Författare Ämne: Bästa retromiljöerna i filmer?  (läst 16318 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #15 skrivet: mån 29 mar 2010 19:56:18 »
Då kommer jag att tänka på "Du levande" av Roy Andersson. En märklig och fantastisk film som utspelas i vardagsgråa retromiljöer. En av de filmer som har gjort störst intryck på mig.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #16 skrivet: mån 29 mar 2010 21:47:18 »
Sorry,Du levande var en av de sämsta filmer jag sett...visst, snygga scener men totalt utan handling...alla askgrå i ansiktet och lååååånga scener utan att någon sa något...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #17 skrivet: tis 30 mar 2010 01:39:02 »
Psalmer från köket

http://www.lovefilm.se/film/20069-Psalmer+fr%E5n+k%F6ket.do


Volvo PV... här finns det mesta i tempo alá 50-talet ...


Jäklar i mej kultfilmstatus på denna rulle. Iaf ett måste att se för alla retrofans  ;) Skitbra skådisar som gör ett kanonjobb i sina gestaltningar... inget amerikanskt dravvel här inte.  ;D


Jag tyckte den var helt underbar, läng karavan av exakt likadana volvo pv med bullig husvagn efter...

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #18 skrivet: tis 30 mar 2010 15:03:42 »
Jag trodde att du skulle föreslå "Sista natten med gänget"

Varför då??
Det är ju mer en bilfilm där bilarna står i centrum,visserligen är ju rallybrudar det med men mindre än sista natten med gänget.Inte så mycket inredningsmiljöer i sistanatten som man kan studera  ;)
Vill man se sånt så bör man ju ta en titt på Walk the line om Johnny Cash och filmen Ray om Ray Charles.Två riktigt bra filmer med mycket kul i,finns ju hur mycke filmer som helst som utspelar sig förr i tiden  ;D

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #19 skrivet: ons 31 mar 2010 02:01:25 »
Så finns Mad Men, även om det inte är en film
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

countrykarin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #20 skrivet: ons 31 mar 2010 20:00:36 »
Sorry,Du levande var en av de sämsta filmer jag sett...visst, snygga scener men totalt utan handling...alla askgrå i ansiktet och lååååånga scener utan att någon sa något...

du levande var ju skitrolig!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #21 skrivet: ons 31 mar 2010 23:02:04 »
Nyss hemkommen från trollhättan där jag visat Inglourious Basterds (för den som inte visste det så är admin licencierad biografmaskinist) och jag får säga att det är sköna scener i den, särskilt biografens art decostil
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #22 skrivet: tis 27 apr 2010 15:00:12 »
Nu ni har jag ett superbra retrotips, En enda man, A single man, den är så vacker i hela sitt upplägg, modeskaparen Tom Ford är regissör. Så rent och snyggt retro i kläder och alla miljöer. En sann retroit kommer att älska glashuset han bor i, bara det, och så vackra människor sen, pojken från Om en pojke har växt upp och blivit såå fin :) (homofober varnas dock, även om det inte är särskilt påträngande skildrat med relationerna man mot man, Julianne Moore och denne man har också en stark relation i denna film)  Stillbilden i trailern nedan är inte hans hem utan Julianne Moores.

A SINGLE MAN (2009) MOVIE TRAILER / DIRECTED BY TOM FORD FEAT. COLIN FIRTH, JULIANNE MOORE...
 
Colin Firth i huvudrollen blev nominerad till Oscar

Det är teamet bakom Mad Men som ligger bakom filmens utseende läste jag just, inte undra på alltså....
« Senast ändrad: tis 27 apr 2010 15:27:03 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #23 skrivet: tis 27 apr 2010 18:09:36 »
Klurig trailer, den måste jag nog kolla in  ;) bra betyg på imdb.com 8.0 av 10 möjliga hittils (världens största filmdatabas)

http://www.imdb.com/title/tt1315981/


Ã… en sk-tbra svesnk sida för att läsa om film som även är bedömda av svenskar är filmdelta.se

http://www.filmdelta.se/filmer/158470/a_single_man/


Varför har jag inget hört om denna film tidigare, jag som gillar film...hmmm.  ;D
 

Thnx Ada
www.moviezine.se klår allt den sidan  ;) man kan bli inloggad genom sin facebook, där har jag nu betygsatt 423 filmer eller vad det är, inte kommenterat så mycket ännu
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #24 skrivet: tis 27 apr 2010 18:31:21 »
Kan vara jag som har enkel smak, men såväl miljö som musik är ju i mina ögon och öron fulländat i O Brother Where Art Thou!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #25 skrivet: tis 27 apr 2010 19:23:01 »
Kan vara jag som har enkel smak, men såväl miljö som musik är ju i mina ögon och öron fulländat i O Brother Where Art Thou!
En av mina favoritfilmer
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #26 skrivet: tis 27 apr 2010 21:29:32 »
Så finns Mad Men, även om det inte är en film

Den serien vill jag rekommendera å det varmaste!! Har precis sett klart första säsongen...

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #27 skrivet: fre 7 maj 2010 22:25:21 »
Jag tyckte den var helt underbar, läng karavan av exakt likadana volvo pv med bullig husvagn efter...



För er som gillar Du levande är det lilla julafton imorgon, lördag 8 maj då den sänds på Svt. Dokumentär i kväll var det om Roy Andersson. Finns säkert på svt.play.se för den som missade.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #28 skrivet: fre 7 maj 2010 23:28:01 »
För er som gillar Du levande är det lilla julafton imorgon, lördag 8 maj då den sänds på Svt. Dokumentär i kväll var det om Roy Andersson. Finns säkert på svt.play.se för den som missade.
Jag hänvisade till dokumentären men anledning av eames-fåtöljerna som Bergman la beslag på en eller två av, som Roy sitter i 39 minuter in i dokumentären, länk i tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,572.msg26483.html#msg26483
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Bästa retromiljöerna i filmer?
« Svar #29 skrivet: lör 8 maj 2010 08:38:00 »
Det gjorde Bergman helt rätt i, men så var han ett geni oxå! ;D
Världens skönaste fåtölj!!