Författare Ämne: Shabby chic och annan off topic i tegeltråden  (läst 13004 gånger)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« skrivet: ons 10 mar 2010 12:56:46 »
Lite om shabby chic, bitvis lite  extremt, bitvis häftigt:
http://www.skonahem.com/inredning/trender/raa-rum/

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #1 skrivet: tor 11 mar 2010 09:37:29 »
Mmmm, jag tycker inte alls om utrycket shabby chic, eller snarare hur det används, det missbrukas i väldigt hög grad när det används till att försöka sälja skräp, det har redan gått inflation i det.
Jag tycker att gränsen mellan något som är just som uttrycket antyder och saker och ting som bara är trasigt och okvalitativt verkar lite för svår att skilja på för de flesta som bara älskar att sätta etiketten på sina saker som är till salu, för det är oftast då det inte känns som ett sunt utryck.

Kanske är det så att det fungerar bättre som beskrivande när det gäller en helhet eller stämmning och inte för fristående objekt.

Vad tycker ni?

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #2 skrivet: tor 11 mar 2010 10:37:32 »
Mmmm, jag tycker inte alls om utrycket shabby chic, eller snarare hur det används, det missbrukas i väldigt hög grad när det används till att försöka sälja skräp, det har redan gått inflation i det.
Jag tycker att gränsen mellan något som är just som uttrycket antyder och saker och ting som bara är trasigt och okvalitativt verkar lite för svår att skilja på för de flesta som bara älskar att sätta etiketten på sina saker som är till salu, för det är oftast då det inte känns som ett sunt utryck.

Kanske är det så att det fungerar bättre som beskrivande när det gäller en helhet eller stämmning och inte för fristående objekt.

Vad tycker ni?

/PM

Jag tänkte på det sen jag skrivit igår att jag missade nån smiley, för det var delvis, särskilt angående teglet, skämtsamt skrivet. Och jag ser att jag jag pratar mot mig själv också. Jag är rätt virrig, så jag tror säkert vi i själva verket är överens. Men vissa "råa" miljöer är jag av någon anledning väldigt tilltalad av. Dock blev det fel av mig, angående den fina spisen i en för övrigt fräsch miljö.

Suck, jag surrar ojämnt som vanligt; det hade räckt att säga "Din sista mening uttrycker det väldigt bra!"  ;)

För övrigt är jag väldigt förtjust i tegel; skulle gärna ha en hel tegelvägg någonstans!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #3 skrivet: tor 11 mar 2010 17:36:14 »
Mmmm, jag tycker inte alls om utrycket shabby chic, eller snarare hur det används, det missbrukas i väldigt hög grad när det används till att försöka sälja skräp, det har redan gått inflation i det.

Vad tycker ni?

/PM

Då skall jag vara motvalls kärring, då jag gillar att man gör "trender" av återbruk, oavsett hur man gör det. Vill man skapa en typ av interiörer, som går i olika stilar är det ganska praktiskt med egen terminologi och trendrubriknamn, så att man kan hitta "rätt" stilar och typer.

Jag har svårare för viss typ av snobbism, som råder ex inom litteratur och även vissa intresseområden som egentligen gör gällande att det skall vara "finkultur" för att det skall räknas. När det gäller begagnade möbler och annat, så återbruk och secondhand är det alltihop, vare sig det har ett designnamn, eller är köpt på loppis eller man blaskat på vitfärg på och skavt av hörnen. Interiörhistorien har så många stilar, och det har skett produktion under många decennier, och till och med århundranden av varor som är fullt funktionella än idag, så varför skall man skrpinga till jysk och köpa massproducerad byggsatsvaror? Sett ur miljöhänsyn är det ena inte finare än det andra, och allt är begagnad vara, att vi kallar våra stilarter för olika saker är bara praktiskt.
Jag hoppas på fler trender och särskiljningaar av stilar, vad vi än kallar dem.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #4 skrivet: tor 11 mar 2010 19:01:42 »
Kikarbara, kanske var det fel att skriva att jag inte tycker om utrycket shabby chic alls, men jag poängterar att jag mest vänder mig mot hur det missbrukas som utryck.

Jag har inget problem med återbruk eller second hand, tvärtom, det är det bästa jag vet, det är resursslöseri att bara köpa nytt så fort det gamla nya har gått sönder alldeles för tidigt.

Jag vänder mig endast mot feletiketteringen kring uttryck som absolut inte gäller bara just detta uttryck.

Det finns säljare på tradera som använder utrycket shabby chic för att slippa beskriva föremålet på ett korrekt sätt och sedan kunna hävda att det är dennes alibi när köparen inte riktigt känner sig nöjd.

Och nilit55, inte surrar du i onödan, i ett forum ska man få surra, ge utryck för sina tankebanor..
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #5 skrivet: tor 11 mar 2010 19:11:45 »
Förresten det här ang. finkultur så tror jag att den typen av uttalande som du nämner Kikarbara endast handlar om olika människors sätt att se på och bedöma vad som för dem har tillräcklig kvalite, högst subjektivt m.a.o.

Ganska bizarrt att lägga sig i sådant som man inte egentligen är intresserad av men förmodligen stör sig en del finkulturella på utrymmet andra intressesfärer kapar åt sig, kanske är det högst mänskligt att känna konkurrans...

