Författare Ämne: sälja som privatperson, skattefritt?  (läst 8950 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
sälja som privatperson, skattefritt?
« skrivet: lör 8 maj 2010 22:52:06 »
Angående att köpa billigt och sälja dyrt som privatperson gäller det bara att inte Skatteverket får syn på det :) Ett antal genom åren som sålt på Tradera har ju råkat ut för rejäla skattesmällar. I övrigt så är det ju så att kunskap är makt, och så länge man köper en vara till utsatt pris och sedan säljer den dyrare pga de kunskaper man själv skaffat sig så är det väl upp till var och en.
En sak som förbryllar mig däremot, ZapZap, är hur du kan veta när fåtöljerna är omklädda och har fått ny resår?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #1 skrivet: lör 8 maj 2010 22:59:25 »
Jag har funderat på det. I Göteborg finns det en handfull säljare som postar nya annonser nya vecka, men säljer som privatpersoner. De skriver inte ut namn, men man ser på bilderna att de är tagna på samma ställe varje gång. Men jag jobbar ju inte på Skatteverket...

retro.

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #2 skrivet: lör 8 maj 2010 23:19:58 »
Rätta mig om jag har fel, men får man inte sälja för 50.000kr/år som privatperson? Jag säljer gärna ett fynd som jag inte vill ha i mitt eget hem för att tjäna några hundralappar. På så sätt kan jag köpa nya saker och byta ut lite här och där osv. Skulle jag dessutom hitta ett riktigt fynd och tjäna många tusenlappar skulle jag inte heller må dåligt. Men det kanske bara är jag.....

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #3 skrivet: lör 8 maj 2010 23:28:25 »
Sant, man får göra en vinst på 50.000 per år, men köper du saker i syfte att sälja det vidare och tjäna pengar på det ska du skatta från första kronan. Man får nog inte som privatperson sälja saker varaktigt heller (ex. säljare i Göteborg som sålt retro-grejer i tre år som privatperson). Så har jag förstått det, men jag kan ha fel.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #4 skrivet: lör 8 maj 2010 23:30:41 »
Precis, du får sälja dina egna saker utan att skatta, men inte saker du uppenbart köpt in för att sälja.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #5 skrivet: lör 8 maj 2010 23:46:37 »
*skickar kopia på denna tråden och Blocket-annonsen till Skatteverket som hämnd för överpris på fåtöljer*

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #6 skrivet: sön 9 maj 2010 00:03:55 »
*skickar kopia på denna tråden och Blocket-annonsen till Skatteverket som hämnd för överpris på fåtöljer*

Du skämtar va?  Hur som helst så känns det otrevligt att skriva något sådant och som aningen missriktad avundsjuka eller något...

Som hämd?  Kom igen
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #7 skrivet: sön 9 maj 2010 08:29:09 »
Den här tråden blev nog lite fel när den plockades ut ur tråden? Tänker då på Wanjas trådstart, det ser ju nästan ut som om Wanja rekommenderar privatpersoner att sälja svart, något jag absolut vet att Wanja inte står för.
Undrar om inte det skulle varit med åtminstone något inlägg till, då jag har för mig att ett inlägg refererar till att privatpersoner skall skatta från första kronan när man köper för att avyttra vidare.

retro.

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #8 skrivet: sön 9 maj 2010 08:38:44 »
Lite luddiga regler egentligen, vem skall någonsin ha koll på om du äger sakerna själv ifrån början eller inte?
Jag har också  sett dessa annonser som återkommer varje vecka och då kan man såklart misstänka en varaktighet som skall beskattas.Personligen så fyndar jag ofta och använder detta i mitt hem, har sedan en benägenhet att vilja förändra hemma hela tiden och då åker grejerna ut på Blocket ganska snabbt igen, allt som oftast med några hundringar i vinst. Det är väl mittemellan vad som är tillåtet eller inte på något sätt då? Luddigt var ordet.
Utgår ifrån att det den där "vidarebefodran" är ett skämt.....

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #9 skrivet: sön 9 maj 2010 08:39:55 »
Sant, man får göra en vinst på 50.000 per år, men köper du saker i syfte att sälja det vidare och tjäna pengar på det ska du skatta från första kronan. Man får nog inte som privatperson sälja saker varaktigt heller (ex. säljare i Göteborg som sålt retro-grejer i tre år som privatperson). Så har jag förstått det, men jag kan ha fel.

Många stirrar sig blind på 50 000:- men missa inte det här också:
"Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former."
Och är det shopping på loppis för att sälja är det näringsverksamt från första kronan. Som sagt.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #10 skrivet: mån 10 maj 2010 14:34:05 »
Diskussionen blev lite konstig tagen ur tråden. Har svårt för modererade forum där allt skall hållas strikt till de olika avdelningarna.

