Författare Ämne: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)  (läst 11797 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« skrivet: mån 5 apr 2010 23:13:52 »
Inte ens eluttagen "kom undan" sjuttiotalets orange-saker-"hysteri"; stööööön ;) 8)



Bildkälla: http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #1 skrivet: tis 6 apr 2010 09:40:39 »
Inte ens eluttagen "kom undan" sjuttiotalets orange-saker-"hysteri"; stööööön ;) 8)



Bildkälla: http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm

Nämen guud så läckra!! Har aldrig sett dessa här måste jag säga... hamnade genast på önskelistan!

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #2 skrivet: tis 6 apr 2010 10:29:27 »
Mmm... alla orangefärgade saker från sjuttiotalet "äcklar" mig *gulp* samtidigt som de "har någonting"... "fulsnygga" kanske man kan kalla de?



Bildkälla: http://saax.blogspot.com/2007_12_01_archive.html
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #3 skrivet: tis 6 apr 2010 10:41:18 »
Gudars skymning vad coolt, har aldrig sett något liknande men är mer än nöjd med detta jag skådar då det är sådär skräckblandat förtjusande!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #4 skrivet: tis 6 apr 2010 12:56:03 »
Hej SlimsPunktSe!

"Skräckblandat förtjusande"... "skräckblandad förtjusning"... visst ja, så heter det jag känner när jag ser sådana där orange-färgade saker från 1970-talet. Tack tack så mycket!

Ibland funderar jag på vilken "innefärg" andra decennier har... eller är det "bara" just sjuttiotalet som "har" en färg? Någon som vet?
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #5 skrivet: tis 6 apr 2010 14:45:08 »
På 50-talet var det populärt med turkos, och i USA gillade de rosa. Men kanske hade man tillverkat dessa av teak då?

80-talet förknippar jag med pastellfärger - speciellt ljusgult och ljusgrönt.

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #6 skrivet: tis 6 apr 2010 15:03:00 »
Håller med om det turkosa på 50-talet, det finns på riktigt många prylar man sett.
60-talet tycker jag var ljusblått/bejbyblått och svart/vitt.
70-talet är brunt och orange men även riktigt ruggigt gröna toner.
80-talet tänker jag mest svart/vitt och att det var mycket sköna metallicfärger på prylar.
90-talet tänker jag neonfärger och lite postmodernt tillbaka till allt som varit. 90-talet är nog helt klart min favorit då man knöt an till allt som hänt de senaste 50-åren och samtidigt sprängde gränserna!

Jag vet inget värre än 70-talet, men brunt är en hyvens färg i alla lägen och funkar till allt... om ni frågar mig! ;D
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #7 skrivet: tis 6 apr 2010 15:54:50 »
10-talet?
20-talet?
30-talet?
40-talet?

Kanske för längesedan för att någon här ska minnas/veta vilka färger som "gällde" då? :-[
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #8 skrivet: tis 6 apr 2010 16:32:50 »
När det kommer till bruksföremålen så var det nu i början av 1900 som man såväl porslin som bakelit var på framtåg i mångt och mycket i hemmen... antikvitt, svart och allt vad Kockums hittade på (grönt, gult, rött) men jag tycker att 30-40-tal så var det ju mycket djuprött på möblerna och tapeter och annat gick mycket i beige/svart/rött... men sådär jättetypiska färger var lite klurigare här!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #9 skrivet: tis 6 apr 2010 17:47:48 »
Eftersom det här började med 70-talsskräcken passar jag på att visa mitt fina köksfönster. 70-tal var delvis skräck för mig med länge, men mest för att det var ett jobbigt årtionde för mig. Orange har jag alltid gillat. Bollfransar har jag också alltid tyckt om. Så när en av mina systrar inventerade sitt förråd och fann lite 70-talsprylar var jag på hugget. Och mönstren är ju tillbaka, paisley och annat glatt. Det gillar jag också igen, fast det kändes lite trögt ett tag. Gardinen är helt enkelt ljuvlig! Tycker jag nu! ;D 

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #10 skrivet: tis 6 apr 2010 17:59:01 »
Den orangefärgade krukan känner vi igen sedan barndomen... men ICKE jag vill ha det åter  :D
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #11 skrivet: tis 6 apr 2010 18:06:39 »
Den orangefärgade krukan känner vi igen sedan barndomen... men ICKE jag vill ha det åter  :D

Lugn du, det kommer nog för dig en dag också, nostalgiska nojor...  ;D

Själv behöver jag visst alltid tillskott av orange. Något som fattas inom mig kanske...  :-\

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #12 skrivet: tis 6 apr 2010 20:17:18 »
hahaha, nä... om man växte upp i början av 80-talet så lärde man sig att avsky det som var kvar från det ljuva 70-talet så pass grundligt att jag dyrt och heligt vågar lova att jag kan hålla mig ifrån det!  ::)
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #13 skrivet: tis 6 apr 2010 21:19:41 »
:D

hahaha, nä... om man växte upp i början av 80-talet så lärde man sig att avsky det som var kvar från det ljuva 70-talet så pass grundligt att jag dyrt och heligt vågar lova att jag kan hålla mig ifrån det!  ::)
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 1970-talets eluttag... gissa vilken färg ;-)
« Svar #14 skrivet: tis 6 apr 2010 21:43:26 »
10-talet?
20-talet?
30-talet?
40-talet?

Kanske för längesedan för att någon här ska minnas/veta vilka färger som "gällde" då? :-[

Det var väl mycket brunt och grönt även på 30-talet! Och krom (funkis).