-1955_W0QQitemZ260552869889QQcmdZViewItemQQptZPorzellan_Keramik?hash=item3caa294801
formen andas lite "samma anda" och jag tycker att kantdekoren i svart liksom kritprickiga liknar varandra? Stämpeln stämmer, bortsett från importtillägget, har missat att kolla om det finns ett modellnummer på den.
Rätta mig gärna. Skålen på ebay står det såhär om:
"Big ceramic 50s-bowl, in the decor "Tosca", designed by Leonhard Steiger in the year 1955 and realized by the ceramic workshop Ü-Keramik (1909-1990), founded by Johann Uebelacker."

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Import keramik Ü / Übelacker Zierkeramik
« Svar #3 skrivet: sön 14 mar 2010 23:12:07 »
... nu har jag förstås monolog för mig själv... vad roligt jag har i min ensamhet  ;D
Det måste förstås vara en dressingskanna och salladsskål? Skålen är stor nog för sallad. Kannan liten nog för dressing...