Författare Ämne: Äkta eller inte...  (läst 8903 gånger)

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Äkta eller inte...
« skrivet: mån 15 mar 2010 08:29:03 »
Hittade en artikel:  http://hd.se/konsument/2007/10/13/eamesstolen-aekta-eller-inte  Har visserligen  några år på nacken, men som ändå känns aktuell med tanke på det stora utbudet av kopior på ex. Tradera och Blocket.
Vad tycker ni? Är det ok eller...

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #1 skrivet: mån 15 mar 2010 10:45:04 »
Hmmm, frågan är inte om det är ok eller inte men aktuellare än någonsin, företeelsen med kopiering existerar vare sig man tycker det är ok eller ej.

Många hävdar att det sker en utarmning av originalen genom att det finns kopior, så är det säkert, men utarmningen av folks mentalitet och kreatörers existens känns också som en viktig aspekt.

Snart sitter alla och lyssnar på stulen musik iklädda en fejk Dolce Gabbana tröja i en dålig Eameskopia, känns det futtigt?
Jo det gör det helt klart, men vad har det för betydelse om vi snart inte kan andas luften omkring oss och jordklotet faller i bitar...hänger dessa frågor samman?  Moraliskt förfall och peninghunger?  Ja nu blev det dystert, men jag kan tycka att det finns ett släktskap....

Själv tycker jag att jag hellre lägger 7000:- på ett trevligt original av annat slag än en dålig kopia av en Eames Loungefåtölj, jag kan inte tänka mig att jag skulle känna tillfredställelse med en sådan fåtölj i vardagsrummet...särskilt inte om världen står i brand.




`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Äkta eller inte...
« Svar #2 skrivet: mån 15 mar 2010 12:23:36 »
Klart det känns futtigt. Men å andra sidan kan jag tycka att priset på t ex en Eames Lounge Chair inte någonstans i hela världen är motiverat.
Sen känns det förstås som att någon som köper en Eames-kopia slänger ut den efter två år, när nästa "grej" kommer. Och det är sånt beteende som leder till just det som prydnomannen nämner, att världen går åt skogen.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #3 skrivet: tis 16 mar 2010 09:57:55 »
Aj då! Från Lounge kopia till jordens undergång...
Tja, i det sammanhanget känns väl det mesta futtigt!
Kalla mig ytlig, men jag är bara intresserad av vad ni andra har för tankar i denna fråga.
Har ex. sett åtskilliga Kina(?) tillverkade Ägget på Tradera som säljs som just Ägget....
Sverker- var är du med din soptunna...
Ang. Eames Lounge är prisvärd eller ej, så hade jag heller aldrig köpt vare sig en kina kopia för 7000 eller en Vitra tillverkad för tio gånger så mycket.
Inte när man kan köpa en Herman Miller tillverkad med x antal år på nacken, direkt från USA betydligt billigare än en från Vitra.
Äkta vara, återvinning och skulle man tröttna på den - lätt att få igen pengarna.
Dessutom har man fått en sanslöst skön fåtölj.
Det, Thisismycat, är motiverat! ;D

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #4 skrivet: tis 16 mar 2010 10:11:32 »
Hehe, kanske blev det lite dramatiskt semlan...

Ska man ha en Lounge av Eames så är det definitivt en tillverkad av H.Miller man ska köpa, precis som semlan säger, man har pengarna tillbaka när man känner för att sälja. Om man jämför med t.e.x kläder eller väskor som ofta plagieras så kan jag tycka att det där ofta skiljer mindre i kvalitet mellan original och kopior, ibland kommer varan från en fabrik som tillverkar både och.


Den kinesiska varianten av ägget ser lite ut som en utvecklingsstörd kusin till originalet, jag tycker synd om folk som köper den. Både form och färg är fullständigt fel, jag tror inte ens att de i domstol skulle kunna åtalas för plagiat, så dåligt är den gjord.

Det finns om man vill köpa kopior, varianter av möbeloriginal som är dem betydligt trognare.

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #5 skrivet: tis 16 mar 2010 18:12:08 »
Herr Prydno! Skrattade gott åt din beskrivning " som en utvecklingsstörd kusin till orginalet.."  :D
Förbaskat passande beskrivning!

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #6 skrivet: tis 16 mar 2010 20:07:13 »
:) 
Ja egentligen är det kanske dumt att dra in utvecklingsstörda i det hela, absolut inget ont om människor med den typen av handikapp...

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Äkta eller inte...
« Svar #7 skrivet: ons 17 mar 2010 08:39:20 »
Sorry, jag skulle uppskatta om ni bytte ut begreppet till något annat sätt att beskriva vad ni menar. Nu får man vädja till fördomar, för att försöka värdesätta er andemening eller liknelse av kopian. Det känns inte ok.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #8 skrivet: ons 17 mar 2010 10:58:01 »
Du har helt rätt, Kikarbara!
Tror dock inte att herr Prydno menade det som ett angrepp på utvecklingsstörda..
Men, vi tar tillbaka det och konstaterar att kopiorna har vissa brister!
Till skamvrån!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Äkta eller inte...
« Svar #9 skrivet: ons 17 mar 2010 12:29:16 »
Du har helt rätt, Kikarbara!
Tror dock inte att herr Prydno menade det som ett angrepp på utvecklingsstörda..
Men, vi tar tillbaka det och konstaterar att kopiorna har vissa brister!
Till skamvrån!

Skamvråer tror jag inte att vi behöver bekymra oss om. För mig personligen så är begreppet i sig inte lika värdeladdat som det blir när det är tydligt att man avser att peka ut något negativt när man använder det.

Måste ju visa ett helt underbart filmklipp, jag har haft nöjet att få arbeta vägg i vägg med skådespelarna i filmen, från Solteatern i falkenberg. En samling riktigt duktiga skådespelare och scenarbetare som är varmt uppskattade på hemmaplan. I uppsättning efter uppsättning har de bevisat att det inte finns några andra begränsingar än de fördomar och förutsättnignar som omvärlden skapat! 
http://www.youtube.com/watch?v=SFDCjcp_FzM  
« Senast ändrad: ons 17 mar 2010 12:39:06 av kikarbara »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Äkta eller inte...
« Svar #10 skrivet: lör 17 apr 2010 10:08:27 »