Författare Ämne: "Goofy clock". Bild och information.  (läst 5639 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
"Goofy clock". Bild och information.
« skrivet: fre 2 apr 2010 13:27:05 »
När jag var liten hade jag en plastbyggsats i form av en klocka (hur kunnde jag göra mig av med den :-\...). Minns jag inte fel så slog den varje timme, och då rörde sig samtidigt en spiralfjäder som satt på sidan. Klockan var två, tre decimeter hög.

Det enda jag minns av den är att ena visaren såg ut lite som armen på en skyltdocka och vikten på pendeln var locket till en soptunna. Jag har letat efter en bild av den på Google men ingen hittat.

Någon som känner till den klockan, om det går att hitta en bild på den? Jag minns inte vad tillverkaren av den där byggsatsen heter.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Dr.Lamaar

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: "Goofy clock". Bild och information.
« Svar #1 skrivet: tis 6 apr 2010 20:49:50 »
Jo visst minns jag också Goofy Klock - som alltså inte hade något med Långben att göra - fast jag aldrig köpte just den byggsatsen själv. Hobbex hade den i sin katalog i slutet av 60-/början på 70-talet, det var där jag såg den bland Auroras monsterbyggsatser m.m. Tillverkaren ser dock ut att ha varit The Lindberg Line som gjorde många trevliga och lite annorlunda modeller.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: "Goofy clock". Bild och information.
« Svar #2 skrivet: tis 6 apr 2010 21:10:03 »
Hej Dr.Lamaar!

Tack tack så mycket!

Ja så såg den ut! Men så tokigt man kan minnas... den där ringklockan och foten som sparkar på den minns jag inte, och jag hade för mig att spiralfjädern satt där ringklockan sitter.

"Goofy" tror jag betyder "tokig" eller någonting liknande, och det namnet passar verkligen för den klockan tycker jag.

Tack igen för bild och information! ;D

Av Ficklampan
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...