Författare Ämne: Okänd teakpryl ???  (läst 9230 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Okänd teakpryl ???
« skrivet: tis 6 apr 2010 22:40:37 »
Denna är gjord av Söwe-konst och är 24 cm lång och 8,5 cm bred. Men vad skall den användas till?

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #1 skrivet: tis 6 apr 2010 23:00:39 »
Stövelknekt kanske? Men då borde den ju ha någon sorts kraftig trälist på undersidan... har den inga märken eller så på undersidan, efter någon form av "stöd"?

Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #2 skrivet: tis 6 apr 2010 23:29:59 »
Ingenting under. Och jag får inte in min häl där - utan skor!

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #3 skrivet: tis 6 apr 2010 23:39:13 »
Nähä... inte stövelknekt... jag som tyckte jag gissade så bra ;)...

Den ser ut att vara böjd, och av det gissade jag att man skulle sätta hälen på den delen där hålet är för att kunna få in klacken på skon eller stöveln... och så det där upphängningshålet... hmm... någon sorts köksredskap, kanske? Uppläggningsfat, smörgåsbricka? Men vad är då de där "taggarna" till...?

*Funderar vidare*
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #4 skrivet: ons 7 apr 2010 00:58:21 »
Tror den är till en sorts knyppling/virkning/vävning av band. Jag har glömt bort vad det heter, men det har varit uppe på nåt forum och jag provade själv genom att klippa till en pappbit...

Gud vad jag känner mej gammal som glömt detta! Vet ju inte vad jag ska söka på, men man lägger om garn om vänster och höger skänkel och resultatet blir ett stadigt och fast band och jag har för mej att garnet ska löpa genom ett hål som på denna tingest.

(kan också vara nåt helt annat :))
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #5 skrivet: ons 7 apr 2010 09:12:07 »
Jag associerade lite grann till hustruns påtgaffel som ser ut ungefär som de på denna bild


Bildkälla: www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=13419

JJ: Har du någon idé om av vilken anledning ditt föremål är böjt, och varför det är relativt tjockt?

En tanke jag fick är att det kanske är ett redskap att använda till vävning brickband, med tanke på hur djupt "urtaget" är? Men nu säger vävkunniga hustrun att man behöver någon form av vävstol till sådant (själv är jag skrämmande okunnig på sådant ??? ::)...).
« Senast ändrad: ons 7 apr 2010 09:13:59 av Ficklampan »
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #6 skrivet: ons 7 apr 2010 10:31:00 »
Är det inte något så enkelt som ett skohorn?
Det är ju skumt att göra något som inte skall hänga framme i något så trevligt som teak och där är ju ett hål så man kan hänga upp den på väggen...
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #7 skrivet: ons 7 apr 2010 10:53:15 »
Jag "lutade" åt det också först, men skohorn brukar ju vara "urholkade", tunnare, och inte ha sådana där "spetsar"...

Och JJ har ju berättat att det inte är en stövelknekt, annars ligger det ju nära till hands att det är en stövelknekt för barn. Det ser förresten inte ut att vara hantverk heller... hmm...

Första tanken jag fick när jag såg bilden var att om man sätter klacken på den änden där hålet är så får man ju in klacken på den andra stöveln i urtaget, just genom den böjda formen på föremålet.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #8 skrivet: ons 7 apr 2010 14:24:22 »
Jag associerade lite grann till hustruns påtgaffel som ser ut ungefär som de på denna bild


Bildkälla: www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=13419

JJ: Har du någon idé om av vilken anledning ditt föremål är böjt, och varför det är relativt tjockt?

En tanke jag fick är att det kanske är ett redskap att använda till vävning brickband, med tanke på hur djupt "urtaget" är? Men nu säger vävkunniga hustrun att man behöver någon form av vävstol till sådant (själv är jag skrämmande okunnig på sådant ??? ::)...).

Tack för detta! Nu vet jag att det hette påtning, påtgaffel, och jag hittade länken till bruksanvisningen jag gjorde snodd efter igen

http://kws.atlantia.sca.org/photos/lucet/
(ett hål i denna påtgaffel som synes)


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #9 skrivet: tor 8 apr 2010 00:00:30 »
Varsågod så mycket ada! :D
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #10 skrivet: tis 20 apr 2010 19:27:35 »
Hmm... Har förvisso ingen aning om vad prylen ska användas till, men de saker från Söwe-konst som jag har sett har i princip alla varit av kökskaraktär, typ skålar och skärbrädor osv.

Söwe-konst var beläget i Sövestad utanför Ystad, och hade verksamhet igång fram till för ett par år sedan. Saker därifrån är ganska vanliga på loppisar i Skåne.

Som kuriosa kan nämnas att jag är ägare till de överfräsar (stora snickerimaskiner) som med stor sannolikhet har använts vid tillverkningen av denna och de flesta av deras andra saker. Fick med mig hela verktygsskåpet med frässtål därifrån också, så jag har profiler till de flesta av de skålar med mera som tillverkades av Söwe-konst.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Okänd teakpryl ???
« Svar #11 skrivet: tis 20 apr 2010 19:37:01 »
Jag visste inte att de lade ned såpass nyss! Endel saker i ljust trä har jag sett och misstänkt att de kan vara 70-tal, men jag trodde inte att det fanns nyare saker än så. Jag har en katalog därifrån som har varit med här i ett tidigare inlägg. Texten i den är på tyska och det står att firman har funnits i tio år då. Men denna okända sak finns inte med i den katalogen.