Författare Ämne: Flaskhållare  (läst 5734 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Flaskhållare
« skrivet: tis 13 apr 2010 19:50:17 »
På bloggen femtiotalsjakten så handlar det idag om flaskhållare.

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2010/april/vad-vet-vi-om-vara-glas-och-flaskhallare.html#comment

Jag kom på att jag hade en kasse sådana någonstans och hittade dem ganska snabbt. Här är ett urval. Varianten med ett snäppfäste för flaskhalsen är nog lite ovanligare!

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Flaskhållare
« Svar #1 skrivet: ons 14 apr 2010 22:25:00 »
Läste att de tillverkades inom arbetsterapin i vården.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Flaskhållare
« Svar #2 skrivet: tor 15 apr 2010 00:17:30 »
Det stämmer säkert att man tillverkade sådana i under arbetsterapin, där gjordes ju korgar och allt möjligt. Därmed inte sagt att alla flaskhållare och korgar är gjorda där :) Kan tänka mig att det var rätt många som satt och pysslade med denna typ av hobbyhantverk när det begav sig.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Flaskhållare
« Svar #3 skrivet: tor 15 apr 2010 12:57:48 »
Jag har för mig att mormor hade några sådana där flaskhållare (helt av naturfärgat trä, allihop) men jag fattade inte vad de skulle vara bra för (typiskt "Asperger-tänk"; jag har Aspergers syndrom). Spillskydd kanske, för att det inte skulle komma läskspill på bordet om man hällde för slarvigt, så det rann läsk utanpå flaskan (men då kom det ju läsk på den där flaskhållaren, och då fick man ju diska den istället för att torka av bordet) när man fyllt i glaset? Eller var de "bara" prydnad?
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Flaskhållare
« Svar #4 skrivet: sön 18 apr 2010 23:11:33 »
Jag ser ringar från drickaflaskor från diverse gamla bord och bänkskivor framför mej.

Kan det inte helt enkelt vara så att man på detta sätt slapp ha lösa underlägg för att skydda sina finbord? Jag gissar att de sitter fast hyfsat på flaskorna? Även om man kan tvista om det var fint att ha sånt krafs om sina flaskor på finbordet, så var det säkert trendigt då. Om det var hygieniskt och lätt att rengöra var nog inget man fäste sej vid då...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Flaskhållare
« Svar #5 skrivet: tis 20 apr 2010 00:07:04 »
Hej ada!

Ja det stämmer att de där flaskhållarna satt fast på flaskorna, lagom hårt så att de inte lossnade när man lyfte flaskan för att fylla på glaset eller muggen. Men de satt inte alls så hårt att det var svårt att ta loss de.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...