Författare Ämne: Kockums  (läst 23431 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Kockums
« skrivet: mån 5 nov 2007 02:01:59 »
Kockums känns ju som mera modern allmoge än retro, men jag har ju i vilket fall en liten blåvit samling, för drygt två år sen blev jag trött på den gulgröna samlingen jag hade, mest som "ytterkrukor" i köksfönstret och och det har blivit lite blåvitt allt eftersom och då fick jag ju köpa en riktigt liten kanna med lock jag såg, jag gav 80, nedprutat, vilket nog är mycket, om inte detta är en verkligt ovanlig del som är värd mängder?

Lte fundersam blev jag när jag kom på att handtaget borde vara blått, men sen såg jag att det nog var så på andra små hinkar också?
« Senast ändrad: mån 5 nov 2007 02:04:16 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #1 skrivet: mån 5 nov 2007 08:41:38 »
Jag vet inget om emalj, och klampar dessutom in i admins tråd, men själv har jag av den gulgröna varianten två stycken sk viltgrytor. Emaljerat gjutjärn och tunga som synden... kan det vara något värde i sådana? Svåra att sälja "per post" pga vikten.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #2 skrivet: mån 5 nov 2007 08:50:08 »
Grytor och kastruller är inte så dyra: folk vill kunna använda sina grejor och moderna kastruller och gjutjärn är ju oöverträffade. Själv har jag en lååååång fiskgryta i gulgrönt. Väntar bara på att storgäddan ska hoppa i.
Det verkar som om det mest populära Kockums är det rödvita just nu. Kanske har folk sett sig mätta på blåvitt och gulgrönt.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #3 skrivet: mån 5 nov 2007 10:45:17 »
Bläddrade fram en bild på den lilla samlingen gulgrönt, det var så länge sen att det är en dålig bild med webbkamera bara (juni 2005). Det fattas minst en kastrull, som jag egentligen blev pålurad med andra, för den hade svarta kanter, en sån tung sak som Moses pratar om. men samtliga gick att sälja på tradera, men inte många tior för något, det var tidigare ändå det var sån boom på priser på gulgrönt tycker jag. Frakten på den tunga i gjutjärn var ju högre, men det fanns samlare på det med tydligen, man har ju dessa som prydnad mest väl, inte att laga mat i?

Det är kanske till det röda folk har gått nu då som du säger Convallaria, för det ser väl inte ut som höga priser på nåt utöver ovanligare såpakoppar och dylikt (snabbt kikat på tradera)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #4 skrivet: mån 5 nov 2007 10:58:20 »
Man är väl ett spån! Jag har tänkt att köpa en stor, nåja för ett ensamhushåll sett iaf, kastrull på ca 5l
för att koka pasta i när jag ska göra matlådor. Nu när jag såg den här tråden kom jag på att jag har ju faktiskt en stor kockumskastrull, den duger väl alldeles utmärkt. :)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #5 skrivet: fre 9 nov 2007 20:36:13 »
Jag har älskat kockums emaljerat i många år, jag kan höra ljudet av emaljerat på flera hundra meter på en loppis.
Det äldsta emaljerade från Kockums är det blå/vita , tänk sjukvård och hygien.
det gul / gröna emaljerade hade med hushåll att göra , tvätthandfat , muggar tallrikar mm , alltså ett vardagsliv för en vanlig familj ,kanske 20-till 40 tal. Jag har haft mängder av emaljerat i mitt ägo men har endast sparat mina favoriter, som är forutom fina trattar , muggar mm  även en barnservis i emaljerat av tror jag Einar Neuman i röd/ vitt.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #6 skrivet: fre 9 nov 2007 20:38:48 »
Han heter Nerman, han med flickan på solstickans tänsdsticksaskar
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #7 skrivet: sön 11 nov 2007 22:39:21 »
Okej Ada, nu blev jag osäker , men du har säkert rätt.Jag har några emaljerade tallrikar för småbarn  med en fisk på mm , jag har även några med barnkammarim på ,som jag tror är sisådär sällsynta.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #8 skrivet: sön 11 nov 2007 22:54:18 »
Jodå, det är känt att han hette Einar Nerman och ritade till Kockums emalj också, jag har en väggtallrik för Psoriasisförbundet, bara som kuriosa: hittar bild på datorn:
« Senast ändrad: sön 11 nov 2007 22:58:46 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #9 skrivet: mån 12 nov 2007 21:28:08 »
Hej ! har tittat tillbaka på samtalet angående Kockums emaljerade, jag blir alldeles varm i hjärtat av bara se orden Kockums emaljerade.
Du har rätt Ada , namnet är Einar Nerman, trist nog är min barnservis nedpackad i lådor på vinden,jag kanske kan lura upp min sambo på vinden ,men bör nog avvakta lite.
Användningsområdet för dom tunga gjutjärnsgrytorna är till för att göra goda härliga grytor i såkallade långkok.Perfekt att göra denna tid på året, ingen kan misslyckas  om du använder dig av grytbitar i nötkött , så låt köttet puttra i minst  3 timmar i buljong , vin ,lök och grönsaker , i med potatisen oxå tills allt är en  härlig gryta , späd med buljong så har du istället en billig soppa att bjuda dina vänner på, så enkelt det är med en gjutjärnsgryta från Kockums.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #10 skrivet: mån 12 nov 2007 21:48:41 »
Hoppsan! Det var ju inte det jag hade tänkt prata om , kom lite av mig bara .
Tillbaka till Einar Nerman jag är intresserad  av mer av hans arbete som formgivare, nu vet vi att han var anlitad av Kockums samt av tillverkaren av Adas tallrik, vilka fler uppdragsgivare hade han? Jag tycker att det skulle vara spännande att få se mer av hans arbeten.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #11 skrivet: mån 12 nov 2007 22:38:02 »
Han tecknade en massa signerade vykort också. En relativt komplett förteckning över dessa går att köpa av Upplands Vykortsförening i fem delar. Totalt 1124 olika motiv finns registrerade i dessa.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #12 skrivet: tis 13 nov 2007 22:14:00 »
Menar du att Einar tecknade själv ned 1124 st vykort? Med olika motiv? På allesammans?
I så fall måste jag tycka samt undra var Einar i ett sånt stort behov av pengar så att han var tvungen att tillverka vykort?
Hoppas att nån här på forumet kan berätta för oss intresserade ,om Einars liv som barn till vuxen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #13 skrivet: tis 13 nov 2007 22:37:19 »
Några av vykorten är nog varianter med samma motiv fast olika text t ex. Men han tecknade många hundra olika motiv, och dessa gavs ut på ett vykortsförlag så det såldes säkert tusentals av varje motiv. Jenny Nyström, Anna Palm mm gjorde likadant. Pengar är vi väl alla beroende av och så även dessa - konstnärslivet var säkert hårt förr så varje inkomst behövdes. Bara giganterna som t ex Zorn och Carl Larsson kunde leva gott på sin verksamhet.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kockums
« Svar #14 skrivet: tis 13 nov 2007 22:46:45 »
Sorry JJ ,jag menade inget illa angående Einars bruk av sitt måleri för att trygga familjens inkomst, är fortfarande nyfiken på vem  den lille Einar var? Hans föräldrar?
Helt enkelt en beskrivning av Einars liv från barndomen till hans död.