Författare Ämne: Vad göra med Robin Day-stolar?  (läst 4945 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Vad göra med Robin Day-stolar?
« skrivet: tis 30 mar 2010 14:42:35 »
Hej på er. Fyndade nyligen fyra Robin Day-stolar på Tradera (kanske var någon annan här som hade koll på dem?) för en struntsumma. Bilden kommer från Tradera.
Underredet var inga problem, med Autosol, en trasa och lite svett så är all rost borta. Även stolen i övrigt har jag rengjort och fejat så att den är som ny. Så när som på en sak - klädseln. Den är, förutom att den är solblekt och fläckig - lös på sina ställen. Jag har tillgång till mattvätt som man kan använda på möbler (den duschar tyget, samtidigt som den suger in vattnet), men frågan är om det bara kommer göra det värre.
Att klä om dem är inget alternativ, det är för stor investering för mig. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ta bort klädseln. Men då är frågan hur man gör det?
Sitter limmet stenhårt? Kommer jag någonsin få bort alla spår av klädsel, skum och lim??

Vad hade ni gjort?
« Senast ändrad: tis 30 mar 2010 14:51:39 av thisismycat »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #1 skrivet: tis 30 mar 2010 15:40:25 »
Jag hade provat att försiktigt skära upp en bit vid kanten, för att bedöma hur hårt stoppningen sitter.
Stolarna är nästan snyggare utan klädsel. Frågan är bara om limmet missfärgat plasten...
Lim rester går säkert att få bort, det är värre med ev. missfärgningar.
Lycka till!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #2 skrivet: tis 30 mar 2010 18:03:34 »
Det sitter en list häftad med klamrar, runt om hela tyget. Det gör också att jag drar mig lite för att börja ta bort något.

Så här ser en stol ut utan stoppning. Se flickr-adressen för mer Robin Day-godis.
http://www.flickr.com/photos/teddy_qui_dit/sets/72157622707427384/

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #3 skrivet: ons 31 mar 2010 08:28:01 »
Testa en av sömmarna istället.
Eller.. skulle det gå att färga tyget, fast det inte går att ta loss??  Detta är inte min gebit, men kanske någon annan här har kunskaper!
Snygga bilder från Flickr. !!

eriksdotter

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #4 skrivet: mån 5 apr 2010 12:25:38 »
Har du provat galltvål? Har hört att det skall vara bra. Eller färga genom att applicera färgen med svamp eller liknande, tejpa vid kanterna. Risken är förstås att färgen går igenom stoppning och missfärgar själva stolen. Hmm. Eftersom tyget även är löst så känns det ju som att något borde göras. Jag hade hoppats på att tyget inte sitter fast i stoppningen, försiktigt tagit av det och färgat det, lagat stoppningen själv  8) och satt tillbaka tyget. Men jag är ofta för impulsiv för mitt eget bästa och det hade säkert inte slutat bra alls.

Hoppas du får bättre svar av någon som har provat.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #5 skrivet: tis 6 apr 2010 09:44:03 »
Testa i så fall galltvål på ställe som inte syns, det händer att galltvålen missfärgar!! (har just en vännina som gjorde den upptäckten på ett par svindrya byxor och jag har själv varit med om det på vissa kvaliteer).

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #6 skrivet: ons 7 apr 2010 14:00:30 »
Fläckarna är inte problemet, det tror jag att jag kan åtgärda. Problemet är den släppta klädseln och huruvida jag ska behålla den eller försöka ta av den.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #7 skrivet: ons 7 apr 2010 18:08:11 »
Fläckarna är inte problemet, det tror jag att jag kan åtgärda. Problemet är den släppta klädseln och huruvida jag ska behålla den eller försöka ta av den.
Jag tror att det underlättar om du visar bild på hur eller var den har släppt. Du har ett par mer vana möbelrenoverare här som kanske får lättare att svara om de ser bild.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Vad göra med Robin Day-stolar?
« Svar #8 skrivet: ons 7 apr 2010 21:34:41 »
Om man tittar noga på bilden ovan så ser man det. I innersta sömmen, där man har rumpan så att säga. Längst in på stolen, liksom.