Hur som helst; självklart skojade jag.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #11 skrivet: mån 10 maj 2010 17:13:44 »
Diskussionen blev lite konstig tagen ur tråden. Har svårt för modererade forum där allt skall hållas strikt till de olika avdelningarna.

Hur som helst; självklart skojade jag.

Förstår vad du menar, men vill nog framhäva att detta inte är ett "striktare" forum, och ingen bannas, utan trådarna lyfts bara ur och får egna liv. Något jag personligen uppskattar väldigt mycket, just för att man aldrig behöver sitta på fingrarna eller vara rädd för att trampa moddisar på tårna. När vår kära Ada finner det befogat lyfter hon bara ur och gör en egen tråd utav det. Det är trots allt en stor trygghet också, och en frihet vi skall värna om och vara glada för. Ã…tminstone vi som gärna flummar ur och blir lite väl ot mellan varven!

Men visst, de första gångerna det hände mig, (hrm, har väl hänt lite då och då) så hade jag lite svårt att orientera mig i det. Hoppas att även du kommer att se fördelen med det!!

För att hålla mig till ämnet;

Att privatpersoner fyndar och säljer av med vinst innan varan hinner kallna kan nog sticka både eventuella köpare i ögat samt inte minst näringsidgande säljare, som inte har samma spelplan att förhålla sig till det. När det görs näringsmässigt och har viss rutin så visst, det är svårt att inte bli lite "missundsam". Värst tycker jag dock att välgörenhetsloppisarna som höjer priserna efter stockholms-butiksmått trots att de inte har samma omkostnader och annat utan kan lyxa till det med höga styrelsearvoden samtidigt som folk tror att avkastningen för deras grunkor går till välgörande ändamål. Är det något man borde se över så är det egentligen konkurrensen mellan privata företag och föreningsloppisar, då de sistnämnda inte bara slipper inköpsavgifter, en hel del transportkostnader samt även momsfri/skattefri försäljning. Inte då sällan har de gratis arbetskraft också. Det förhållandet känns ärligt talat inte riktigt rättvist...


Inte minst då det verkar som att många ser ner på eller ogärna säljer till handlare eftersom de i sin tur måste sälja till betydligt högre pris än de köpte det för...
« Senast ändrad: mån 10 maj 2010 17:18:42 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #12 skrivet: mån 10 maj 2010 21:00:29 »
Rent generellt så tycker jag inte att handlarna skall befinna sig och handla på samma marknad som sina kunder. Handlarnas marknad för inköp är auktioner och sterbhus inte välgörenhetsloppisar. För att tjäna pengar bör eventuella mellanhänder tillföra ett mervärde. Köper du på Myrorna och säljer i din butik så tillförs inget mervärde.  Därför borde denna typ av prisförädling i princip inte vara möjlig. Köper du på auktion och säljer i butik så tillförs mervärdet tillgänglighet.

Sen kan jag ta ur dig myten Kikarn att stockholmshandlarna skulle vara dyrare än övriga handlare. Undantar vi Gamla Sta´n så stämmer inte det. Den absolut högsta prisbilden hittar du på Kärleksgatan i Malmö, den slår allt. Talar vi om loppis så är priserna i Stockholm i den absoluta botten.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: sälja som privatperson, skattefritt?
« Svar #13 skrivet: mån 10 maj 2010 23:00:50 »
Rent generellt så tycker jag inte att handlarna skall befinna sig och handla på samma marknad som sina kunder. Handlarnas marknad för inköp är auktioner och sterbhus inte välgörenhetsloppisar. För att tjäna pengar bör eventuella mellanhänder tillföra ett mervärde. Köper du på Myrorna och säljer i din butik så tillförs inget mervärde.  Därför borde denna typ av prisförädling i princip inte vara möjlig. Köper du på auktion och säljer i butik så tillförs mervärdet tillgänglighet.

Sen kan jag ta ur dig myten Kikarn att stockholmshandlarna skulle vara dyrare än övriga handlare. Undantar vi Gamla Sta´n så stämmer inte det. Den absolut högsta prisbilden hittar du på Kärleksgatan i Malmö, den slår allt. Talar vi om loppis så är priserna i Stockholm i den absoluta botten.
Jag var nog otydlig, jag menar inte att handlarnas marknad är välgörenhetsloppisar, men att konkurrensen mellan företagare och välgörenhetsloppisar är ojämlik, men att prisläge inte sällan jämförs av kunder. Samtidigt som det verkar som att prisläget även på välgörenhetsloppisar stiger uppåt i enlighet med de nivåer en handlare måste hålla för att täcka olika utgifter som moms och inköp etc.

När det gäller prisläget så har du säkert rätt, jag kan inte jämföra mellan storstäder men har förstått att det skiljer mellan storstad och priser på landsbyggd.