Själv stör jag mig på att jag blir störd av t.e.x allt som har med melodifestival att göra, jag är fullständigt ointresserad av det hela men det tränger sig på i mitt liv genom media o.s.v, numera snart hela året runt....
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #6 skrivet: tor 11 mar 2010 19:54:43 »
Kikarbara, kanske var det fel att skriva att jag inte tycker om utrycket shabby chic alls, men jag poängterar att jag mest vänder mig mot hur det missbrukas som utryck.

Jag har inget problem med återbruk eller second hand, tvärtom, det är det bästa jag vet, det är resursslöseri att bara köpa nytt så fort det gamla nya har gått sönder alldeles för tidigt.

Jag vänder mig endast mot feletiketteringen kring uttryck som absolut inte gäller bara just detta uttryck.

Det finns säljare på tradera som använder utrycket shabby chic för att slippa beskriva föremålet på ett korrekt sätt och sedan kunna hävda att det är dennes alibi när köparen inte riktigt känner sig nöjd.

Och nilit55, inte surrar du i onödan, i ett forum ska man få surra, ge utryck för sina tankebanor..

=)! Nej jag tycker inte att det var fel, snarare tvärtom intressant.
Shabby är ingen exakt vetenskap och det finns ingen exakt avgränsning eller något mått för vad som är shabby eller ej.  Likaås gäller ex Retro, (som kan vara nyproducerade i gamla stilar, för en del är det 50-tal, för andra 60/70-tal och hu, hör och häpna även för en del 80-90-tal (vilket får mig att rysa och fnysa över missbruk av begrepp) men faktum är, att retro kan vara det ena för den andra och något annat för en annan, liksom shabby. Vad är vad, det finns inga exakta värdemätningar?

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #7 skrivet: fre 12 mar 2010 14:37:57 »

Prydno o Nilit ni är för goa  :) chabbar chict tycker jag  :D
/..../
Ha det gott ni alla goa retrofans. Krama varandra i trafiken  ;)

Tack, så sött och fiffigt sagt!  :)

Och... Men... det finns väl bättre ställen att kramas på än i trafiken?! :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #8 skrivet: fre 12 mar 2010 17:40:57 »
Men... det finns väl bättre ställen att kramas på än i trafiken?! :D
Det blir ju inte lika mycket sport då?  :D

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #9 skrivet: fre 12 mar 2010 19:40:55 »
Det blir ju inte lika mycket sport då?  :D

Nä, ligger man åt det sportiga hållet kan man väl hålla på där... 
Därmed sagt att det gör inte jag!  ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #10 skrivet: fre 12 mar 2010 19:51:00 »
En liten OT (off topic) får det bli med anledning av "Krama varandra i trafiken"

Nöjesmassakern 1

Nu fick jag äntligen svar på hur jag ska göra med rattmuffen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #11 skrivet: fre 12 mar 2010 21:07:45 »
En liten OT (off topic) får det bli med anledning av "Krama varandra i trafiken"

Nöjesmassakern 1

Nu fick jag äntligen svar på hur jag ska göra med rattmuffen

Hm, hm, jag borde väl fortsätta vara anonym här men läget blev för frestande att länka till min dikt om rattmuffen:

http://www.argus.nu/medlem.php?Aktion=Presentation&Medlem=bertha&TextID=20060516

Det var där på Argus jag "bodde" innan jag fann alla härliga retrosidor.

Och allt detta apropå tegel... När ska trådägaren protestera tro?  :o

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #12 skrivet: fre 12 mar 2010 22:04:26 »
Och allt detta apropå tegel... När ska trådägaren protestera tro?  :o

Ja fy på oss. Vicket forum, till och med forumägaren ot:ar =)!

Fast lita å Ada. När det går överstyr lyfter hon ut det och gör en egen tråd av det.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #13 skrivet: tis 16 mar 2010 19:55:52 »
Hm, hm, jag borde väl fortsätta vara anonym här men läget blev för frestande att länka till min dikt om rattmuffen:

http://www.argus.nu/medlem.php?Aktion=Presentation&Medlem=bertha&TextID=20060516

Det var där på Argus jag "bodde" innan jag fann alla härliga retrosidor.

Och allt detta apropå tegel... När ska trådägaren protestera tro?  :o


 ;D God damn ni tejjer har inte bara skinn på ratten utan även på näsan OCH munläder :D (...och muffar)  ;) Tripple and touch(e) *haha*

Klarar ni denna också "Chabba" ...the hut, den störste av dom alla *fnissar*...Ada det är nog dags du lyfter ur allt härifrån snart


Må kraften vara med er!!!

Nilit55 va du ä nuftig, verkligen en orddiggare av rang  ;)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
« Svar #14 skrivet: tis 16 mar 2010 20:18:09 »
;D God damn ni tejjer har inte bara skinn på ratten utan även på näsan OCH munläder :D (...och muffar)  ;) Tripple and touch(e) *haha*

Klarar ni denna också "Chabba" ...the hut, den störste av dom alla *fnissar*...Ada det är nog dags du lyfter ur allt härifrån snart


Må kraften vara med er!!!

Nilit55 va du ä nuftig, verkligen en orddiggare av rang  ;)

Tack! Allt detta goda behöver jag just nu mer än någonsin! Tror ej jag ska gå in på anledningen och förstöra tråden (mer? ;-)) dock. Men tack!  :)