Författare Ämne: TechniFrance Navitech - navigationssystem från 60-talet!  (läst 4287 gånger)

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
TechniFrance Navitech - navigationssystem från 60-talet!
« skrivet: tis 6 apr 2010 11:04:26 »
Denna fina mojäng fick jag i min ägo i somras, i ett minst sagt läckert träfodral så ligger detta system som jag testade med batterier då jag fick det och fick den att lysa och man hörde brus trots den inte var kopplad till någon antenn.

Navigatorn fanns på en liten båt som sommaren 1968 (om jag minns rätt, kan ha varit 69) lämnade Frankrike för att segla över till England. Men resan gick inte som det var tänkt och ensamseglaren föll överbord. Ett par dagar senare hittades båten drivandes runt i Engelska kanalen med knäckt mast och reservmotorn igång. Båten bärgades till Sverige och var i minst sagt dåligt skick, mer eller mindre var det endast denna pryl som var hel. Seglaren hittades aldrig och ett par år senare blev han dödförklarad... en mycket tråkig historia, men gör helt klart maskinen till något spännande då den är mer eller mindre felfri trots sin olycksfyllda bakgrund.

Jag har inte så mycket info om denna då det lilla jag funnit varit på franska och det verkar att vara en mycket ovanlig modell. Vad jag förstått är det många som uppskattar sånahär prylar och priserna svänger från allt från hundralappar till flera tusen... många är intresserade av nautica, men hur är intresse i Sverige i dessa tider?
Tacksam för all info jag kan få!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: TechniFrance Navitech - navigationssystem från 60-talet!
« Svar #1 skrivet: tis 6 apr 2010 13:04:16 »
Hej!

En hemsida med lite info om apparaten:

http://www.radiomuseum.org/r/technifran_super_navitech.html
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: TechniFrance Navitech - navigationssystem från 60-talet!
« Svar #2 skrivet: tis 6 apr 2010 13:31:36 »
Detta verkar till att vara en uppdaterad variant som är 10 år senare och fått tillägget Super i början... men nog var det allt på rätt spår det hela!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: TechniFrance Navitech - navigationssystem från 60-talet!
« Svar #3 skrivet: tis 6 apr 2010 21:25:36 »
Ja nu ser jag det är en betydlig skillnad mellan de två apparaterna, i alla fall på frontpanelen.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...