Författare Ämne: Behöver en krambäver.  (läst 10708 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Behöver en krambäver.
« skrivet: fre 2 apr 2010 12:14:36 »
En förening jag är med i har sedan länge en bäver som symbol och jag letar efter olika tyg- eller leksaksvarianter på sådana.Har förgäves rotat bland kubikmetervis med kramdjur och prydnadsföremål på de stora loppisarna.Söker därför hjälp här och nu.

Var hittar man sydda, stickade eller täljda(?) bävrar? 

Favoriten bland dem jag hittills INTE hittat ser ut såhär:
(Kruxet är att man får tillverka den själv för det är en del av en virk-och stickbeskrivning.)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #1 skrivet: fre 2 apr 2010 16:11:00 »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #2 skrivet: tis 6 apr 2010 22:37:55 »
Vafalls?! Nå, jag behövde förallt träna på pakkosuomi men den där förstigningen har givetvis just avslutats.Tackar för tipset, då borde det finnas flera djur tillgängliga annanstans...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #3 skrivet: ons 7 apr 2010 01:07:20 »
Vad du än gör, skriv ingen förfrångan på engelska... ska hålla ögonen öppna efter bävrar annars
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #4 skrivet: tor 8 apr 2010 18:08:43 »
Nä, jag tänker nt fråga efter nån på engelska och göra mig till åtlöje.
Den svenska firma som försökte lansera den lilla träleksaken Kläppen i USA
i samband med julrushen var obetänksamma nog att bara översätta rakt av så gott de kunde.
Give your friends the Clap for Christmas, föreslog de.Reklamkampanjen gick märkligt nog i tryck.

IKEA hade under en kort tid en ruggig bäver i sitt kramdjurssortiment.I serien "Klappar X".Det fanns ko,hund,björn etc.Jag tyckte den såg elak och skräckinjagande ut.Sånt som snarare skrämmer än roar små barn.Tydligen var det fler än jag som reagerade för
när jag efterfrågade "Klappar Bäver" fanns den ej längre kvar i sortimentet.Iaf inte i nån av butikerna här i Sthlm.

Blev den indragen eller slutsåld tro?



kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #5 skrivet: fre 9 apr 2010 00:17:36 »
En förening jag är med i har sedan länge en bäver som symbol och jag letar efter olika tyg- eller leksaksvarianter på sådana.Har förgäves rotat bland kubikmetervis med kramdjur och prydnadsföremål på de stora loppisarna.Söker därför hjälp här och nu.

Var hittar man sydda, stickade eller täljda(?) bävrar? 

Favoriten bland dem jag hittills INTE hittat ser ut såhär:
(Kruxet är att man får tillverka den själv för det är en del av en virk-och stickbeskrivning.)

Men du... om det där är favoriten, så varför inte satsa på en sån om du har beskrivningen?? Den kan inte vara superdyr att få uppgjord av någon duktig på denna ädla virkningskonst! De bävrar jag har sett i kramdjursväg har inte varit särskilt inspirerande att titta på utan snarare rätt groteska medan den på din bild är fin i modellen!

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #6 skrivet: lör 17 apr 2010 15:09:25 »
Ja, det får bli så.Har outsourcat virkningen av bastarden som är lika lite bäver som Björnligan är björnar.Den virkade parveln är väl en korsning mellan björn/tvättbjörn/hund och bäver, eller nåt? Men de karaktäristiska tänderna och den platta svansen finns där.

Upphovskvinnan hade fått mycket uppskattning och hon uppgav nån månads väntetid.
Hon hade även bläckfiskar och ormar på sin repertoar.Boa- och pytonormar, kanske?

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #7 skrivet: lör 17 apr 2010 15:58:32 »
Måste bara berätta, fast det ej handlar om en bäver. Men det handlar om virkning! En gång i tiden virkade jag denna rosa elefant till min gamla syster som fyllde jämt; 50 tror jag det var. Idag kan jag inte förstå hur det gick till men är det nödvändigt så fixar jag saker! Fixade är bäst att tillägga, ty händerna är inte (heller) vad de en gång var.

Jo, den ska fotas bättre och in bland elefanterna sen, ihop med de andra jag har.  :D

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #8 skrivet: lör 17 apr 2010 20:46:56 »
Kul tanke att göra ett fantasifoster levande och verkligt. Just rosa elefanter är ju sånt som det tar ett tag innan barn förstår att det inte existerar annat än i sinnevärlden.
En favorit i denna genre är Disney´s rutiga färg i Kalles julafton.Eller storyn "Vilse i Anderna", där allting-tom tuggummibubblorna och äggen-är fyrkantiga.

Är inte kunnig i handarbetesbranschen men det ligger ganska mkt arbete bakom vad jag förstår? Detaljer och olika material/färger brukar ta sin tid.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #9 skrivet: sön 18 apr 2010 10:14:31 »
Jag har eller hade en hel hög såna här virkbeskrivningar som jag troligen klippt ur Ã…ret Runt som vi hade hemma. Minns ej att jag sett bävern, som ser ut att kunna höra till samma "familj", men en giraff har jag låtit en syster fixa till mig. Eller hm, den är stickad. Jag har i alla fall följt en virkbeskrivning till punkt och pricka och till och med handlat spets, sidenband m m. Måste ha varit en hel del jobb, ja, och jag är förvånad och stolt över min energi! Men jag vet det från andra sammanhang också att ju stolligare idén är, desto mer energi får jag!  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Behöver en krambäver.
« Svar #10 skrivet: sön 18 apr 2010 20:13:20 »
Kul tanke att göra ett fantasifoster levande och verkligt. Just rosa elefanter är ju sånt som det tar ett tag innan barn förstår att det inte existerar annat än i sinnevärlden.
En favorit i denna genre är Disney´s rutiga färg i Kalles julafton.Eller storyn "Vilse i Anderna", där allting-tom tuggummibubblorna och äggen-är fyrkantiga.

Är inte kunnig i handarbetesbranschen men det ligger ganska mkt arbete bakom vad jag förstår? Detaljer och olika material/färger brukar ta sin tid.
Disney lär barnen det här med rosa elefanter, genom filmen Dumbo, där det lilla livet blir berusat om jag minns rätt..

Personligen har jag virkat sälar, samt bläckfiskar med bjällra i till barnvagn (egna påhitt, har inga kvar)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se